Ska göra hål för avlopp i dynghård klinker/granit och undrar om diamantklingan till multimastern klarar sådana jobb eller är det bara att ta till elektrisk kakelkap ?
Vet inte dimensionen du skall ha, men jag använder mig av en liten kärnborrutrustning som jag införskaffade för ett par år sedan.
Tror de är ca 10-12 kärnborrar 4 mm till 125mm.
Har kört 125 mm genom 10mm granitplatta. Tog ca 15 sekunder.
Hade säkert kunnat gå fortare, men jag la inte så mycke tryck på den.
Jag använder mig av en bänkborrmaskin inställd på 600 varv/min occh tokkyler hela tiden.
Har faktiskt aldrig stött på en platta som skapat problem.
Tror i å för sig att utrustningen kostade ca 3500:- , men som sagt smakar de så kostar de.
Vet inte dimensionen du skall ha, men jag använder mig av en liten kärnborrutrustning som jag införskaffade för ett par år sedan.
Tror de är ca 10-12 kärnborrar 4 mm till 125mm.
Har kört 125 mm genom 10mm granitplatta. Tog ca 15 sekunder.
Hade säkert kunnat gå fortare, men jag la inte så mycke tryck på den.
Jag använder mig av en bänkborrmaskin inställd på 600 varv/min occh tokkyler hela tiden.
Har faktiskt aldrig stött på en platta som skapat problem.
Tror i å för sig att utrustningen kostade ca 3500:- , men som sagt smakar de så kostar de.
3,5 K känns väl brutalt när man inte jobbar med det och ska fixa ett hål
Jag menade naturligtvis inte att du skulle gå och handla en utrustning, däremot tror jag nog de finns fler plattsättare än jag som innehar dylik.
Får du tag på nån som inte är alltföf otrevlig så borrar han nog hålet om du kommer över med plattan/plattorna. ( skulle i allfall jag ha gjort om jag blivit tillfrågad)
Jag menade naturligtvis inte att du skulle gå och handla en utrustning, däremot tror jag nog de finns fler plattsättare än jag som innehar dylik.
Får du tag på nån som inte är alltföf otrevlig så borrar han nog hålet om du kommer över med plattan/plattorna. ( skulle i allfall jag ha gjort om jag blivit tillfrågad)
Haha...kul att du nämner det, misstänker att vi bor i samma stad med tanke på att jag känner igen användarnamnet från annat forum
Nykomling
Medlem: Mar 2007
Län: Göteborg
Lite nya erfarenheter.
Har satt granitkermik på väggarna i nya badrummet. Plattsättare (pensionerad, så han har sett en del) sa att det var bland det hårdaste han hållt på med. Hittade en bosch 3mm kakelborr hos K-rauta. Fungerade finfint till 6 hål innan jag körde sönder den. Ett hål tog väl någon minut att göra. Doppade borren i vatten, lågt varvtal, ej slag, lite lagom tryck, körde tills det började ryka (ca 15 sek) och sedan vattendopp igen. Förstoring av hålen till 6mm gick sedan lätt. Lätta på trycket när det "bär igenom på baksidan", annars lätt att borren går sönder då. Har testat flera typer av borr och denna var den som funkat bäst hitills, har ej sett 3mm någon annanstans.
Ta det lugnt och ha tålamod medvarvtal och tryck :-)
Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2009
Län: skåne
orkar ju inte läsa igenom alla inläggen på 5 sidor om råd ang borra hål i kakel... ibland tar det så långtid oavsett vad man använder... borra hål till handdukstorkar, komod och duchväggar... allting annat limmar man upp. finns produkter framtagna pga dessa problem med att borra. och av erfarenhet kan jag säga att en skruvad krok sitter inte bättre än en limmad.