Hyllan som hänger i duschkabinen gänger lite också och behöver fästas fast. Hur gör man det? Är det något speciellt lim för badrum som gäller eller kör man silikon??
Här hade jag tagit loss hyllan, tryckt i massor av nytt silicon och skruvat fast hyllan igen med lite grövre skruv.
Alternativt är att föröka få ut pluggarna och sätta dit nya (och silicon), eller att borra upp hålen för nya pluggar.
Vid golv är det ju oftast en glipa på ca 5mm mellan plattorna (vägg och golv) som siliconet täcker, skall denna gröpas ur helt eller räcker det att med hällskprapa att slätta till det utefter plattorna?
Det jag menar är att många gånger är silconet bottnat i fogen, ifyllt hela vägen till tätskickt och sedan 45 grader mellan golv och vägg, men det kanske räcker att ta bort det synliga.
Då är det ju en väldigt dålig plattsättare som varit i farten måste jag säga.
Det är ju precis detta som inte får hända...att det bottnar med silicon.
Just av denna anledning som jag tidigare skrev att man inte riskerar tätskiktet om man ska ta bort silicon eftersom man inte har där och göra.
Är det rätt gjort så står ju väggplattorna på golvplattorna och skapar ju då ingen glipa alls och man behöver inte heller använda silicon.
Känns bara som det är slarviga plattsättare som använder silicon till att dölja dåliga skärningar.
Då är det ju en väldigt dålig plattsättare som varit i farten måste jag säga.
Det är ju precis detta som inte får hända...att det bottnar med silicon.
Just av denna anledning som jag tidigare skrev att man inte riskerar tätskiktet om man ska ta bort silicon eftersom man inte har där och göra.
Är det rätt gjort så står ju väggplattorna på golvplattorna och skapar ju då ingen glipa alls och man behöver inte heller använda silicon.
Känns bara som det är slarviga plattsättare som använder silicon till att dölja dåliga skärningar.
Kollade din länk och det är ju en katastrof när de dessutom beskriver att man ska bottna med silicon...
Oavsett vad det står i en massa GDS-anvisningar så är ju det rätta, det som rekommenderas enligt branschreglerna där man kan läsa följande...
Mjukfogar eller ej?
Mjukfogar skall endast utföras där de är konstruktivt motiverade på grund av väntade rörelser. I möjligaste mån bör mjukfogar undvikas då de normalt inte är helt mögelresistenta eller underhållsfria.
Mjukfogning skall bland annat normalt utföras:
– I hörn och vinklar där underlaget på båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år före plattsättning
– I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas. Till exempel vid väggvinkel då skivkonstruktion möter betongvägg, eller skivkonstruktion möter skivkonstruktion.
– Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrfoder, fönsterkarm, dörrkarm och tröskel.
Mjukfogning skall inte utföras:
– I underkant keramisk väggbeklädnad som överlappar uppvik av plastmatta på golv.
– Vid fog mellan keramiska golvplattor och klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn.
– I normalfallet golv/väggvinkel.
Det är en fördel om entreprenör och beställare går igenom och kommer överens om var mjukfogar skall förekomma innan arbetet påbörjas.
Senast redigerad av Paul-Staffanstorp 2009-11-15 03:10