Hej!

Har sett i ett par trådar här på forumet att man nämner våtrumsgips mär man kommer till badrum. Vad är det? Det är ju inte samma sak som ute gips har jag förstått, men vad äre skillnaden mot vanliga gipsskivor? Måste man eller bör man använda speciellt våtrumsgips i ett badrum? Jag har själv aldrig sett någon sådan gips på de bygghandlar där jag är stammis.

/Kurre

Våtrumsgipsskiva har en impregnerad och glasfiberarmerad gipskärna och ytskikt av extra kraftig kartong för användning i våtrum.

Anledingen till att man inte använder vanliga gipsskivor i ett badrum är för att de kan börja mögla.

OM de utsätts för vatten - vilket man vanligen förhindrar med ett tätskikt.

/ Christer

Mitt försäkringsbolag sa till mig att jag skulle använda gipsskivor utan papp eller mineritskivor. Anledningen var att när man stryker tätskiktet så kan pappen lossna från själva gipsen, med följden att sprickor kan uppstå i tätskiktet sen.

Pappen lossnar ??
Alla som rollat på ett tätskikt kan tala om för dej att det finns inget segare än tätskikt.
I ett sådan fall så skulle jag nu gå och vänta på att alla mina väggar som är färdigkaklade ska ramla ner...
Jag blev tvungen att ta ner en kakelplatta som härdat klart och fixet satt stenhårt kvar på tätskiktet, däremot så lyckades jag hacka ett hål i tätskiktet med en mejsel när fixet skulle knackas bort...
Men är du det minsta orolig så välj då bort vanliga gipsskivor.

/ Christer

Att kaklet skulle ramla ner är väl lite att ta i. Som han förklarade det för mig så kan pappen på gipsen delvis släppa på samma sätt som en bakre tapet när man limmar en ny ovanpå. När huset sedan rör på sig så kunde tätskiktet lättare spricka på de ställen som pappen släppt. Men det var bara en rekommendation från hans sida och inte alls något krav. Han sa även att de största riskerna med tätskikt som förstörs är i hörn- och golvvinklar, där han absolut tyckte man skulle använda plåtprofiler.

Låter knasigt 8-)

Mvh Putte

Marianne.M skrev:
Plåtprofil, vad är det och hur används det?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4172
Man skruvar dit listen i hörnet helt enkelt. Denna list här står det att den är för utvändiga hörn men bara att vända på så går den lika bra att använda på invändiga hörn.
På utvändiga hörn är denna plåtlist ett måste.

M

PLåtprofil i ett bad rum?
För att hålla ihop det elastiska
tätskiktet?

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
...För att hålla ihop det elastiska tätskiktet?
Nej nej... för att hålla ihop hörnen så att du avlastar påfrestningarna i det elastiska tätskiktet.
Elastiskt tätskikt rör sig lite som det säger tills det rör sig för mycket och spricker... :'(
med plåthörn... rör det sig ingenting :)

M

Mycket märkliga inlägg på denna tråden! :o

Jag har använt vanlig gips i ett antal badrum, aldrig hört eller sett att det inte fungerar.
Plåtprofiler låter också märkligt, den plåtprofilen som visas på en bild är ju ett hörnskydd för att skydda ytterhörn av gips.

Nä, jag fortsätter som jag alltid gjort!

Dantotsu skrev:
Mycket märkliga inlägg på denna tråden!  :o

Jag har använt vanlig gips i ett antal badrum, aldrig hört eller sett att det inte fungerar.
Plåtprofiler låter också märkligt, den plåtprofilen som visas på en bild är ju ett hörnskydd för att skydda ytterhörn av gips.

Nä, jag fortsätter som jag alltid gjort!
Håller med, men ändå kan jag tänka mig att en skadereglerare som dagligen kommer i kontakt med skadeanmälningar, får se en hel del märkligheter.

Tänk en familj med 2-3 tonåringar som ständigt använder duschen som är placerad i ett utrymme på 1.5x1.5meter. Är det då tillika dåligt med ventilationen, kan man förstå att det tar skada, om varje ungdom skall duscha skållhett i 15-20minuter.
Låter man dessutom strilen spola på väggen, så blir det ganska snabbt skador. Det är lite annorlundare med oss vanliga, som har blivit uppfostrade med att spara på vatten, och då speciellt varmvatten ;)
Det tar i regel 1 minut för vattnet att träcka igenom fogen, så man kan redan här undra varför det inte strälls krav på ett bättre fogfix.

Hade en plattsättare från holland
på jobbet.
Han sa att där gummade man inte hela
badrummet.
Bara just vid duschen och sen golvet.
Sen använde dom vattentät fog.

Mvh Putte

P
Plåtvinkeln (H50/50) monteras bakom gipsen och ger riktigt stadiga hörn.
Våtrumsgipsen är kompaktare och stummare än normalskivan (+2,7 kg/m2), och har som sagt en impregnerad kärna. Största vinningen är nog att den står byggfukten som tillförs innan tätskiktet (flytspackel, golvgjutning m.m.) bättre.

• ImageVaultHandler_aspx.jpg
ByggPutte skrev:
Hade en plattsättare från holland
på jobbet.
Han sa att där gummade man inte hela
badrummet.
Bara just vid duschen och sen golvet.
Sen använde dom vattentät fog.

Mvh Putte
Sällan man gummar hela utrymmet.... endast det som kommer utsättas för mycke väta. El väldigt små badrum. Sällan man spolar väggarna spec mycke hehe...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.