3 100 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Förebygga mögel i dusch
Flyttar in i ett nytt hus om en vecka och har lite funeringar.
Har flera bekanta som bott i sina hus i några år (nya vid köp) och där det blivit svart i kakelfogarna i duschen. Antar att det är mögel?
Det ser jättetråkigt ut och min fråga är vad man ska göra för att slippa det
- Finns det något man kan "impregnera" fogarna med för att förebygga det?
- Hur blir man av med det om man väl fått det?
Har flera bekanta som bott i sina hus i några år (nya vid köp) och där det blivit svart i kakelfogarna i duschen. Antar att det är mögel?
Det ser jättetråkigt ut och min fråga är vad man ska göra för att slippa det
- Finns det något man kan "impregnera" fogarna med för att förebygga det?
- Hur blir man av med det om man väl fått det?
Tileguard (märke) har en spray som heter Mögelbort som finns exempelvis på vårt coop. Den funkar toppen för att ta bort möglet.
Jag vet att vissa kör med någon slags "citronspray" som ska förebygga avlagringar (som ju är vad möglet växer i - inte i själva fogen som ju är oorganisk). Men vi fick bort allt helt utan problem med Mögelbort så jag skulle inte bry mig om något annat. Kostar typ 120 spänn.
Jag vet att vissa kör med någon slags "citronspray" som ska förebygga avlagringar (som ju är vad möglet växer i - inte i själva fogen som ju är oorganisk). Men vi fick bort allt helt utan problem med Mögelbort så jag skulle inte bry mig om något annat. Kostar typ 120 spänn.
Redigerat:
Du ska definitivt prova en produkt i sprayform med nanoteknologi från KAKELDAX/KAKELCENTRALEN. Ska tydligen vara en kanonprodukt som man kan aplicera endast i de utrymmen som alltid blir utsatta för vattenbespolning, typ väggarna och golv i duschhörnan. Denna produkt är transperant och missfärgar absolut inte. Du får en yta som är lättstädad och fogen blir mer motståndskraftig mot smuts. Hör med personalen i respektive butik. Jag tror den heter "Nano seal". Lycka till!
Klicka här för att svara