2 555 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Badrum med plastmatta.
Jag har letat i forumet men hittar inte mitt problem. Skall renovera badrum. Befintligt är plastmatta på golv och kakel på vägg. Lättbetonghus (-67) som är teglat och en badrumsvägg går mot yttervägg. Skall sätta plastmatta på både golv och vägg. Måste kaklet väck eller går det att sätta nån typ av skiva och sen plastmatta?
Är inget proffs, men så här står det i BBV:
Hur som helst så tar jag iaf bort kaklet i det badrum som jag håller på att renovera, likaså skivorna bakom för att kunna regla upp och göra det rätt från grunden så att säga
och såvitt jag förstår är det gamla kaklet att betrakta som ytskikt och skall bort.Byggkeramikrådet skrev:
Hur som helst så tar jag iaf bort kaklet i det badrum som jag håller på att renovera, likaså skivorna bakom för att kunna regla upp och göra det rätt från grunden så att säga
Man får aldrig dölja ett tätskikt så du måste ner med kaklet, det strider mot alla regler. Säg att du har tätskikt bakom kaklet och sen smäller du på en plastmatta på kaklet, då är det stor risk att det blir kondensbildning mellan tätskiken och resultatet blir att din nya plastmatta ser ut som en hjortronmyr (blåsor) efter ett tag.jivet skrev:Jag har letat i forumet men hittar inte mitt problem. Skall renovera badrum. Befintligt är plastmatta på golv och kakel på vägg. Lättbetonghus (-67) som är teglat och en badrumsvägg går mot yttervägg. Skall sätta plastmatta på både golv och vägg. Måste kaklet väck eller går det att sätta nån typ av skiva och sen plastmatta?
/ Mattläggare.
jivet skrev:
Hade jag kommit in i ett sånt badrum som du har så hade jag utan tvekan stoppat upp rotgips. Sen vet jag inte vad du har för väggar och hur dom ser ut men, oftast är det bara och skrapa av dom värsta topparna och knölarna du har på väggen.
Sen hur man fäster skivorna beror också på vad man har för väggar men, är det betong eller att man har svårt och hitta reglar så brukar jag limma skivorna med flexicol. Det är en färdigblandad fix som man bara stryker ut med en tandad spackel.
Klicka här för att svara