Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006

Rördragning vi reparation av badrum?

Planerar nytt badrum, det nuvarande är fr 1985. Det inkommande vattnet kommer upp ur golvet. Golvet och väggen(bärande) är av betong.
    Kan jag låta rören komma upp där de nu gör? Som det är nu går plastmattan upp som ett rör runt rören. Eller måste man bila o försöka böja rören så de kan komma ut ur betongväggen i stället??? Känns som mer osäkert. Får man låta vattenrör komma upp ur golvet???

Längs den första långväggen skulle jag vilja ha utanpåliggande rör nere vid golvet (vill inte in i betongvägg), MEN, på kortsidan vill jag bygga ny vägg, med hyllor o andra grejer, och där skulle det funka mycket bättre om rören gick inne i väggen. Kan man helt plötsligt gå in i väggen med rör? Som ska gå till flera saker (dusch o badkar)?

Eller ska jag satsa på att bila i betongväggarna för att få in rören??

Snälla, några svar...

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholms län

Reglerna säger:

"Förutom avloppsrör och golvbrunnar ska inga andra rörgenomföringar
    genom golvets tätskikt tillåtas Vid renovering kan
    särskild hänsyn behöva tas till gällande förutsättningar."

Så antingen följer du reglerna strikt eller så tar du ett medvetet avsteg. I det senare fallet se då till att få detta dokumenterat enligt dokumentationen som finns att fylla i. Läs på mer om reglerna här.

Att gå från synlig till dold rördragning är normalt inget problem. Löser man enkelt med en väggbricka. Alla skarvar utanför väggen dock. Absolut ingen skarv för tappvatten dolt!

// Mats

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2005
    Län: Vällingby

Reglerna säger:

"Förutom avloppsrör och golvbrunnar ska inga andra rörgenomföringar
    genom golvets tätskikt tillåtas Vid renovering kan
    särskild hänsyn behöva tas till gällande förutsättningar."
    Jag lånar tråden lite, då jag själv går i badrumstankar.

Detta borde alltså endast gälla rörgenomföringar genom _tätskickt_, så om man skall ha ett badrum med endast lokal fuktspärr vid badutrymmet (källarplan), då kan man bortse från ovanstående regel för t ex vattenledning till toaletten?

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006

Vadå skarv för tappvatten????
    Ok, det går att "gå in" i en vägg o täcka med bricka, men vad gör man om man om man behöver vatten till flera ställen och inte får ha några förgreningar? Inne i väggen menar jag...

5.    länk #5
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Vadå skarv för tappvatten????
    Ok, det går att "gå in" i en vägg o täcka med bricka, men vad gör man om man om man behöver vatten till flera ställen och inte får ha några förgreningar? Inne i väggen menar jag...
    Det är inte ok att dölja skarvarna inne i en vägg.
    I sådant fall får du sätta en inspektionslucka där skarvarna finns så att det går att komma åt dem.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09