4 702 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Rimligt pris för ett 4m^2 badrum?
Sida 1 av 2
Hallå, nu ska vi renovera badrummet och börjat ta in offerter och eftersom jag är novis så vill jag ha lite hjälp/tips om prissättningen. Nu när ROT avdraget finns känns det som hantverkarna kan ta hur mycket som helst. Så här lyder dock en offert.
148900:- för hela badrummet som har 4m^2 golvyta (skall kaklas 230cm högt)
Vi har redan skaffat:
Kakel, klinker, blandare duschvägg/armatur handfat porslin.
Så det ingår inte i kostnaden.
De dom skall göra:
Demontering av inredning och porslin samt bef el.
täckning av golv
rivning av kakel klinker och puts
byte av golvbrunn
ny puts på väggarna
spackling av golv inkl govvärme 4m2 (el, p2blå)
Nedpendling av nytt gipsundertak samt målning
gipstrumma vid bef stående vattenrör
fuktspärra väggar och golv
sättning av kakel och läggning av klinker
fogning och silikonfogning
montera inredning och porslin inkl nya förkromade kopparrör
nya dörrfoder insida badrum
6st spot inkl dimmer
jordfelsbrytare samt inkoppling av spegelbelysning
borttransport av skräp
transporter och parkeringsavgifter ingår
Arbetskostnaden är totalt 94000 inkl moms, 50% är avdragsgillt, resten=materialkostnader.
Planen är att det skall ta 4 veckor. Tycker 94000 i bara arbetskostnad låter mycket, men sen kanske priserna ser ut så
148900:- för hela badrummet som har 4m^2 golvyta (skall kaklas 230cm högt)
Vi har redan skaffat:
Kakel, klinker, blandare duschvägg/armatur handfat porslin.
Så det ingår inte i kostnaden.
De dom skall göra:
Demontering av inredning och porslin samt bef el.
täckning av golv
rivning av kakel klinker och puts
byte av golvbrunn
ny puts på väggarna
spackling av golv inkl govvärme 4m2 (el, p2blå)
Nedpendling av nytt gipsundertak samt målning
gipstrumma vid bef stående vattenrör
fuktspärra väggar och golv
sättning av kakel och läggning av klinker
fogning och silikonfogning
montera inredning och porslin inkl nya förkromade kopparrör
nya dörrfoder insida badrum
6st spot inkl dimmer
jordfelsbrytare samt inkoppling av spegelbelysning
borttransport av skräp
transporter och parkeringsavgifter ingår
Arbetskostnaden är totalt 94000 inkl moms, 50% är avdragsgillt, resten=materialkostnader.
Planen är att det skall ta 4 veckor. Tycker 94000 i bara arbetskostnad låter mycket, men sen kanske priserna ser ut så
Låter väldigt dyrt för den storleken.
Du har aldrig tänkt på att göra det själv, det gjorde vi.
Vårat lilla badrum är på ca 4,5 m2. Mycket jobb blev det och det tog tid, men vad nöjda vi blev efteråt. Har aldrig gjort det förut men är inte rädd att prova på nya saker.
Att det tog tid, ca 1/2-år, beror ju mycket på att vi jobbar ganska mycket och är hänvisade till helger och kvällar, men vill ju vara ledig ibland också.
Vi gjorde allt själva utom att koppla in elen till värmegolvet och handdukstorken.
En annan anledning till att vi valde att göra det själva, förutom för att vi ville, var att vi har 2 badrum och kunde vara utan det lilla badrummet under tiden. Vet inte dina förutsättningar...
Vi landade på ca 55-60 tkr i slutändan.
Vi har gjort allting by the book, läst, frågat, frågat igen och använt byggahus.se väldigt mycket.
Har skrivit det i andra inlägg, men skriver det igen, kolla in våran lilla blogg som vi gjorde i samband med renoveringen : http://projektranunkeln.blogspot.com/
Lycka till !
Du har aldrig tänkt på att göra det själv, det gjorde vi.
Vårat lilla badrum är på ca 4,5 m2. Mycket jobb blev det och det tog tid, men vad nöjda vi blev efteråt. Har aldrig gjort det förut men är inte rädd att prova på nya saker.
Att det tog tid, ca 1/2-år, beror ju mycket på att vi jobbar ganska mycket och är hänvisade till helger och kvällar, men vill ju vara ledig ibland också.
Vi gjorde allt själva utom att koppla in elen till värmegolvet och handdukstorken.
En annan anledning till att vi valde att göra det själva, förutom för att vi ville, var att vi har 2 badrum och kunde vara utan det lilla badrummet under tiden. Vet inte dina förutsättningar...
Vi landade på ca 55-60 tkr i slutändan.
Vi har gjort allting by the book, läst, frågat, frågat igen och använt byggahus.se väldigt mycket.
Har skrivit det i andra inlägg, men skriver det igen, kolla in våran lilla blogg som vi gjorde i samband med renoveringen : http://projektranunkeln.blogspot.com/
Lycka till !
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Materialkostnaden verkar hög, räkna med max 1000,00/m2, inkl. el och VVS.
Det har jag genomgående på alla offerter. De ligger på ca 900,00/m2
Tycker att offerten ligger på ca 25.000,00 för mycket.
Med golv och vägg har du en tot. på ca 36 m2.
Det har jag genomgående på alla offerter. De ligger på ca 900,00/m2
Tycker att offerten ligger på ca 25.000,00 för mycket.
Med golv och vägg har du en tot. på ca 36 m2.
Det där är ungefär vad jag gjorde i mitt badrum, spottarna och golvvärmen undantaget,
det tog mig ca 2-3 veckor, jobbade ca 10.30-18.00, och drack en del kaffe..
Den hjälp jag hade bestod i att jag tvingade sonen att bära ner rivningsmtrl...
Och det gick låångsamt.. kakling och fogning tog mig 2,5 dgr, En van plattsättare hade fixat det på halva tiden.. det samma med flytspacklingen..
Landade på 10-15000, Iofs har jag fördelen att kunna spara överblivet mtrl...
Så ja, lite hög timpenning verkar de räknat på..
Ta in några fler anbud..
det tog mig ca 2-3 veckor, jobbade ca 10.30-18.00, och drack en del kaffe..
Den hjälp jag hade bestod i att jag tvingade sonen att bära ner rivningsmtrl...
Och det gick låångsamt.. kakling och fogning tog mig 2,5 dgr, En van plattsättare hade fixat det på halva tiden.. det samma med flytspacklingen..
Landade på 10-15000, Iofs har jag fördelen att kunna spara överblivet mtrl...
Så ja, lite hög timpenning verkar de räknat på..
Ta in några fler anbud..
Ungefär 100' kan man ganska lätt räkna med men utan att se det hela så är det lite svårt att säga. Nu bor ju TS också i västra götaland där priserna generellt är högre.
Det är massa jobb och tiden går fort. Det där med 2-3 veckor stämmer inte för mig jag jobbade på bra och hade jag jobbat i sträck (arbetet var ledig 3veckor jobba 2 på annan ort) så hade det säkert tagit 2 månader.
Bara att måla tätskiktet tog nästan en vecka med torktider osv, taket SKA vara klart innan detta och det tog uppemot en vecka för att spackla & måla, golvspacklet ska torka minst några dagar osv osv osv osv osv tiden går väldigt snabbt och ska man inte fuska så är 1-1,5 månad rimlig tid (iaf för GDS) om man inte gör mycket annat än byta ytskiktet typ.
Kaklingen för mig tog minst 1,5-2 veckor, dels är jag minutiöst noggrann och dels ska fixet brinna MINST 2 dagar innan man får foga. Mindre rum tar nästan längre tid att kakla än större iom att man har mindre marginaler på sin sida. Jag hade tex extremt med dörrar, fönster, vägghängda muggar, handfat, handdukstork osv. sånt tar tid, en plan vägg klarar jag också på 1 dag lätt men så är ju sällan fallet. Mitt badrum är också 2x2 meter.
För att sammanfatta allt mitt dravel så är det här med att bygga badrum sällan nåt "bara" och TS har fått en relatvt DYR offert som jag kan säga kan vara en 20-50k i överkant MEN utan att ha sett rummet så är det bara mellan tummen och pekfingret. Är det en noggrann hantverkare kan det mycket väl vara värt hela kostnaden.
Det är massa jobb och tiden går fort. Det där med 2-3 veckor stämmer inte för mig jag jobbade på bra och hade jag jobbat i sträck (arbetet var ledig 3veckor jobba 2 på annan ort) så hade det säkert tagit 2 månader.
Bara att måla tätskiktet tog nästan en vecka med torktider osv, taket SKA vara klart innan detta och det tog uppemot en vecka för att spackla & måla, golvspacklet ska torka minst några dagar osv osv osv osv osv tiden går väldigt snabbt och ska man inte fuska så är 1-1,5 månad rimlig tid (iaf för GDS) om man inte gör mycket annat än byta ytskiktet typ.
Kaklingen för mig tog minst 1,5-2 veckor, dels är jag minutiöst noggrann och dels ska fixet brinna MINST 2 dagar innan man får foga. Mindre rum tar nästan längre tid att kakla än större iom att man har mindre marginaler på sin sida. Jag hade tex extremt med dörrar, fönster, vägghängda muggar, handfat, handdukstork osv. sånt tar tid, en plan vägg klarar jag också på 1 dag lätt men så är ju sällan fallet. Mitt badrum är också 2x2 meter.
För att sammanfatta allt mitt dravel så är det här med att bygga badrum sällan nåt "bara" och TS har fått en relatvt DYR offert som jag kan säga kan vara en 20-50k i överkant MEN utan att ha sett rummet så är det bara mellan tummen och pekfingret. Är det en noggrann hantverkare kan det mycket väl vara värt hela kostnaden.
Mycket bra sammanfattnig, bör bara tilläggas det obligatoriska referenstagandet.v-g skrev:För att sammanfatta allt mitt dravel så är det här med att bygga badrum sällan nåt "bara" och TS har fått en relatvt DYR offert som jag kan säga kan vara en 20-50k i överkant MEN utan att ha sett rummet så är det bara mellan tummen och pekfingret. Är det en noggrann hantverkare kan det mycket väl vara värt hela kostnaden.
Vi har just påbörjat vår renovering med hjälp av en kakelfirma. För 96000:- (före ROT) gör de samma sak som du ska fast på 5 kvm, inkl kakel. Arbetskostnaden ligger på 65000:-. Vi prutade dock ganska mycket på priset eftersom vi tog in offerter från flera firmor, det är nog det bästa sättet att få ner priset på.
Jag blir förbannad varje gång jag läser om ockret i hantverksbranschen. 94000 kr i arbetskostnad för en mans jobb i cirka 80 timmar om inte mindre. Det är nästan 1200 kr timmen.
Men samtidigt som man blir förbannad känns det också skönt att man vågade sig på att göra badrummet på 6 m2 själv för ca 30 000 inkl inredning. Iofs tog det 3 månader men å andra sidan var det mitt första och jag var inte alltför effektiv utan gjorde lite här och lite där när andan föll på.
Är du inte helt bakom flötet och har tummarna där de ska vara. Gör det själv med råd från oss här på forumet och köp sedan en till bil eller en lååååång semester för pengarna istället för att ge dom till en ockrare. Det är mina fem öre.
Men samtidigt som man blir förbannad känns det också skönt att man vågade sig på att göra badrummet på 6 m2 själv för ca 30 000 inkl inredning. Iofs tog det 3 månader men å andra sidan var det mitt första och jag var inte alltför effektiv utan gjorde lite här och lite där när andan föll på.
Är du inte helt bakom flötet och har tummarna där de ska vara. Gör det själv med råd från oss här på forumet och köp sedan en till bil eller en lååååång semester för pengarna istället för att ge dom till en ockrare. Det är mina fem öre.
Redigerat:
Att ta det på löpande räkning är väl inte heller någon idé för då sitter dom väl och röker eller pratar i biltelefon istället så att slutsumman ska bli densamma.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan verkligen hålla med dig !jeppeknaster skrev:Jag blir förbannad varje gång jag läser om ockret i hantverksbranschen. 94000 kr i arbetskostnad för en mans jobb i cirka 80 timmar om inte mindre. Det är nästan 1200 kr timmen.
Ett normalstort badrum på ca: 4kvm golvyta tar i runda slängar 80 arbetstimmar.
Något mer om det är lite avstånd mellan entreprenör och kund.
Max 100tim inkl. vvs och elarbeten gör ca: 100x400:- = 40000:- +moms = 50000:-
80 arbetstimmar? Då får det inte vara mycket som ska göras mer än ytskiktet.
Mitt tog säkert 2-300 timmar sammanlagt för mig som oerfaren. Typ 10 månader från start till mål. Såklart jobbade jag inte effektiv tid och mitt badrum var extremt uselt skick innan.
Allt material gick på långt över 60 papp bara det iofs valde jag kanske inte de billigaste vitvarorna men max kunde jag sparat en 5-10000 på det hela och fått rusta istället för IFÖ typ.
Hade en kille här som jobbar med sånt här och han tippade på att 200 papp inte hade stoppat om jag lejt bort. Nu ligger jag på 114 k och då är inte allt inräknat tyvärr detta är då för TVÅ badrum och jag tippar att 25 0000 ska till på det innan båda är klara.
Så att då säga att det går för 60 laxxar det är lite galet när man inte sett förutsättningarna.
OBS jag är själv bara glad amatör men jag klarar iaf att köpa mina saker själv på nätet och det mesta (dyraste) är från sigro och rinkaby så jag borde inte ha blivit allt för uppskörtat på material/vitvaror.
Badrum är inget roligt om man tittar på priset hur man än gör är det SVINDYRT!
Mitt tog säkert 2-300 timmar sammanlagt för mig som oerfaren. Typ 10 månader från start till mål. Såklart jobbade jag inte effektiv tid och mitt badrum var extremt uselt skick innan.
Allt material gick på långt över 60 papp bara det iofs valde jag kanske inte de billigaste vitvarorna men max kunde jag sparat en 5-10000 på det hela och fått rusta istället för IFÖ typ.
Hade en kille här som jobbar med sånt här och han tippade på att 200 papp inte hade stoppat om jag lejt bort. Nu ligger jag på 114 k och då är inte allt inräknat tyvärr detta är då för TVÅ badrum och jag tippar att 25 0000 ska till på det innan båda är klara.
Så att då säga att det går för 60 laxxar det är lite galet när man inte sett förutsättningarna.
OBS jag är själv bara glad amatör men jag klarar iaf att köpa mina saker själv på nätet och det mesta (dyraste) är från sigro och rinkaby så jag borde inte ha blivit allt för uppskörtat på material/vitvaror.
jag valde inte heller de billigaste varorna och ändå kom jag betydligt billigare undan.
Toastol från westerbergs för typ 1600 kr,
handfat från gustavsberg för 1500 kr,
badrumsskåp från kvik ca 3000 kr,
bänkskiva ek 2m ca 1000kr
duschdörrar från skånska byggvaror 2500 kr.
11m2 klinker 30x60 (golv och vägg a 300 kr) 3300 kr
18 m2 väggkakel vita 20x40 (a 149 kr) 2700
flytspackel cirka 2000 kr
fix och fog cirka 1000 kr
tätskikt LIP cirka 3000 kr
gips(glasfiber+ vanligt) cirka 2000 kr
golvspånskivor cirka 1000 kr
Duschblandare 1500 kr
tvättställsblandare 1000 kr.
Brunn 300 kr
avloppsrör 500 kr
pex vatten cirka 500 kr
8 spottar (a 100 kr) 800
trafos cirka 500
elgolvvärme cirka 2500 kr
Handdukstork 4000 kr
stor spegel 500 kr
färg 200 kr
Med elektrikerns debitering slutar det på cirka 40000 kr.
Nu har jag säkert glömt nåt mindre men det här är det jag kommer ihåg. Och det är en hyfsat stor skillnad mot 150 000 kr som TS skulle få punga upp med trots att man köpt kakel, klinker , porslin mm själv. Antagligen saltar de priset rejält eftersom man nu kan dra av halva arbetskostnaden.
Jag kunde inte ett smack innan jag bestämde mig för att renovera badrummet. Läste bara på ordentligt och tog forumet till hjälp när det behövdes. Och det blev riktigt bra. Elektrikern som kom och skulle koppla in spottarna trodde inte att jag gjort det själv. Kul att höra som förstagångsbyggare. Och jag är inte superhändig utan var bara riktigt noggrann. Hur ni än väljer att göra så önskar jag er lycka till.
Toastol från westerbergs för typ 1600 kr,
handfat från gustavsberg för 1500 kr,
badrumsskåp från kvik ca 3000 kr,
bänkskiva ek 2m ca 1000kr
duschdörrar från skånska byggvaror 2500 kr.
11m2 klinker 30x60 (golv och vägg a 300 kr) 3300 kr
18 m2 väggkakel vita 20x40 (a 149 kr) 2700
flytspackel cirka 2000 kr
fix och fog cirka 1000 kr
tätskikt LIP cirka 3000 kr
gips(glasfiber+ vanligt) cirka 2000 kr
golvspånskivor cirka 1000 kr
Duschblandare 1500 kr
tvättställsblandare 1000 kr.
Brunn 300 kr
avloppsrör 500 kr
pex vatten cirka 500 kr
8 spottar (a 100 kr) 800
trafos cirka 500
elgolvvärme cirka 2500 kr
Handdukstork 4000 kr
stor spegel 500 kr
färg 200 kr
Med elektrikerns debitering slutar det på cirka 40000 kr.
Nu har jag säkert glömt nåt mindre men det här är det jag kommer ihåg. Och det är en hyfsat stor skillnad mot 150 000 kr som TS skulle få punga upp med trots att man köpt kakel, klinker , porslin mm själv. Antagligen saltar de priset rejält eftersom man nu kan dra av halva arbetskostnaden.
Jag kunde inte ett smack innan jag bestämde mig för att renovera badrummet. Läste bara på ordentligt och tog forumet till hjälp när det behövdes. Och det blev riktigt bra. Elektrikern som kom och skulle koppla in spottarna trodde inte att jag gjort det själv. Kul att höra som förstagångsbyggare. Och jag är inte superhändig utan var bara riktigt noggrann. Hur ni än väljer att göra så önskar jag er lycka till.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu pratar ju TS om att han lejt en s.k yrkesman att göra jobbet och hur mycket de skulle ha betalt för att göra detta, samt hur lång tid de beräknade till det.v-g skrev:80 arbetstimmar? Då får det inte vara mycket som ska göras mer än ytskiktet.
Då kan man ju inte jämföra äpplen & päron...
När jag pratar om ca: 80tim så är det då naturligtvis vad det brukar ligga på för en normal yrkesman att riva ut ett gammalt normalstort badrum och ordna med flytspackling av golvet samt fixa väggarna (putsning el. nya skivor) inkl. tätskiktning och plattsättning samt inmontering av ny inredning.
Om sen taket ska sänkas så tillkommer det naturligtvis, men det tar en förmiddag och känns inte som att det ändrar prisbilden något nämnvärt så man kommer i närheten av de belopp TS nämner.
Om du syftar på mig som skriver 50´ eller på glader09 som skriver 65´, när du skriver 60 laxxar vet jag inte, men det är en ganska så rätt siffra på en normal arbetskostnad, tro det eller ej...
Jag känner mig iaf inte galen, för fortfarande måste vi ju jämföra samma saker.
Det finns ju mängder av saker som kan styra en badrumsrenoverings kostnad.
Material och inredningsval är ju t.ex den posten som egentligen är helt onödig att ha med när man jämför priser eftersom man kan köpa riktigt billiga "Rustasaker" och man kan köpa svindyra saker specialbeställt...
Som exempel "hörde jag"
MEN inte nog med det... de 2 resterande kvm på väggarna skulle bestå av en bård uppe vid taket och en vid golvet av totalt ca: 50st plattor á 495:- !!!!!
Detta i mina ögon vansinniga tilltag kostade honom ca: 43000:- bara för plattorna !
24kvm av en ganska normal platta för låt säg 300:-/kvm hade kostat totalt 7200:-
Bara för att man ska se hur mycket det kan skilja på en del av badrummet.
Redigerat: