Jag har sökt och letat i trådar om spots men jag fattar inte riktigt så hjälp mig ni som kan!
Jag ska sätta in 6 st spots i badrumstaket, taket kan sänkas med ca 7-8 cm och kan jag då använda dessa spots (länk nedan). Där står det inbyggnadsdjup 14 mm på ena och 19 mm på andra och sedan 5-8 mm luftspalt. Måste jag då också ha en s.k spotburk eller behövs inte det? Läser man specen på dessa spots så tolkar jag det som 19+8=27 eller säg då 30-35 mm skulle räcka, är det så? Om jag sedan har 12v måste jag ha ventilerat undertak eller?
Forumgud
Medlem: Nov 2005
Län: Stockholm
Re: Val av spottar till badrum,,,hjälp!
Inbygnadsmåtten är 12 respektive 14 mm (IP44-modellerna) vilket inte är mycket mer än en gipsskiva.
Luftspalt behövs endast om du vill använda en 20W lampa i armaturen, sannolikt för att hjälpa till med kylningen. Oftast klarar man sig med 12W i badrum.
Ingen av modellerna kräver burkar då dom inte har något minimumavstånd till brännbart material och får monteras direkt i trä -denna typ av spotlights är byggda för att reflektera värmen nedåt.
Jag skulle ha glesat taket med t.ex. 27 x 69 för att få plats att dra elen och sedan ett lager gips.
burk krävs alldrig, på nån modell. det ända som är viktigt är att man har en så stor luftspalt som dom anger & för att klara detta på vissa instalationer så är det lättast att köpa enburk.
modell 1205 & 1206 har jag. Hela armaturen är i plast & texten IP44 är instansad (ut stansad/gjuten)
jag köpte först modellen som heter mattkrohm, men jag lämna tilbaka skiten. den set ut att vara lackad med billig silverfärg. sate dit dom som heter borstat stål & dom bra ut (kanske inte är plast i ytskicktet? det syns ialla fall inte)
Tack så mycket för snabba och konkreta svar! Det blir en beställning efter nyår till elbutik.se *
edit vilken transformator köpte du CarMan?? och har nån av er ventilerat utrymme där trafon sitter eller behövs inte det? En nedsänkning av taket kan man ju ventilera med nån typ av gallerventil men behövs det tro ?