Hutlösa priser i VVS-branchen!

Stängt ämne
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2009-12-05, 07:45

Senior medlem

Medlem: apr 2007
Län: stockholm
Systemet med riggade priser i grossistledet gäller inte bara VVS och El. Jag körde förbi Norrvikens trä i Sollentuna och lassade in ett par säckar medd färdig betong. I kassan blev jag upplyst om att de bara sålde till företag, men eftersom jag redan hade grejorna i bilen så skulle det ordna sig. Priset var ca 30 % över vad samma säckar kostade på Beijer bygg, som inte kan räknas till lågprisföretagen.

Av detta drog jag slutsatsen att företagets affärsidé måste bygga på att de kan hjälpa sina kunder att lura slutkunden att betala ett pris som ligger över det som är gängse på marknaden.

Jag tror att det är svårt att komma åt detta system på juridisk väg. Grossisterna kan hänvisa till att de konkurerear med rabatter. Men det vore bra om en större del av svenka folket blev upplysta om att det ofta är på detta sätt det fungerar.

2009-12-05, 09:15

Fullvärdig medlem

Medlem: dec 2005
Läste idagens morgontidning här i Skövde att bostadsbyggandet blivit dubbelt så dyrt på 10 år.

Köpte en ny Volvo V70 nyligen och den kostade samma som den gamla Volvo V70 jag hade tidigare men var 10 år gammal.

BIlar har alltså inte ökat i kostnad men de som arbetar på fabriker för att tillverka bilar behöver dubbelt så mycket i lön för att betala hantverkare och bostäder.

INSE problemet, Skenande prisutveckling för bostäder kommer ta död på tillverkande företag i landet.

Sedan får ni hantverkare flytta till lågkostnadsländer dit tillverkning av bilar mm kommer hamna.

Tycker ni att ni tar ert ansvar genom att ständigt försvara era höga priser?
Vad tänker ni göra åt problemet eller inser ni inte att det är ett problem?

//Roland

2009-12-05, 10:48

Nykomling

Medlem: okt 2004
Elände Elände

Jag pratade med en vän över ett par pilsner i går.Han är vvs montör & egen företagare.Skulle han fakturera efter Ahlsells prislista skulle fakturan komma tillbaka med vändande post.Han tror att detta kan vara ett lokalt problem,där han bor är konkurensen hög mellan företagen.Kan även vara så att det finns ett ointresse att göra jobb för privatpersoner,själv gör han inga jobb åt konsumenter,endst åt företag.Han sa även att det är stenhårdt att få dom lite stötte jobben,här gäller snäva marginaler.

Själv köper jag vvs prylar på nätet,jobbet gör jag själv & ibland konsulteras min vän.Han har inte en chans att komma ner på nätpriser.

2009-12-05, 13:53

LAINEs avatar
Senior medlem

Medlem: nov 2008
Län: Södermanland
Ålder: 21 år
Är det någon här ens som kan bevisa exempel på villka varor Ahlsell ger 80% rabatt på?!

Jag blev nyligen kund hos Ahlsell och fick automatisk rabatt på 33% på en hel del, och en rabatt på 10% på vissa och så vidare.

Någon skrev att man kan förhandla om pris på varje inköp hos Ahlsell, och det funkar garanterat inte, försöker du förhandla om priset på en krov med bröd på macken? Ska man förhandla om rabatter så ska man kontakta sin kontaktperson.

Även efter min rabatt på Ahlsell så är tex en blandare cirka 20% än på Rinkaby etc.

2009-12-05, 14:09

Nykomling

Medlem: feb 2007
VVS-priser

Kan bara verifiera utsagan, genom att berätta om en "polare" som är vanlig rörmokare. Han vägrar konsekvent att utföra arbeten där inte han själv får skaffa alla grejjor. Varfördå? Jo- kan man tänka att bara hans provision på de prylar han skruvade in under 2007 gav en nätt liten intäkt på 300 000kr. Då blir det lättare att förstå de orimliga skillnaderna i prisnivå för samma artikel.

Hälsn M-B

2009-12-05, 14:10

TWX
Nykomling

Medlem: aug 2009
Län: Skåne
Mer Elände

Vet ni vad likheten mellan en rörmokare och döden är?

Sist jag använde mig av en rörkrökare så använde han en servicebil!! Volvo 850 kombi 1996:a pris vör denna var 55 kr/mil + timpeng 460 + moms. Han tog betalt för 16 timmars arbete och körning 12 mil, han kom var på plats 1-2 timmar borta flera timmar kom sent på dagen eller inte alls. Mycket svårt att räkna på hans timmar och mil men det som var roligast var att han debiterade 28 kr X 16 tim. för servicebil var noterat längst ner efter allt material så den Volvon blev nog snart betald.

Svar på likheten mellan döden och en rörmokare är
Man vet att de kommer men inte när..

2009-12-05, 14:26

Nimajnebs avatar
Gudfader

Medlem: jul 2007
Län: Blekinge
Samma tjat i många trådar.

Tur man bor nära Rinkaby samt att det finns gått om duktiga Baltiska o Polska rörpulare i området.

Lite nyfiken på VVS nätbutiker, dom rena nätbutikerna jag har tittat på är dyra jämfört med Rinkaby.

2009-12-05, 14:42

Nykomling

Medlem: mar 2007
Län: Västra götaland
Pratade med lokala rörfirman igår angående en installation av vedpanna. Efter en stund frågade jag lite om ROTavdraget och hur det funkade(har inte hängt med riktigt där). Sista frågade jag vad dom tar i timman. 375:- +moms. Och jag tror han menade att detta priset var med avdrag. Det betyder ju att han tar 750:- + moms i timman = 937,50 kr/tim. Låter väl rätt dydrt va? det betyder ju att jag måste jobba 8-9 timmar på mitt arbeta för att betala vvsarn för en timmas jobb.

2009-12-05, 16:42

Nykomling

Medlem: okt 2004
375:- + moms är billigt.Hantverkare måste ta betalt,dom kan ju inte jobba idiellt.

2009-12-05, 16:52

Senior medlem

Medlem: apr 2007
JLAINE skrev:
Är det någon här ens som kan bevisa exempel på villka varor Ahlsell ger 80% rabatt på?!

Jag blev nyligen kund hos Ahlsell och fick automatisk rabatt på 33% på en hel del, och en rabatt på 10% på vissa och så vidare.

Någon skrev att man kan förhandla om pris på varje inköp hos Ahlsell, och det funkar garanterat inte, försöker du förhandla om priset på en krov med bröd på macken? Ska man förhandla om rabatter så ska man kontakta sin kontaktperson.

Även efter min rabatt på Ahlsell så är tex en blandare cirka 20% än på Rinkaby etc.
Nej, jag har inget 80 % exempel. Din beskrivning av rabatter och kontakteperson på Ahlsell stämmer precis med min erfarenhet i samband med köp av en hydropress, där jag via kontakt fick möjlighet att handla på Ahlsell. Då kontaktpersonen inte kunde nås under semestern så fick det bli Rinkaby i a.f.
Blandare är nog ett exempel på grunka där priserna inte skiljer så mycket. Rinkabys priser ligger inte så väldigt långt från K-Rautas. Ubdrar om det inte är så grossisterna inser att fantasilistpriser inte funkar på VVS-grejor där konsumetenten lätt kan göra prisjämförelser med närmaste byggmarknad. När det gäller kopplingar t.ex. kan man ju alltid klara sig undan med att det som säljs på byggmarknaden är skräp av en eller annan anledning. Med om det gäller en identisk lika blandare, så blir det lite för krystat att motivera en stor prisskillnad.

WC-stolar är ett annat exempel, där Comfort ibland kan ha nästan samma pris som Rinkaby. Men då får man se upp med att det kan vara utan sits.

2009-12-05, 18:33

Senior medlem

Medlem: dec 2008
Län: Kalmar
nisssse skrev:
375:- + moms är billigt.Hantverkare måste ta betalt,dom kan ju inte jobba idiellt.
375 kr ger en timlön på 250 kr/tim när arbetsgivaravgiften tagits bort. Det motsvarar en månadslön före skatt på 40000 kr om man fakturerar 160 timmar per månad. Räkna bort 25% för tid som du som hantverkare måste ägna åt obetalda uppgifter och du kommer ändå tjäna 30000 före skatt på bara fakturerad arbetstid. Det borde väl räcka gott?

2009-12-05, 18:39

Paul-Staffanstorps avatar
Gudfader

Medlem: jul 2009
Län: Skåne
cem77 skrev:
375 kr ger en timlön på 250 kr/tim när arbetsgivaravgiften tagits bort. Det motsvarar en månadslön före skatt på 40000 kr om man fakturerar 160 timmar per månad. Räkna bort 25% för tid som du som hantverkare måste ägna åt obetalda uppgifter och du kommer ändå tjäna 30000 före skatt på bara fakturerad arbetstid. Det borde väl räcka gott?
Nu tror jag ju knappast att det är 375:-/ timmen EFTER rotavdraget utan innan !

Dessutom kan man ju knappast som du skriver ta ut en timlön på 250:- !
Vilka pengar ska betala omkostnaderna... :confused::confused::confused:
Tycker detta ämnet diskuteras i alla trådar för tillfället men ändå verkar ingen här inne förstå och ha koll på att ett företag har omkostnader för att kunna fungera !

2009-12-05, 20:09

Nykomling

Medlem: nov 2009
Län: Sweden
Ett jävla gnäll

Ni privatpersoner är j helt otroliga, i ena tråden sitter ni och gnäller på att 450-600 inkl moms är förmycket för arbetet och att det borde väl räcka med 200:-, sen säger ni att hantverkaren inte får ta sina rabatter och att det är för dyrt med en brunn för 500:-.

Sen sitter ni själva som inköpare eller säljare på andra företag och ser själv att ni lägger på 2-300% dom varaorna, men då fan är det okej, Men hanverkare får fan inte tjäna pengar, ta och tänk lite längre än era jävla näshår.:mad:

Min tjej jobbar på en sport butik som inköpare, jag kan bara informera om att när ni går och köper en Fjällräven jacka för 5000:- så köper hon in den för 1700.-
- å herregud vi är lurade när man kan köpa en likadan på rusta för 300:-
Jag tycker att det skulle vara rimligt om dom sålde jackan för 2000:-, så kanske dom kan ge sina anställda 50:-/timma.:confused::p

Business as usual.

2009-12-05, 20:13

Senior medlem

Medlem: aug 2006
JLAINE skrev:

Om du får 10-33% procent rabatt på Ahlsell så borde du söka efter ny leverantör.
Om inte annat så för dina kunders skull.
.

2009-12-05, 20:15

Senior medlem

Medlem: dec 2009
Men titta på de grossisternas vinstmarginaler. Det är ett oligopol och de kan ta priser därefter.

I grossisternas snabbköp för rörnissarna kostar det lika mycket att sälja till en som handlar där varje gång som en som bara handlar en gång.

Comfort saknar verklighetsförankring. Där kan man bara handla för max 200 kronor. Annars hittar man det billigare på internet inklusive frakt. Att Comfort kan bete sig som de gör visar bara hur illa branschen fungerar. I vilken annan bransch skulle man överleva med Comforts beteende?

Var det någon som lade märke till Comforts reklamkampanj häromåret där deras proffessionella montörer använde skruvdragare från Black&Decker?
Stängt ämne
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons