Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

avluftning toalett

Hej jag undrar vad ni andra tycker om en avluftare som man sätter under handfatet,(vill höra både bra o dåligt),jag har idag min avluftning på taket men funderar på att sätta en under handfatet istället,dels för den gamla börjar bli dålig o dels för att få lite mera plats i hörnet,har rivit upp hela golvet och ska börja lägga nytt efter nyår så det är lite bråttom,mvh glenn

2.    länk #2
    KJ
    Nykomling Medlem: Dec 2006

Re: avluftning toalett

Hej och Nej Glenn.

Det kommer nog alltid lukta illa i ditt badrum då. Så det är nog ingen bra ide.

MVH

3.    länk #3
    Badkarls avatar
    Junior medlem Medlem: Jan 2006

KJ skrev:
    Det kommer nog alltid lukta illa i ditt badrum då. Så det är nog ingen bra ide.
    Varför skulle det göra det?
    Så länge vakumventilen funkar som den ska så kan den bara suga in luft, inte blåsa ut.
    Förr eller senare torkar gummit i vakumventilen och då luktar det illa, men då får man helt enkelt köpa en ny.

Jag har avluftare i badrummet. Den ser ut ungefär så här http://www.k-rauta.se/vvs_4796.htm och sitter alltså direkt på avloppsstammen. Kanske räcker inte en liten avluftare under ett tvättställ som enda avluftare för ett hus.
    Jag hade nog testat innan jag rev dom gamla rören helt.

Lycka till!
    /Badkarl

4.    länk #4
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Jag har också en sådan där ventil, fast i källaren just nu. Det luktar inget från den.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

Badkarl skrev:
    Varför skulle det göra det?
    Så länge vakumventilen funkar som den ska så kan den bara suga in luft, inte blåsa ut.
    Förr eller senare torkar gummit i vakumventilen och då luktar det illa, men då får man helt enkelt köpa en ny.

Jag har avluftare i badrummet. Den ser ut ungefär så här http://www.k-rauta.se/vvs_4796.htm och sitter alltså direkt på avloppsstammen. Kanske räcker inte en liten avluftare under ett tvättställ som enda avluftare för ett hus.
    Jag hade nog testat innan jag rev dom gamla rören helt.

Lycka till!
    /Badkarl
    hej jag har en separat avluftare till toan uppe så den blir bara för toan nere,jag tror jag kör med en sådan och skulle membranet torka sönder så är det väl inte hela värden att man får köpa en ny,tack för svaren.mvh glenn

6.    länk #6
    KJ
    Nykomling Medlem: Dec 2006

OK nu är jag med.

Men vakumventil och avluftning är ju inte riktigt samma sak.

En vakum ventil går nog alldeles utmärkt att sätta under handfatet, men om du har en
    på övervåningen så tror jag att det räcker. dom är ju till för att motverka vakumet som uppstår när man spolar, och då framförallt i toan.

MVH

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Mar 2005

glenn30 skrev:
    jag har idag min avluftning på taket men funderar på att sätta en under handfatet istället

Har du eget avlopp så rekommenderas det att inte använda en vakuumventil, utan ha en avluftning som även släpper ut övertryck.

Tompa

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09