Skriv svar Nytt ämne
Läst 2 516 gånger · 20 svar · 6 bevakar · 0 gillar
  1. 2009-11-30 14:51

Senior medlem Medlem: sep 2009
    Jönköping
    723 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Gurravasa skrev Gå till ursprungsinlägg
    Pappersremsan ska sättas i spacklet. Våtrumslim vet jag inte var du ska ha, men kanske tänker du på våtrumsgrunden som ibland även används som lim? Våtrumsgrunden lägger du på efter att du satt remsor och spacklat skarvarna,

Har du tänkt att måla över latexen så funkar det, annars silicon.

Nix jag tänkte inte på våtrumsgrund utan på vanligt våtrumslim av den anledningen att jag tänkt limma pappersremsan i det.
    Det är väl smidigare än att sätta det i spacklet antar jag?

Menar du att det är bättre att sätta remsan i spacklet direkt? Hur kommer det sig isåfall (är det bättre så kör vi förstås på det )

Våtrumsgrund har jag inte ens tänkt på, trodde det räckte med våtrumsfärg eller "kök och bad-färg" som jag tidigare länkade till.
    Men det kanske är bättre att köra bägge för hängslen och livrem?
    Ser att landora även har våtrumsgrund:
    http://www.landora.se/pi_vatrumsgrund.htm

2. 2009-11-30 14:53

Jönköping
    723 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Gurravasa skrev Gå till ursprungsinlägg
    Har du tänkt att måla över latexen så funkar det, annars silicon.
    Gällande kanterna så har jag tänkt att köra latexfog av den anledningen att taket ska målas vitt.
    Jag antar att det är svårt att inte träffa silikonet eller latexfogen som ligger i hörnet med färgen?

3. 2009-11-30 15:05

v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: sep 2007
    Västernorrlands
    3 847 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Risken är ju egenligen mest att färgen flagnar eller möglar.Det håller säkerligen med vanlig takfärg också.

Det viktigaste är om man ska måla vägg vid dusch där är det extremt noga iom vattenbegjutningen. Där ska man också ha väv (obs detta gäller vägg och ej tak som diskutionen gäller).

Måla för guds skull på latexfog eller MÅLARFOG som det så fint heter om man använder Beckers, det är inte samma som till vanligt rum troligen är priset den största skillnaden (kanske antimögelmedel också ) Silikon gulnar fortare än snabbt så undvik dem i det absolut längsta.

4. 2009-11-30 15:28

Jönköping
    723 inlägg
    Gillad 1 gånger
    v-g skrev Gå till ursprungsinlägg
    Risken är ju egenligen mest att färgen flagnar eller möglar.Det håller säkerligen med vanlig takfärg också.

Det viktigaste är om man ska måla vägg vid dusch där är det extremt noga iom vattenbegjutningen. Där ska man också ha väv (obs detta gäller vägg och ej tak som diskutionen gäller).

Måla för guds skull på latexfog eller MÅLARFOG som det så fint heter om man använder Beckers, det är inte samma som till vanligt rum troligen är priset den största skillnaden (kanske antimögelmedel också ) Silikon gulnar fortare än snabbt så undvik dem i det absolut längsta.
    latexfog it is! (skönt att kunna lägga ett moment till handlingarna iaf )

Gällande färgen så har Landora ju en målaremästare som man kan ringa till och få svar på frågor, tex om jag går in på ett byggvaruhus som säljer landora så finns en telefon som jag bara lyfter på och så får jag snacka direkt med målaremästaren.
    Han sa att deras väggfärg 20 funkade utmärkt till taket i badrummet, den är dessutom billigare än deras tak & vägg-färg.

5. 2009-11-30 17:15

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2009
    Halland
    283 inlägg

Håller inte med om att silicon gulnar. Kanten mellan kakel och tak satte jag vitt silicon som fortfarande är lika vitt efter 5 år iaf.

6. 2009-12-01 10:07

Jönköping
    723 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Har kommit igång nu.

1. Jag har först gipsspackel i skarvarna för att täcka det grövsta.

2. Sedan har jag satt våtrumsspackel (Beckers breplasta)

3. Sedan pappersremsa på våtrumslim (av anledningen att det verkligen inte fastnade i breplastan).

4. Sedan spacklat över remsan med våtrumsspackel (Beckers breplasta)

Ska jag testa att måla med färgen jag tänkt använda sen för att se hur det blir innan jag fortsätter?
    Eller kan det bli flammigt om jag gör så?

Läs mer

1. Badrumstaket - frågor
    av Zemerlin i forum Badrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 17:11
  2. isolera badrumstaket...
    av hejhej8 i forum Badrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 12:03
  3. spottar i badrumstaket
    av jazon i forum El
    Svar: 9