Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2006

Nytt klinkers ovanpå befintligt

Vi har köpt ett nytt hus där badrummet är nyrenoverat, golvet är inte riktigt i vår smak så jag funderar på olika sätt att förändra det utan att bryta upp det.
    Jag vet att detta har diskuterats tidigare men jag har inte riktigt hittat nåt svar på min fundering.
    Jag vet att det går att lägga nytt klinker på befintligt klinker, men om det även finns befintlig golvvärme hur funkar det då? Kommer man kunna känna golvvärmen genom 2 lager av klinker? Eller ska/kan man koppla ur den gamla golvvärmen o lägga ny?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bild19.jpg
Visningar:	35
Storlek:	46.6 KB
ID:	4255  

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Feb 2005

Re: Nytt klinkers ovanpå befintligt

Är ingen expert på området men eftersom du troligen lägger klinkerfix på det gamla
    golvet och sen klinker ovanpå detta så kommer värmen att ledas genom fixet som
    blir hårt, och vidare till nya klinkergolvet.
    Ev. blir det lite "trögare" att reglera, dvs. det tar lite längre tid att få varmt eller sjunker
    i värme lite saktare då du har mer "dött" material som är kallt och ska värmas
    eller mer varmt material som ska kallna.

Vet ej tillvägagångssätt för förberedelse på gamla golvet innan du klinkar nästa lager.
    Men tycker att en rengöring och på med nytt fix borde funka bra.

Golvbrunnsanslutningen kan kanske utgöra ett problem vid höjning av golv.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Golvbrunnsanslutning inga problem. Man lägger bara en ny slukrist. Det som ev kan ställa till det är avloppsrör till tex toa.

4.    länk #4

Det låter ju ändå ganska lovande. Får väl se om och hur det funkar med avloppsrör osv.
    Nån mer som har någon synpunkt?

5.    länk #5

Vi gillar heller inte bården, men där tänkte vi sätta kakeldekor över, såndär plastfilm som finns o köpa i enfärgat och mönstrat.
    Funderade även på det till golvet, har läst nånstans att det ska funka. Man kunde tudligen köpa större mått och kvantitet hos sånna som gör reklam på bilar. Men jag e lite osäker på om det blir snyggt.
    Har även funderat på o lägga in sånna där trätrallar som finns i fyrkanter som man fäster ihop, men jag e lite osäker där med. Tror att det kanske blir "för mycket" i ett så stor badrum, funkar nog bättre i ett litet badrum.
    Eller vad tro ni?

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Det kommer se för jävligt ut om du sätter plastfilm på en skrovlig klinker.
    Sedan börjar det lossna i hörnen av fötters slitage. Då ser det om möjligt ännu jäkligare ut.

Jag tror det kan bli svårt med plastfilm även på bården. plattorna är så små så det blir ett evighetsjobb att få till det snyggt.

Trall skulle jag inte ens tänka tanken i ett badrum/toalett. Tvättstuga funkar det men inte badrum. Det blir osnyggt så det stänker om det.

Så otroligt fult är inte badrummet som det är.
    Jag hatar terrakotta men detta var inte så fult som det kan bli ibland med terrakotta.
    Det ser faktiskt helt ok ut tycker jag.

Jag själv som terrakotta-hatare hade nöjt mig med en mörk grå/svart klinker på golvet.
    Jag tror det lyft rummet och bården faktiskt sett bra ut ihop med det.

Högst personliga åsikter, men förhoppningsvis till hjälp.

Mvh

7.    länk #7

somelvis skrev:
    Det kommer se för jävligt ut om du sätter plastfilm på en skrovlig klinker.
    Sedan börjar det lossna i hörnen av fötters slitage. Då ser det om möjligt ännu jäkligare ut.

Jag tror det kan bli svårt med plastfilm även på bården. plattorna är så små så det blir ett evighetsjobb att få till det snyggt.

Trall skulle jag inte ens tänka tanken i ett badrum/toalett. Tvättstuga funkar det men inte badrum. *Det blir osnyggt så det stänker om det.

Så otroligt fult är inte badrummet som det är.
    Jag hatar terrakotta men detta var inte så fult som det kan bli ibland med terrakotta.
    Det ser faktiskt helt ok ut tycker jag.

Jag själv som terrakotta-hatare hade nöjt mig med en mörk grå/svart klinker på golvet.
    Jag tror det lyft rummet och bården faktiskt sett bra ut ihop med det.

Högst personliga åsikter, men förhoppningsvis till hjälp.

Mvh
    Nä jag tror inte heller att det funkar med plastfilm på golvet. Men jag tänker nog prova och sätta det på borden. Jag avskyr border i allmänhet och flerfärgade i synnerhet.

Men om det funkar o sätta nytt kakel ovanpå det befintliga och golvvärmen fungerar så kommer vi nog göra det. Det blir ju inte så dyrt o vi har ju precis kaklat ett helt badrum så det kan vi

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09