Ligger rummet i källaren med lecaväggen under mark så hade jag putsat väggen slät och sedan kaklat på det. Inget trä som kan ta skada då.
Är det så att väggen ligger ovan mark så kanske man ska tänka sig för innan man bygger in vatten i den pga att det är en yttervägg= det finns en liten frysrisk.

T
Gladh skrev:
Jag hörde faktiskt av någon som gjort om sitt badrum att man fick ha vanliga gipsskivor om man la på någon speciell matta som tydligen skulle vara bättre än tätskiktet som man rullar på ?!!?!?!?. Mattan var röd! Någon som vet något om det, jag trodde i min enfald att det blev tätt med det vanliga tätskiktet som man rollar på.
Du tänker nog på fiberduken som man "tapetserar" på men då gäller våtrumsgipsen. Vanlig pappgips får man använda om man sätter en speciell plastmatta såsom TarkoDry eller Armstrongs variant. Sedan kaklar man på plastmattan.

Men vissa tillverkare försöker få stopp på detta då dom gärna vill sälja rollat tätskikt eller fiberduken och dyrare gips såsom Glasroc, allt handlar om att tjäna så mycket pengar som helst.

optimum
Gladh skrev:
Är det verkligen inget problem med fukten från leca väggen om det är en yttervägg. Jag menar du har satt träreglar direkt på lecastenen, jag hade åtminstonde haft syllpapp däremellan så inte träreglarna kan suga åt sig eventuell fukt som kan finnas/kan komma i lecastenarna. Är jag helt fel ute?

Jag hörde faktiskt av någon som gjort om sitt badrum att man fick ha vanliga gipsskivor om man la på någon speciell matta som tydligen skulle vara bättre än tätskiktet som man rullar på ?!!?!?!?. Mattan var röd! Någon som vet något om det, jag trodde i min enfald att det blev tätt med det vanliga tätskiktet som man rollar på.

Säkert inget problem.
Huset är byggt 1985 och marken var mycket torr när vi grävde för grunden.
Utsidan har platonmatta och grovt grus och fall från huset.

Reglarna, 50% av dem, har suttit mot Lecablocken sedan 1985 och är kruttorra.

Har satt Humid Board idag och lider med alla hantverkare som måste hålla på med detta elände regelbundet.
Engångsoverall och rikgtig mask för de mest dammiga partierna.

Måste gå att få fram skivor som inte dammar.

mvh Roland

• IMG_1990.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
rolri skrev:
Säkert inget problem.
Huset är byggt 1985 och marken var mycket torr när vi grävde för grunden.
Utsidan har platonmatta och grovt grus och fall från huset.

Reglarna, 50% av dem, har suttit mot Lecablocken sedan 1985 och är kruttorra.

Har satt Humid Board idag och lider med alla hantverkare som måste hålla på med detta elände regelbundet.
Engångsoverall och rikgtig mask för de mest dammiga partierna.

Måste gå att få fram skivor som inte dammar.

mvh Roland
Vilket fabrikat på tätskikt ska du använda?

Hm, jag tycker humidboard var bra att jobba med ? Vanligt gips dammar det med..

optimum
tank77 skrev:
Vilket fabrikat på tätskikt ska du använda?
Tätskikt blir LIP System 17
Extra mycket VS20 och extra mycket VS30 i dusch delen samt golv.
Hemmapulare som är lite extra försiktig.
Alla fogar är/ska vara med latexfog.

Fix och fog samt flytspackel också LIP
(köpt på lokal firma för att få bra råd om hantering)

Kommentar om gipsen.
Vanlig gips kliar inte och irriterar inte andningsvägar.
Denna typ av våtrumsgips har en hel del glasfiber i sig.
Hade mask vid de lite mer dammiga partierna. Kanske lite feg.

mvh Roland

T
Har för mig att någon på forumet sa att Lip har problem med VS20 på Humid Board. Tror att lösningen var att späda första omgången 1:9. Alltså 1 del VS20 och nio delar vatten, annars blev det en kristallaktig yta på Humid Boarden.

Paul-Staffanstorp
Varför valde du inte LIPs våtrumsskiva som både är lätt att bära och skära och som inte dammar det minsta...:o

LIP-boarden 12,5mm på cc300 är ju klockren ihop med deras system 17... :rolleyes:

optimum
Finns ingen ÅF i området för LIP skivor
Bara Humid Board, Aquapanel, Gyprocs, WAB och någon typ av cellplast med okänt namn

Humid Board verkar godkänd ihop med Lip Sstem 17 så det ska nog gå bra

Alltid tacksam för tipps så man inte missar något. Är ju första badrummet jag gör,

Jo jag planerar första lagret VS20 utspätt eftersom jag även har flytspacklet på golvet som suger.
Därefter två lager VS20.
Sedan remsor med VS30
Sedan två lager VS30
I duschdel och golv tre lager VS30

Att det blev Lip är för att de har nog den absolut bästa instruktionen för användare.
Helt otroligt detaljerad med bilder och beskrivningar.
http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Brochurer/VS 30 system 17.pdf

mvh Roland

Paul-Staffanstorp
Ok...

Men det är ju märkligt att din ÅF på LIPs övriga produkter inte saluför deras våtrumsskiva.
Dock är humiden också godkänd.
Tänkte mest eftersom LIP-boarden är sååååååå mycket enklare att jobba med. ;)

Visst är det enkla instruktioner och lättarbetat med LIP. :)

optimum
ÅF här i Skövde för LIP är Colorex och de har inte sådant byggmaterial.

Däremot Kalkel, klinker, fix, fog, tätskikt och flytspackel samt elkabel och brunnsdelar.

Skivor, reglar och skruv blev Cheapy. 259kr/skiva
Skruv hade de riktigt bra märke.

Går att hitta bra prylar till rätt kvalitet och rätt priser bara man letar lite.

mvh Roland

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.