Jag tänkte renovera tvättstugan i källaren under hösten, men har några frågor;
Där är givetvis en golvbrunn (gjutjärn) men inget fall idag. Måste jag flyta upp ett fall? (Kommer lägga klinkers)
Brunnen måste heller inte nödvändigtvis bytas om den är intakt? Jag är förvisso lite sugen på att byta den ändå men är nyfiken på vad reglerna säger.
Huset är byggt 60 med oisolerad källare, så jag kommer inte använda nån fuktspärr.
Tänkte sätta tvättmaskin och torktumlare på en liten upphöjning av betong, finns det någon standard eller rekommendation hur hög denna skall vara?
Anledningen till renoveringen beror på stopp i avloppet och ett visst upptryck, så därför är jag lite kinkig med att höja upp maskinerna och kommer även sätta en hög tröskel i dörren. Nu blev det ingen sådan direkt översvämning men en bra varningsklocka på att det kan gå illa och bli äckligt av ett litet stopp.
Rören kommer filmas inom kort och därmed får jag även svar på om rör och eller brunn bör bytas.
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2005
Län: Uppsala
Liknande projekt på gång
Hej! Jag är ingen expert men har samma projekt på gång, och nästan samma förutsättningar. Har kollat upp med golvbrunnsbyte och har man gamla gjutjärnsbrunnar så ska man byta. Kan bli problem med försäkringar annars. Fallet är också viktigt att få till, finns specat i branschreglerna för våtrum.
Förra hösten filmades rören här hos oss. Rötter och avlagringar :-( Vi lät företaget skära av rötterna och suga upp krafset. Vi hade tänkt byta ut rören men det blev inte av i våras. Inga fler stopp än så länge. Får se hur länge vi kan ha is i magen.