Hej!

Skall sätta dubbelgips i ett badrum.
Är det bättre om man fuktspärrar väggarna även efter första lagret gips?

T
Nej!

Paul-Staffanstorp
Absolut inte då du i så fall får dubbla lager tätskikt.

Men varför dubbla lager gips då ??? :confused:

T
TS har väl reglat 60cc, då är det dubbelgips som gäller!

Paul-Staffanstorp
Visst... det vet jag ju också och det antar jag med är svaret, men då gipsen är svindyr i förhållande till reglar så undrar man ju varför man väljer den lösningen...:rolleyes:

Och då undrar jag vad regelverket säger om regling vid enkelskivor ? 300 cc ? eller räcker det med 450cc ?

Paul-Staffanstorp
Man har ju nästan alltid reglar på cc600 när det ska renoveras och då fäller man ju automatiskt in däremellan och får cc300.

Dock räcker det med cc450 och enkelgips eftersom man många ggr idag använder 900 gips vid nyproduktion.

optimum
Regelavstånd avgörs av typ av skiva och fabrikat.

Kolla på tillverkarens hemsida vad de anger.

mvh Roland

aktieante skrev:
Hej!

Skall sätta dubbelgips i ett badrum.
Är det bättre om man fuktspärrar väggarna även efter första lagret gips?
Det finns speciella våtrumsskivor. Använd sådana istället, vanliga gipsskivor bör inte monteras i ett våtutrymme.

Paul-Staffanstorp
Fisch skrev:
Det finns speciella våtrumsskivor. Använd sådana istället, vanliga gipsskivor bör inte monteras i ett våtutrymme.
Själv förutsatte jag att det var våtrumsgips som menades... :o:rolleyes:

optimum
Paul-Staffanstorp skrev:
Själv förutsatte jag att det var våtrumsgips som menades... :o:rolleyes:
Inget att ta för givet då detta var standard för några år sedan. För några månader sedan trodde jag också att det var vanlig gipps som gällde och att jag endast behövde sätta det utanpå spånskivorna i badrummet.

Nu vet jag betydligt mer efter att läst på noga.

Ska idag sätta våtrumsgipps, 13 mm Humidboard
Kommer sätta enkelgipps på vissa väggar och dubbelgipps på vägg där dusch finns.

Allt reglat med cc30 och godkänt enligt tillverkaren för den typen av skivor.

mvh Roland

P
rolri skrev:
...och dubbelgipps på vägg där dusch finns....Allt reglat med cc30..
Varför dubbla skivor på c300? Bortkastade pengar.

optimum
Vägg med dusch sitter reglarna spikade i lecablock.
Även spikade i övre uch undre regel.
Angränsande vägg av putsad lecablocksvägg

Denna vägg är även yttervägg och jag vill ha högre stabilitet i den väggen och ha ett lager så att jag täcker skarvarna från undre lagret.

Finns även lite extra reglar för att fästa duschväggar mm samt för att passa skivskarvar bra.
Har kört med att hellre en regel för mycket än en för lite.

Allt finns även ritat i AutoCad,
lite tokig, kanske.

mvh Roland

• IMG_1967.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
rolri skrev:
Inget att ta för givet då detta var standard för några år sedan. För några månader sedan trodde jag också att det var vanlig gipps som gällde och att jag endast behövde sätta det utanpå spånskivorna i badrummet.

Nu vet jag betydligt mer efter att läst på noga.

Ska idag sätta våtrumsgipps, 13 mm Humidboard
Kommer sätta enkelgipps på vissa väggar och dubbelgipps på vägg där dusch finns.

Allt reglat med cc30 och godkänt enligt tillverkaren för den typen av skivor.

mvh Roland
Visst. men nu är det 2009 och snart 2010 och dessa regler har gällt sedan sommaren 2007 och har man missat detta bör man nog ta en funderare om inte man ska ta in folk att göra vid våtutrymmena... :rolleyes:
Ganska naturligt att man tar för givet att det är våtrumsgips som åsyftas idag. ;)

Kan ju med precis som ACME tycka att det känns onödigt egentligen, men det är ju upp till var och en hur mycket man vill lägga ut.

Är det verkligen inget problem med fukten från leca väggen om det är en yttervägg. Jag menar du har satt träreglar direkt på lecastenen, jag hade åtminstonde haft syllpapp däremellan så inte träreglarna kan suga åt sig eventuell fukt som kan finnas/kan komma i lecastenarna. Är jag helt fel ute?

Jag hörde faktiskt av någon som gjort om sitt badrum att man fick ha vanliga gipsskivor om man la på någon speciell matta som tydligen skulle vara bättre än tätskiktet som man rullar på ?!!?!?!?. Mattan var röd! Någon som vet något om det, jag trodde i min enfald att det blev tätt med det vanliga tätskiktet som man rollar på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.