Det känns som om jag står inför idol-juryn här, men jag skall försöka förklara mina amatörmässiga frågeställningar:
Hur får man ett någorlunda homogent golv i ett blivande badrum som har både träbjälklag och betonggolv, enligt ovan?
Har rivit en vägg (hålet är markerat i rött) och byggt en utbyggnad på det gamla badrummet. Det gamla badrummet hade en igenfylld torpargrund med betong som golv. Det verkar inte vara någon isolering mot marken eftersom det är fuktigt och rått under den gamla golvbeläggningen när jag lyfter på den.
Funderar nu på att bila ner den högsta delen av golvet. Längst ner till höger är betonggolvet 15 cm lägre. Gammal oljetank och en vägg som är bortplockad, lång historia. När jag bilat ner den högsta delen (och kanske lite mer?) isolerar jag mot marken, men tillsammans med vad? Platonmatta? Och sen? Golvspån direkt ovanpå isoleringen, och sedan betong till golvvärmerören över hela härligheten? Hur stoppar jag helt enkelt markfukten från att hamna under golvet? Ett tänkbart problem är ju även att golvreglarna i utbyggnaden vilar på plintar medan betongplattan "inne i huset" vilar på, tja, marken! Skulle detta kunna hjälpas genom att lägga golvspånet över skarven så mycket utan skarvar som det går?
Har köpt en 30J bilningsmaskin för att riva plattan för att isolera.. EPS-cement i bjälklaget?
Var och pratade med en gubbe på något kakelställe i borlänge. Han sade att EPS-cement är såpass "fukttrögt" att man inte behöver isolera under golvvärmen. Alltså skulle jag i detta fall göra som så, nedifrån:
Gammal cementplatta på mark nerbilad ca 15cm.
EPS-cement.
Armering.
Golvvärme ingjuten i betong etc.
Jag sade till kakelkillen att jag inte trodde en sekund på att EPS skulle stoppa markfukt. Kan detta stämma?