Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: Västmanland

Val av tätskikt i badrum, otydliga regler anser jag

Jag ska bygga om badrummet och ska utföra det fackmannamässigt såklart.
    Sitter här med BBV's kompendium men blir inte så mycket klokare av det så att säga.
    I befintligt badrum ligger det plastmatta men den är äldre än 10 år så den ryker. Båda golvbrunnarna måste även bytas till nya Purus-brunnar.
    Jag ska ha golvvärme.
    Så nu är frågan; Är det godkänt att riva ut mattan, byta brunnarna och sedan limma golvvärmen på golvspånskivorna och sedan flyta allt detta OCH använda mig av en flytande fuktspärr, alltså en sådan man rollar på i 2-3 lager beroende på märke?
    Eller måste jag använda mig av plastmatta på golvet för att det ska vara godkänt?

Vad är annars godkänt tillvägagångssätt?

Det står att ett godkänt deformationsupptagande tätskikt på godkänt golvunderlag (golvspånskiva) kan vara: -"Tjokflytande massor som appliceras med tex roller"
    Även -"Flexibla mattor/dukar" är godkända underlag.
    Jag tolkar detta som att det är godkänt med gammal hederlig fuktspärr på hink men jag har hört annat från andra håll.

En annan grej också; Kartongbeklädda gipsskivor (hederligt gips antar jag att det syftar på) är ju inte godkända efter juni 2008 utan våtrumsgips krävs. Men får man använda sig av OSB-skivor bakom dessa våtrumsskivor eller är det "förbjudet"?

Tack på förhand!

2.    länk #2
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Det är ju ganska speciellt när det är träbjälklag och det är t.ex inte bara att fälla ner nya brunnar.
    Man skall använda en speciell montageplatta typ...
    http://www.k-rauta.se/Bilder/Artikla...ax_200x200.jpg

I övrigt rekommenderar jag dig att använda dig av LIPs sortiment som jag nog anser vara ett av de enklaste för gördetsjälvaren.
    Primer på, sen häfta fast ett armeringsnät och sen lägga elslingorna och flyta på detta.
    Sen har de dessutom en enklare form av våtrumsskiva som är väldigt enkel att använda sig av istället för gips.
    Den är mycket enklare att skära och bearbeta samt montera upp.
    Sen är det primer VS20 och tätskikt VS30 som rollas på.

Läs mer på... http://www.lip.dk/?WEBID=3

OSB är inte tillåtet om man ska utföra det fackmässigt enligt branschens regler, men det är absolut inte förbjudet att använda det.
    Finns inga lagar om hur våtutrymmen ska göras...endast rekommendationer från branschen.

3.    länk #3
    Bezts avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006
    Län: Örebro

Eftersom du ska arbeta med tätskikt så tar jag för givet att det är keramisk beläggning du ska använda, d.v.s. kakel och klinkers.
    Då är det byggkeramiskarådet, BKRs branchregler som gäller. Se deras hemsida http://www.bkr.se/ och reglerna på http://www.bkr.se/upload/branschregl...regler2007.pdf
    Det finns olika tillverkare av rollade tätskikt som har godkända enligt de aktuella reglerna, så det går att köra med rollbart tätskikt utan problem. Se dock till att det står med på listan över godkända system innan för det finns fortfarande produkter ute i handeln som inte är godkända.

Golvvärmen låter det som att du ska köra med elektrisk golvvärme om jag tolkar dig rätt, vad jag vet så är det ett korrekt förfarande du beskriver, fäst golvvärmen och flytspackla in den. Dock lite osäker för själv körde jag med vattenburet.

När det gäller OSB så är det inte godkänt utan det ska kortlas där man ska skruva upp saker, men här fuskar många(förståeligt enligt mig) så det ska bli lättare att skruva upp saker.Kan vara idé att kolla med ditt försäkringsbolag innan om de har någon uppfattning, kan vara bra att kolla med de vilket som för jag har hört att en del försäkringsbolag inte godkänner att badrum är gjort av en själv ö.h.t. om försäkringen ska gälla.

Hoppas det hjälpte något.

4.    länk #4

Tack för era svar.

Purusplattan känner jag väl till, den ska jag använda mig av. Sedan så har jag också en förkärlek just till LIP's sortiment förutom fixet som jag endast använder mig av Alfix Universalfix (röd påse) då det är det bästa fixet till både golv och vägg om du frågar mig. Nackdelen är att de inte kränger dem på samma ställen så man får ju flänga omkring hit och dit.
    Deras egna våtrumsskivor känner jag inte till, är det dem de kallar för LIP board? Ska ta och kolla upp detta, det låter ju bra om de är smidigare än sedvanlig våtrumsskiva som kliar och väger bly.

Och ja, elektrisk golvvärme är det som gäller.

Men för att klargöra; Jag skippar våtrumsmatta och kör med gammalt hederligt gummitätskikt ovanpå färdigflutet golv, och givetvis kompletterar jag detta med brunsmanschett/tätmenbran vid brunnen.

Kan man inte limma fast golvvärmen direkt i golvet och sedan lägga armeringsnätet ovanpå detta? Av erfarenhet så känns det lättare att limma det i golvet istället för att fästa det i nätet med lim eller kattstrypare... Slutresultatet bör väl bli det samma menar jag?

Tack för era svar!

5.    länk #5
    Bezts avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006
    Län: Örebro

Golvvärmen kan jag inte hjälpa dig med men jag kan tipsa om www.sigro.se när det gäller att handla LIPs tätskikt då de var hälften så dyra som där jag köpte mitt kakel. LIP board vet jag att de säljer på bl.a. Byggmax.

6.    länk #6

Ja, det är LIP-boarden...
    Den finns i olika tjocklekar...typ 12,5 och 20mm.
    Den tunna på cc300 är kanon och den väger nästan ingenting.
    Dessutom är den märkt med längdmått varje cm så det går snabbt att skära dem och sen få upp dem.

Tänk på att du inte kan gå till LIP och gnälla om du får problem med tätskiktet ifall du använder dig av annat fix...
    Egentligen är det inte godkänt att blanda produkterna från olika märken.

Vad gäller armeringsnätet så heter det att detta ska ligga i botten och det är faktiskt lättare att häfta detta i spånskivan innan kabeln ligger där med.

7.    länk #7

Ska absolut kolla upp denna LIP-board, står den sig prismässigt så låter det ju som en jäkligt bra grej.
    Jag kan inte gnälla på LIP nej, men försäkringsbolaget hade inget att tillägga till det hela så länge jag använde de produkter som var godkända, de hade inga problem med att jag blandade dem.
    Och angående armeringsnätet i botten så har du ju helt rätt i att det är lättare att häfta det underst, tänkte inte på det. Det får bli så helt enkelt och sen lite kattstrypare och eventuellt någon limklick här och där.

Ska även kolla upp Sigro, tack för tipset!

8.    länk #8
    ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Stockholm

försäkringsbolaget hade inget att tillägga till det hela så länge jag använde de produkter som var godkända, de hade inga problem med att jag blandade dem.
    Tolkningsfråga.
    Tätskiktssystemet är bara godkänt ihop med det fix som det har testats med så det bör du hålla dig till.

9.    länk #9

Alltså är både LIPs och Alfix produkter godkända men om du blandar dem blir de inte godkända eftersom tätskiktssystemen är utprovade och godkända var för sig med deras egna produkter.

Ingen vet har LIPs tätmembran VS30 reagerar när t.ex Alfix fixmassa läggs utanpå eftersom detta inte är utprovat...

DET är problemet...

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Västerbotten

Jag är absolut ingen expert eller något utan har precis som alla andra studerat branschregler och rekommendationer så att det rinner ut ur skallen.

Men just ang detta med rollat tätskikt vs matta/membran så rekommenderar länsförsäkringar detta:

Tätskiktsvarianter:
    Membran eller duk som monteras enskilt eller
    i kombination med vätskebaserat tätskikt

Plastmatta som trådsvetsas

Vätskebaserat tätskikt som rollas, penslas
    eller sprutas

Vätskebaserat tätskikt på träbjälklag är en osäker
    lösning med många utförandefel. Välj i första
    hand matta, duk eller membran som tätskikt
    under kakel och klinker.

Källa: http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Sak/Skadeforebygg/Privat/VASKA2006.pdfMen
    Detta är ju som sagt bara ännu en rekommendation, vad som är rätt eller fel överlåter jag åt mer kunniga människor.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09