Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Det är väl ingen som påstått att det är lagkrav heller.

Dock ÄR reglerna sådana om man ska utföra ett fackmässigt arbete och det förutsätter jag att de flesta människor vill göra och då finns kraven där !

Lagar är till för att följas och regler likaså, men visst... upp till var & en...
    Mvh Paul

2.    länk #17
    MMR
    Senior medlem Medlem: May 2006
    Ålder: 36

Jag skulle gärna vilja lyfta min förra fråga igen, jag har sökt runt lite och hittar inget direkt svar på följande: Vilka golvbeläggningar är ok att använda på en ren toalett, dvs endast WC och handfat?

Att man följer de regler som finns för ett visst materialval, det är ju ganska klart, lägger jag klinkers och kaklar, då finns det regler och rekommendationer som berättar vad jag skall eller bör göra.

Men finns det någon rekommendation på vilken golvtyp jag bör använda på en toalett, dvs ej våtutrymme? Jag hade tänkt att lägga samma PVC-matta som jag har i hall och kök, den är inte godkänd för våtutrymme (vilket det inte är). Vem bestämmer att det är rätt eller fel att använda den på toaletten? Köket löper ju lika stor risk för fuktskador t.ex. Är det bara försäkringsbolagen som avgör detta själv?

3.    länk #18
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2006

Sen kan det vara helt felt att fuktspärra i en toalett i en källare med oisolerat betonggolv. Då kanske inte fukten från marken underifrån kommer ut och fuktspärren eller mattan lossnar.

4.    länk #19
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: skåne

Håller också på med en gästtoalett som bara ska ha en toalettstol och ett handfat. Har klart för mig att det ska tätskiktas på golv och 50mm upp på vägg. På golvet ska jag ha mosaik, men på väggarna har jag tänkt sätta någon form av väv som sedan ska målas. Måste jag ha våtrumsskiva eller får jag sätta vanlig gips? Har läst i div badrumstrådar här på forumet att det ev är regeländring på gång och att det ska bli olika zoner i badrum. Nån som vet om det kommer att bli några ändringar i utrymmen utan dusch också?

5.    länk #20

På gästtoalett behöver du inte våtrumsskivor utan kan köra med vanlig kartongbeklädd gips.

6.    länk #21
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: skåne

Tack för svaret Paul! Vet du var jag kan hitta nån text om detta så jag får det på "papper" så att säga?

7.    länk #22
    Forumgud Medlem: Jun 2006

Tack för svaret Paul! Vet du var jag kan hitta nån text om detta så jag får det på "papper" så att säga?
    http://www.bkr.se/upload/branschregl...regler2007.pdf

Kolla sidan 7.

8.    länk #23

Som du där kan läsa så är ju toaletten inte ett våtutrymme i den bemärkelsen eftersom inte väggarna utsätts för vattenspolning.
    Alltså räknas det som vilket utrymme som helst och man kan använda vilka skivor man vill eftersom det bara i våtutrymme har ställts krav på speciella våtrumsskivor.

9.    länk #24
    loffess avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2006

Du behöver bara fuktspärra golvet och 50mm upp på väggen...inte cm...

Tänkte mest om du råkat blanda ihop det...

Reglerna vad som gäller finns på www.bkr.se om du är osäker eftersom du verkar få olika svar överallt, men det är det jag skrivit som gäller och det ser du därinne.
    Hur gör man med tröskeln?
    Det är väl få som har en 50mm hög tröskel.
    Bor i villa, Järfälla

10.    länk #25
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: stcockholm

Hur gör man med tröskeln?
    Det är väl få som har en 50mm hög tröskel.
    Tröskeln behöver inte vara 50 mm utan det räcker med 20 mm.

11.    länk #26
    loffess avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2006

Tröskeln behöver inte vara 50 mm utan det räcker med 20 mm.
    OK men utan "uppvik" då för jag har sett få toaletter med grönt tätskikt målad på "insidan".

Skulle det bli stort läckage rinner detta då ner i bjälklaget?
    Bor i villa, Järfälla

12.    länk #27
    Forumgud Medlem: Jun 2006

OK men utan "uppvik" då för jag har sett få toaletter med grönt tätskikt målad på "insidan".

Skulle det bli stort läckage rinner detta då ner i bjälklaget?
    Med tanke på att det ska vara fall i HELA badrummet så ska det inte vara möjligt att vattnet tar sig ut genom dörrhålet!

13.    länk #28
    MMR
    Senior medlem Medlem: May 2006
    Ålder: 36

Men är det bara en toalett så är där ingen golvbrunn och inte heller något fall så får man en rejäl läcka så kommer vattnet nog gå genom dörren först. Anledningen till att man vill ha ett vattentätt golv med ett litet uppvik är väl främst för mindre läckor som kanske droppar dag ut och dag in utan att man lägger märke till det.

14.    länk #29
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: .

Toalett

Samma regler för en liten toalett som i tvättstuga..
    dvs en våtrumsmatta med uppvik, sen spelar det iinte nån roll vad du har på väggarna
    eller om du nu ska ha klinker, samma sak där, uppvik
    Senast redigerad av hugodog 2009-11-15 18:46

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09