Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: May 2007
    Län: Örebro län

Badrum med fuktspärr

Hej.

Hur ska man göra med fuktspärren i ytterväggen i badrummet? Bör man ta bort plasten där för att inte få dubbla tätskikt?

Sedan har jag tänkt att sätta OSB-skivor bakom alla gipsskivor (våtrumsskiva.) Får man sätta OSB i badrum???

2.    länk #2
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38
    Län: Stockholm

Får man sätta OSB i badrum???
    Nej.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2008

Instämmer : Nej !

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: jämtland

Han skriver att han tänker andvända OSB skiva BAKOM våtrumsskiva, så varför skulle inte det gå??

5.    länk #5
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38

Därför att det inte är tillåtet, går är ju en annan sak.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: jämtland

Ok , jag har ingen erfarenhet i ämnet så jag ska inte uttala mig, men jag trodde så länge man hade Våtrumsskiva utanpå "levande material" så gick det bra. Men då har jag lärt mig nått nytt idag med

7.    länk #7
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Plasten bort i ytterväggen och inga träfiberskivor i väggarna om man ska utföra det fackmässigt enligt branschreglerna...

Att man sen kan göra på många andra sätt är något helt annat...
    Mvh Paul

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: May 2007
    Län: Örebro län

bort med skivor och plast då....

tack bra svar!

Om jag får spinna vidare i´så undrar jag om ni kan rekomendera några våtrumsskivor.

Kan det har någon betydelse att jag har en liggande 45x45 stomme som skivorna skall fästas på??? Så kallad installationsvägg...

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Västernorrland

Man kan använda sig av en diffusionströg luftspärr istället för plasten som är helt diffusionstät.
    Det viktiga är då att den diff.tröga luftspärren har lägre ånggenomgångsmotstånd än det tätskikt som används i badrummet.
    Om fukt skulle läka ut genom badrummets tätskikt och du har en väldigt tät plast (~2.000.000 i ånggenomgångsmotstånd) så stannar fukten kvar däremellan och du kan få rötskador, har du däremot en diffusionströg luftspärr istället så har fukten en möjlighet att vandra utåt i väggen. =Risken för rötskador minskar.

Om man utelämnar luftspärren (plasten) helt, så riskerar man att fuktig inomhusluft vandrar ut i ytterväggen (konvektion) i gränssnittet där badrummets innervägg möter ytterväggen, med ett vanligt rum på andra sidan innerväggen.
    (hoppas ni förstår, i gränsen mellan badrum/ vanligt rum /yttervägg)

Detta är ett omdiskuterat ämne och det verkar inte ha framkommit några rekommendationer som alla är överens om, men detta är den teori som jag stödjer efter att ha läst ett antal forskningsrapporter i ämnet...

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Västernorrland

Till mitt eget hus (nybygge i startgroparna) funderar jag på att lämna en luftspalt mellan ytterväggen och badrummet som jag ventilerar med inneluft.
    Alltså: Yttervägg /Plastfolie /Ventilerad luftspalt /Badrumsvägg
    -Jag har inte bestämt mig än, vore intressant & höra lite synpunkter?

11.    länk #11
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

tack bra svar!

Om jag får spinna vidare i´så undrar jag om ni kan rekomendera några våtrumsskivor.
    Tycker att LIPs board är störtsköna att arbeta med.
    Inget äckligt gipsdamm överallt och samtidigt väger de ingenting och är väldigt enkla att skära och passa till...

http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Br...2007-11-11.pdf

Mvh Paul
    Mvh Paul

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Örebro

Tycker att LIPs board är störtsköna att arbeta med.
    Inget äckligt gipsdamm överallt och samtidigt väger de ingenting och är väldigt enkla att skära och passa till...

http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Br...2007-11-11.pdf

Mvh Paul
    Paul brukar du regla på 30 cc med dem eller kör du dubbla skivor?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom