6 476 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Biltemas Lito?
Någon som vet något om Biltemas "badrumsmärke" Lito? Jag menar alltså, fuktspärr, flytspackel, fästmassa m.m.
Någon som provat?
Tacksam för synpunkter!
Jan-Erik
Någon som provat?
Tacksam för synpunkter!
Jan-Erik
Jag har bara använt flytspackel, fästmassa och klinkerfog till min hall och än så länge sitter plattorna fast och allt är helt. Lade golvet i februari i år. Det enda "problemet", om man nu kan kalla det för problem, var att fästmassans (tror jag det var) blandningsproportioner med vatten var fel angivet på förpackningen men TYDLIGT uppmärkt på hyllan.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Väcker lite liv här.
Läste i produktbladet för Flytspackel Litoliv S40 och där står att man kan ha det till betongytor men inte något om att använda det på trä/gips. Hur är det generellt sett, kan man använda det på golvgips ändå?
Kan man använda flytspackel av annat märke då man använder Biltemas tätskikt?
Läste i produktbladet för Flytspackel Litoliv S40 och där står att man kan ha det till betongytor men inte något om att använda det på trä/gips. Hur är det generellt sett, kan man använda det på golvgips ändå?
Kan man använda flytspackel av annat märke då man använder Biltemas tätskikt?
Kan ingenting om just litoliv flytspackel, men jag har aldrig sett ett flytspackel som man inte kan lägga på gips. Det vore väldigt konstigt om man inte kunde det, särskilt när man som i ditt fall (eller hur?) inte ska ha det för att förstärka böjstyvheten utan bara för att bygga fall. Är det snabbtorkande, alltså binder
(det mesta av) sitt eget vatten? Viktigt om man vill kunna belägga det inom rimlig tid. I övrigt har jag lite fördomar mot kvaliteten hos billiga tätskikt och flytspackel, men å andra sidan har jag ingen större grund för det. Vet bara att vissa billiga fix är jävligt jobbiga att använda på vägg, plattorna hänger dåligt och vill glida ner.
Men i alla fall, du kan använda annat flytspackel än tätskikt. Det som måste hänga ihop är primer, tätskikt och fix. Det är samma system och testats och godkänts tillsammans.
(det mesta av) sitt eget vatten? Viktigt om man vill kunna belägga det inom rimlig tid. I övrigt har jag lite fördomar mot kvaliteten hos billiga tätskikt och flytspackel, men å andra sidan har jag ingen större grund för det. Vet bara att vissa billiga fix är jävligt jobbiga att använda på vägg, plattorna hänger dåligt och vill glida ner.
Men i alla fall, du kan använda annat flytspackel än tätskikt. Det som måste hänga ihop är primer, tätskikt och fix. Det är samma system och testats och godkänts tillsammans.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Ok, låter iofs rimligt. Har du något fallbyggnadsbruk att rekommendera? Har sneglat lite år Cascos produkter, men mest för att de har en fin instruktion på nätet ;-)jon_h skrev:
Det finns massor av bra flytspackel. Jag har vant mig vid Finjas grejer, vet precis hur de beter sig vid det här laget. I ditt fall hade jag valt Finja 260. Men som sagt, Casco (fast köp deras proffsmärke, Schönox i stället. Samma saker, billigare), Höganäs, Kiilto och så vidare har också bra grejer. Men för mig låter Biltema lite som konsums blåvitt i det här sammanhanget.. Och så vansinnigt mycket billigare är det ju faktiskt inte.
Förresten, jag kikade på Litoliv av nyfikenhet. De skriver att det är okej med anhydritbaserade ytor, och anhydrit är i det här sammanhanget gips. Fast å andra sidan har ju en gipsskiva papper som yta (medan underlag av gipsspackel hade varit helt okej), och de säger mycket riktigt inte ett ord om att spackla på papper eller trä. Det borde funka, men om det inte gör det så står man där utan någon garanti. Dyrt och tråkigt..
Förresten, jag kikade på Litoliv av nyfikenhet. De skriver att det är okej med anhydritbaserade ytor, och anhydrit är i det här sammanhanget gips. Fast å andra sidan har ju en gipsskiva papper som yta (medan underlag av gipsspackel hade varit helt okej), och de säger mycket riktigt inte ett ord om att spackla på papper eller trä. Det borde funka, men om det inte gör det så står man där utan någon garanti. Dyrt och tråkigt..
Klicka här för att svara