Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Leo
    Nykomling Medlem: Sep 2005

Sprickor i golv?

Hej

Har efter mycket om och men (snart 3 månaders strul med hantverkare etc) kommit så långt att tätskikt och kakel skall läggas i badrummet.

Till min stora fasa så har jag upptäckt sprickor i golvet i badrummet.

Detta är nylagt för ca 1 månad sedan och det bör se ut ungefär så här:

15cm under nuvarande golv nivå och nedåt är gammal betong sedan 50 talet när huset byggdes. Detta är så djupt som det bilades när badrummet revs.
    Ovanpå detta ligger ett lager nylagd betong.
    Ovanpå denna nya betong så ligger flytspackel eller vad det nu är som används för att bygga fall i badrummet.

Det är i detta översta skikt som jag nu upptäckt sprickor. När det var nytt så var det definitivt inga sprickor, sen dess så har jag själv satt gips och spacklat etc.

När man nu gjort rent på golvet så upptäcktes sprickorna.

Den största är upp till 1mm bred och går ca 50 cm tvärs över golvet i duschutrymmet som är 60 cm brett, ett par mycket mindre sprickor går dessutom ut ifrån denna.
    En annan mindre går ca 10cm vinkelrätt ut ifrån golvbrunnens kant, den sitter inte ihop med någon av ovanstående sprickor.

Har läst på http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_id=190 att det inte får förekomma sprickor.

Då jag ärligt talat måste få detta klart snart och har tröttnat 10 gånger om på alla förseningar så undrar jag vad man kan göra? Som det är nu så hade jag inbokat denna kommande vecka med att få fixat tätskikt och kakel, men vill inte att det skall bli pannkaka och börja läcka inom snar framtid.

Är det bara att förstärka tätskiktet med fiberväv ovanför sprickorna eller är det så illa att golvet måste göras om?

Kan tillägga att jag inte ser fram emot att få golvet omgjort om det måste göras då de som gjort det nu redan strulat mer än lovligt...

Tänkte också passa på att tacka Hemmakatten för tips om hantverkare, men jag kunde inte svara då jag inte skrivit tillräckligt på forumet ännu. Det slutade tyvärr med att jag gipsade badrummet själv istället för att leta vidare efter andra hantverkare.

MVH

/Leo

Edit

Ändrade rubriken, jag behöver ju inte ett snabbt svar längre då jag körde på ändå. Är dock fortfarande väldigt intresserad av eventuell input på detta.

/edit

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Sep 2006

Re: Sprickor i golv? Behöver snabbt svar!

Har ni inte använnt fiberförstärkt
    golvspackel?
    Va det firma som gjorde golvet?

Mvh Putte

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Vissa golvspackel ska inte stå öppna för länge... Vissa måste beläggas eller täckas med tät plastfolie inom 1 vecka, vissa inom 3 veckor. Detta för att förhindra sprickbildning eller kantresning.
    Nu vet ju inte jag vilket fabrikat ni använt, men det kan vara en orsak.

Betongen las väl inte samtidigt som flytet, hoppas jag...

4.    länk #4
    Leo

ByggPutte skrev:
    Har ni inte använnt fiberförstärkt
    golvspackel?
    Va det firma som gjorde golvet?

Mvh Putte
    Jo, det var en firma som la det, och nej det gjordes inte samtidigt som betongen, skulle tippa på att det var 1 eller 2 veckor i mellan, minns faktiskt inte exakt, men minst en vecka. Det kom konstant andra "panik saker i mellan" vilket är en av anledningarna till att ett litet badrum tagit snart 3 månader att få ordning på.

Hur som helst så köpte de in fiberförstärkt spackel, men vanligt flytspackel användes också, vet dock inte exakt hur det lagts men antar att flytspackel lagts först?
    Det enda jag vet är att 75 kg flytspackel gick åt till 2,2 m2 golv, vilket är mycket mer än vad det borde gå åt om man läser på förpackningen (har kvar de tomma säckarna). Exakt hur mycket fiberspackel som användes vet jag inte då jag inte har de kvar, kan kolla på fakturan men tror inte att det var lika mycket som flytspacklet. Jag kan kolla exakt vilket märke det var också om Ni behöver den informationen.

Hur som helst så hoppas jag att det inte var illa, ligger tätskikt på det nu. Där det var sprickor så ligger det extra mycket samt två lager fiberremsor inbakat och jag kommer att få det kaklat inom kort.

Tätskiktet la jag själv, är trött på allt strul och att det inte händer något när man försöker få någon till att göra något och hade jag låtit samma firma göra tätskikt också så hade det nog vart klart om ett år eller tre med lite tur.

Jag har smetat på ordentligt i flera lager och använt fiberemsor i alla hörn, kanter och lite överallt, samt manchetter på alla röranslutningar, toalettrör, brunn mm. Tätskiktet ligger hela vägen upp till taket och sedan 5cm in på taket där jag sedan kommer att skarva med takfärg för våtutrymmen.

När jag hörde att jag kunde få det kaklat nu i veckan vart jag så glad att jag ärligt talat chansade och gjorde det själv. Detta blev ju extra bråttom då jag fick höra att han kunde komma mycket tidigare än beräknat och att få det hela klart är inget som jag tackar nej till i detta läge. Att göra det själv var inte alls med i den ursprungliga planen men just nu så är jag faktiskt så otroligt trött på detta, har suttit med dubbelt boende i 3 mån och bara den extra kostnaden har sett till att det inte blir någon semester på ett bra tag.

Om detta är katastrof så får Ni gärna säga till, men inte kan väl betong och spackel röra sig så mycket mer?

MVH

/Leo

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006
    Län: Skåne

Re: Sprickor i golv?

Låter som vanliga krympsprickor, förmodligen härstammande från betongen, inget att ligga sömnlös över

6.    länk #6
    Leo

slitvargen skrev:
    Låter som vanliga krympsprickor, förmodligen härstammande från betongen, inget att ligga sömnlös över
    Tackar! Det var skönt att höra, då kan jag sova lättare nu.

MVH

/Leo

7.    länk #7
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad

Låter ju lite skumt att man använt både fiberförstärkt spackel och vanligt flytspackel. Men även flytspacek lfinns fiberförstärkt, så det kanske var det du fick ialla fall?

8.    länk #8
    Leo

hempularen skrev:
    Låter ju lite skumt att man använt både fiberförstärkt spackel och vanligt flytspackel. Men även flytspacek lfinns fiberförstärkt, så det kanske var det du fick ialla fall?
    Ingen aning faktiskt, kan kolla säckarna men var inte i lägenheten igår, ont om tid och kort minne är något jag tyvärr dras med för närvarande.

MVH

/Leo

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: Oct 2005

Flytspackla 1-2 veckor efter gjutning med betong... *

När jag gjöt mitt golv var jag tvungen att vänta minst 1 vecka per cm pga att betongen krymper. För min del blev det 10 veckor men tog till några veckor till för säkerhets skull. Nu finns det "snabbare" betong också tror jag. Men vet inte din firma använt...

Flytspackla ovanpå betongs som inte brunnit klart... finns det inte risk att spacklet släpper från betongen då? Hemska tanke!

10.    länk #10
    il_duces avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2006

Lägg våtrumsmatta så slipper du oroa dig.
    __________________________________________________ _______
    Kolla in min blogg om mitt torp-projekt på http://kaffekoko.blogspot.com/ !

11.    länk #11
    Junior medlem Medlem: Aug 2006

har oxå hittat sprickor i flytet som bara är ett par veckor gammalt. Vad gör man åt det då? Kan man lägga fiberremsor över?

12.    länk #12
    ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2005

Snabbtorkande produkter, som t.ex. de flesta flytspackel är, skall beläggas med tätskikt inom 1-2 veckor. Annars skall långsammare produkter användas.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09