Håller på att bygga nytt badrum där väggarna består av putsad tegel. Väggar och golv skall naturligtvis fuktspärras. Jag vill gärna ha helkaklat men frugan ger sig inte med sin pärlspont. Självklart blir det helkaklat i duschen ´, men i resten av badrummet vill hon ha kaklat en bit upp på väggarna och sedan pärlspont upp mot taket.

Hur monteras detta mot en fuktspärrad vägg? Min första tanke går åt att limma men är rädd för att en förstörande kemisk reaktion av limmet mot fuktspärren kan ske!

Någon som har idéer eller kunskap?

apotekarnes
PL 600 kanske. Kolla med tätskiktsleverantören för säkerhets skull. Det finns också andra saker att tänka över. Vissa menar att man måste ventilera bakom träpanelen i badrum för att få bort fukt. Jag planerar att göra en liknande lösning i badrummet och tänker strunta i denna ventilation eftersom jag anser att träpanel tål mycket fukt och dessutom släpper ifrån sig den igen till skillnad från t.ex. kakel på fix. Titta bara på gamla ytterpaneler utan luftspalt som stått sig i över hundra år. Av någon anledning har man bestämt sig för att trä inte tål vatten, vilket är skitsnack. Sätt upp pärlspont du och njut av ett mysigt badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.