12 701 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
Handfat: Är keramik med färgad glasyr samma som porslin?
Skall ha ett dubbelhandfat med underskåp men undrar över kommodens fuktålighet och om Keramik med färgad glasyr är samma som Porslin?
Svedbergs Kommod Indigo med Vågen 140 cm långt är supersnyggt tycker jag.
MEN - listpris är 19.900, går att handla på nätet för ca 16.900 kr.
IKEA Kommod+Dubbelhandfat 6000 kr.
Är ju en HÄFTIG prisskillnad......, ca 11.000 kr!
VAd jag undrar över är om IKEAS handfat som beskrivs som Keramik med färgad glasyr är samma som Porslin som Svedbergs Vågen beskrivs som? Kvalitetesskilnader?
Och jag undrar även över fukttåligheten i IKEAs respektive Svedbergs kommoder (underskåp)?
produktbeskrivning IKEAS HANDFAT ODENSVIK
--------------------------------------------------------------------------
Basmaterial: Keramik, Färgad glasyr
produktbeskrivning IKEAS KOMMOD GODMORGON
Basmaterial: Spånskiva, Folie, ABS plast
Mellanvägg/ Lådbotten: Spånskiva, Melaminfolie, ABS plast
Lådförstycke: Träfiberskiva, Melaminfolie, Folie, ABS plast
Lådsidor/ Lådbakstycke: Massiv björk, Klar akryllack
Rygglist: Massiv björk
produktbeskrivning Svedbergs Indigo kommod 140 cm bred med porslinstvättställ Vågen.
-------------------------------------------------------------------------
Svedbergs möbler består i huvudsak av fukttålig spånskiva,
MDF eller massivt trä. Vid ytbehandlingen sker ett antal
olika processer som skall bibehålla och säkerställa
möbelns ytfinish och livslängd under lång tid framöver.
För att minimera risken att vatten t ex tränger in i skarvar
bör man ändå torka bort vatten så snart som möjligt
med torr trasa.
Svedbergs Kommod Indigo med Vågen 140 cm långt är supersnyggt tycker jag.
MEN - listpris är 19.900, går att handla på nätet för ca 16.900 kr.
IKEA Kommod+Dubbelhandfat 6000 kr.
Är ju en HÄFTIG prisskillnad......, ca 11.000 kr!
VAd jag undrar över är om IKEAS handfat som beskrivs som Keramik med färgad glasyr är samma som Porslin som Svedbergs Vågen beskrivs som? Kvalitetesskilnader?
Och jag undrar även över fukttåligheten i IKEAs respektive Svedbergs kommoder (underskåp)?
produktbeskrivning IKEAS HANDFAT ODENSVIK
Basmaterial: Keramik, Färgad glasyr
produktbeskrivning IKEAS KOMMOD GODMORGON
Basmaterial: Spånskiva, Folie, ABS plast
Mellanvägg/ Lådbotten: Spånskiva, Melaminfolie, ABS plast
Lådförstycke: Träfiberskiva, Melaminfolie, Folie, ABS plast
Lådsidor/ Lådbakstycke: Massiv björk, Klar akryllack
Rygglist: Massiv björk
produktbeskrivning Svedbergs Indigo kommod 140 cm bred med porslinstvättställ Vågen.
-------------------------------------------------------------------------
Svedbergs möbler består i huvudsak av fukttålig spånskiva,
MDF eller massivt trä. Vid ytbehandlingen sker ett antal
olika processer som skall bibehålla och säkerställa
möbelns ytfinish och livslängd under lång tid framöver.
För att minimera risken att vatten t ex tränger in i skarvar
bör man ändå torka bort vatten så snart som möjligt
med torr trasa.
Redigerat:
Googla.
Jag har svårt att tro att Svedbergs skulle göra sina handfat av porslin år 2009. Det är en lite för dyr lera för att använda till handfat. De har troligen fel benämning på materialet, man har historiskt kallat det för sanitetsporslin.
IKEA har en korrekt benämning på sin produkt när de säger laserat lergods. (keramik, färgad lasyr)
Ikea haft den goda smaken att specificera materialet i varje detalj. Basmaterial-mellanvägg,-förstycke osv. osv.
Svedbergs är lite väl luddiga i materialval men noga med att prata "ett antal olika processer". trots de olika processerna är det viktigt att torka bort vattenspill. Du kan ju gissa hur det går med garantin om man inte gör det.....
Jag tror inte Svedbergs är ett dugg bättre, snarare sämre. Hafa vill jag inte ens prata om.
.
Jag har svårt att tro att Svedbergs skulle göra sina handfat av porslin år 2009. Det är en lite för dyr lera för att använda till handfat. De har troligen fel benämning på materialet, man har historiskt kallat det för sanitetsporslin.
IKEA har en korrekt benämning på sin produkt när de säger laserat lergods. (keramik, färgad lasyr)
Ikea haft den goda smaken att specificera materialet i varje detalj. Basmaterial-mellanvägg,-förstycke osv. osv.
Svedbergs är lite väl luddiga i materialval men noga med att prata "ett antal olika processer". trots de olika processerna är det viktigt att torka bort vattenspill. Du kan ju gissa hur det går med garantin om man inte gör det.....
Jag tror inte Svedbergs är ett dugg bättre, snarare sämre. Hafa vill jag inte ens prata om.
.
Redigerat:
OK. Tack för ditt svar. Det känns som det lutar åt IKEA. Skall dit och känna/titta på det igen på nya varuhuset i Malmö.
Det som är den stora nackdelen med IKEA's är att IKEA inte rekommender dem att hängas i väggen, vilket svedbergs gör (dvs utan ben)
Frågan är om IKEAs går att hänga iallafall, med lite vinkeljärn och så här och var?
När vi var på IKEA i sept så sa expediten att det pågick en aktivitet på IKEA för att avgöra om de skulle rekommendera att deras kommoder skulle få hängas i väggen.
Det som är den stora nackdelen med IKEA's är att IKEA inte rekommender dem att hängas i väggen, vilket svedbergs gör (dvs utan ben)
Frågan är om IKEAs går att hänga iallafall, med lite vinkeljärn och så här och var?
När vi var på IKEA i sept så sa expediten att det pågick en aktivitet på IKEA för att avgöra om de skulle rekommendera att deras kommoder skulle få hängas i väggen.
Vad är det för fel med Hafa?somelvis skrev:Googla.
.
/Henrik
Klicka här för att svara