Nykomling
Medlem: Aug 2009
Län: Stockholm
Golvspånskiva på plankgolv?
Har lärt mig massor på detta forum utan att ha ställt någon fråga hittils. Håller på och ska renovera badrum på ovanvåning i 30 tals hus. Efter att ha tagit bort gammal våtrumsmatta hittar jag en 25mm? golvspånskiva på plankgolv (troligtvis orinal från 30 talet). Under detta plankgolv verkar det vara golvbjälklag med CC60 (tror jag).
Badrummet är 3 kvm och golvspånskivan är i 3 lika stora delar. Den verkar spikad och med ganska tydliga springor mellan varje skiva som inte är tätade/fogade/limmade.
Utan att veta hur stumt det ska vara tycker jag inte skivan är speciellt stum speciellt runt springorna. Står man på en skiva så kan man känns hur den sviktar jämfört med skivan bredvid. Spånskivan sviktar enligt min bedömning mycket mer än vad plankgolvet utanför toaletten gör (troligtvis samma orginal plankgolv).
Hittar faktiskt ingen tråd om om golvspån på plankgolv.
Vad ska jag sikta in mig på att göra med detta golv för att skapa bra underlag för klinker. Skulle gissa att plankgolvet är uppsågat under golvspånet för golvbrunn och avloppsrör.Vad tror ni? Kan man ha golvspånskiva på plankgolv?
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
I princip skall det väl fungera. Men du bör nog limma skivan mot plankgolvet. Använd trälim av vintertyp (inte för temperaturen, utan för att det är mer elastiskt har det sagts mig. Och skruva skivan tätt. Givetsvis skall det vara lim i skarvarna också. Sedan flytspackel på det.
Om det är ett badrum så antar jag att du måste ned i golvte för att byta golvbrunn under alla omständigheter.
Nykomling
Medlem: Jul 2009
Län: Uppsala
Om man ska följa branschreglerna så är det väl så att golvspånet skall fästas (skruvas och limmas direkt i golvbjälkarna och inte i plankorna? Syftet är väl då att plankorna gör att det blir mindre styft...
Med ett nytt hus från 1903 där allt ska fixas. I sinom tid.