Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006

Avstånd golvbrunn till vägg?

I Säkert Vatten står det minimum 20 cm.
    Min rörmokare påstod idag att det var helt OK att sätta den närmare väggen (är en vanlig plastgolvbrunn som skall sättas i träbjälklag med spånskiva o flytspackel).
    HAn sa att det var nya regler - fast det tvivlar jag på eftersom det står klart o tydligt i Säkert VAtten att det är 20 cm som gäller.

Någon som vet mer om detta?

Jag antar att regeln finns eftersom problem inträffar om manchetten man skall lägga runt brunnen inte får plats mellan brunn och vägg, samt att man måste få plats med lite fall mellan brunn och vägg. Stämmer det?

KAn jag minska avståndet till 15 eller tom 10 cm utan risk? Hur breda är egentligen brunns-manchetterna?

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne

Brunnsmanschetten är 40x40 cm!

Och, ja lite svårt att få ett fall om brunnen ligger 10 cm från väggen........

Lita aldrig på rörmokare, dyra är dom också!

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006

Ja, det är konstigt att de säger såna saker. Han är ansluten/certiferad till SäkertVatten!
    Jag får fråga honom nästa gång hur manchett o fall skall hanteras.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09