Behöver man dubbelgips i badrum om man avser att kakla väggarna?

/Pajen

::)

P
Ja, om reglarna sitter på cc 600. Går också bra med spånskiva + gips, plywood + gips eller OSB + gips, alt. regla på cc 450.

kör du cc-450, tänk på att ej skarva andra sidans gips på samma regel

Lånar tråden lite.

Håller på och renoverar ett rum som har angränsande vägg till badrummet. Väggen består idag av följande från: 13mm gips, 15mm panel, 45mm regel, 15mm panel, masonite eller något liknande plus plastmattan i badrummet.

Badrummet kommer att renoveras om 1-2år, räcker det med en 45mm regel i väggen eller måste jag byta reglarna i väggen för att öppnå rätt styvhet?

// Snozzi

Normalt räknar man med 70regel men å andra sidan styvar panelen rätt bra, hur stor vägg rör det sig om ?, är det trä eller btg vägg/tak?

Är det en "liten" vägg och golv å tak är "styvt" vågar jag säga att lägger du 2x13 gips utanpå panelen uppnår du erfoderlig styvhet för plattsättning men är väggen "stor" och huset "svajigt" (typ permantad sommarstuga) är det nog mer tveksamt att sätta keramik överhuvudtaget

Väggen är 2,7m bred, ca 2,45 m hög. Huset är byggt 1965.

Har efter vist räknande kommit fram till att jag skulle kunna klämma in en 70 regel istället om jag kör efter följande princip istället sätt från badrummet. 2x16mm gips - 70mm regel - 16 mm gips.

Skulle det vara en bättre lösning?

// Snozzi

Med reservation att jag inte sett väggen "på plats" vågar jag nog säga att 2x13 gips på din bef panel funkar alldeles utmärkt med de mått du angett

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.