Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    loffess avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2006

Spricka i fog

Vi renoverade badrummen i våras och nu har vi hittat två sprickor i fogen, förenklat kan man säga
    att de är som ett kors.

Huset är byggt 1969.

Tidigare var det plast matta på dubbla spånskivor och under detta reglat. (60 cc).

Det nya golvet har klinkers med vattenburen golvvärme.
    Vid uppbyggnaden så satte man dit extra reglar
    La på dubbel gips (glasfiberarmerad golvgips).
    Flöt golvet med fiberarmerat spackel.
    Sedan fuktspärr

Nu till själva frågan. -Hur oroliga behöver vi vara för att något allvarligt har hänt?

Jag har tänkt så här:
    1) Kakelfogerna fogas om (de med sprickbildning).

2) Om det skulle uppstå sprickor igen då rör sig golvet och det är ett konstruktionsfel.
    Bor i villa, Järfälla

2.    länk #2
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Ska du foga om måste du kratsa ur fogarna innan så du inte bara lägger på ett tunt lager fogbruk till, för då flagnar det bara av efter en tid.

Svårt att tipsa när man inte ser hur stora sprickorna är, men räcker det inte att typ fukta fogarna och strö över lite fog (pulver) och gnugga ner detta i sprickorna...

3.    länk #3
    byggare henke
    Gäst
    vet verkar som ett stabilt golv.
    det kan va så att det är tunt me fog precis där.
    jag tror inte golv att golvet är en fel konstruktion.
    men om du tar bilder på sprikerna är det lättare att se.

4.    länk #4
    ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Stockholm

Sitter plattorna runt dom spruckna fogarna fast ordentligt? Bomljud?
    Limmades golvgipsen?
    Hur tjockt är flytspacklet?
    Vad har bjälklaget för dimension och spännvidd?

5.    länk #5
    loffess avatar

Sprickorna är väldigt tunna och sitter precis längs kanten av plattorna.
    Alltså inte mitt mellan plattorna utan längs med kanten.

Jag har faktiskt inte knackat på plattorna och lyssnat så ljudet måste jag återkomma om.
    Jag känner inte till om det limmades. Om jag ska tro något så tror jag inte det.
    Flytspacklet täcker värmeslingorna och så är det fall. Vad kan det bli, ca 3-4
    kanske 5cm?
    Dimensionen är ca 2,5 * 7" (Han vi köpte huset av har byggt det själv och han var
    byggnadsingenjör och allt är överdimensionerat).
    Spännvid 3,5 m. (Badrummet är ca 3,5 * 2,5 m.).
    Bor i villa, Järfälla

6.    länk #6
    loffess avatar

Nu har jag knackat på golvet och det är samma "stumma" ljud över hela ytan
    även vid sprickorna.

Tyvärr kan jag inte prestera någon bild.

Reglarna sitter nu på ca cc30.
    Bor i villa, Järfälla

7.    länk #7
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Kan kanske ha med konsistensen på fogmassan att göra...
    Alltså om den t.ex var för torr när de fogade eller nåt...

Känns som mitt tips om att gnugga lite vatten och fogbruk över sprickorna skulle avhjälpa dig.

8.    länk #8
    loffess avatar

Spännvidden, hur räknar man den?
    Den är väl egentligen för halva huset, eller..?
    Yttervägg och mitten väggen är väl stödpunkterna för reglarna, det skulle väl ge
    en nästan fördubbling av spännvidden.
    Bor i villa, Järfälla

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09