Fullvärdig medlem
Medlem: Apr 2008
Län: Östergötland
Golvgips för ljuddämpning -> duger det med bara skruv?
Badrummet har nu 22mm golvspån. Jag ska ha plastmatta. Golvgips ger ju en del ljuddämpning så jag tyckte att det vore lika bra att lägga på det så hör man lite mindre vad som händer i badrummet som ligger ovanför vardagsrummet.
Eftersom det inte har med styvhet att göra, duger det att skruva fast skivorna? Limmet är väldigt dyrt.
Om du nu tycker att just Gyprocs lim är dyrt kan du ju alltid kolla efter något annat.
Tror det finns rätt många typer som fungerar att använda.
Dock tror jag de flesta är förhållandevis dyra.
LIP har t.ex sin flexicol som är avsedd för liknande sak, men det är med ganska dyrt tyvärr.
Fullvärdig medlem
Medlem: Apr 2008
Län: Östergötland
Nu har jag limmat gipsskivorna. Tänkte rapportera mina amatörmässiga erfarenheter:
Innan jag började hade jag kapat till alla gipskivor och ritat dess ytterkanter på spånet och numrerat dem och sedan lagt dem i rätt ordning i en hög.
Det var jäkligt svettigt mest på grund av tidspressen. När man blandat måste man använda limmet inom 1 timme och när man börjat lägga på limmet på spånet så måste man få dit gipsen inom 15 minuter. Jag startade en timer på 60 min och började blanda. Phew... det var jobbigare att blanda än jag hade räknat med och var rätt uppvärmd direkt. Konsistensen var trögare än jag hade trott och det tog längre tid att lägga ut det än vad jag hade räknat med. Jag blandade en hel hink (9 kg) och jag hade dragit över tiden 15 min när jag hade slut på lim. Jag använde en 8 mm kamspackel. När jag la ner gipskivorna gick jag omrkring och tyngde ner dem och sen skruvade jag golvgipsskruv (som jag ska ta bort sen). Ganska ofta blev det "tras" i skivan vid skruvarna; en liten upphögning runt skallarna. Jag hoppas dessa gå att åtgärda lätt när man tar bort skruvarna sen. Det blev förmodligen ibland inte exakt samma tjocklek på limmet och fast jag hoppade och skruvade så blev några skarvar mellan skivor någon mm diff på höjden.
Det står i handledningen att man ska lyfta på skivorna och se så limmet täcker hela ytan. Men när jag hade släppt ner en helskiva i limmet så sög den fast rätt bra och var inte lätt att lyfta upp igen.