Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Skåne

Montera duschblandare utan träkottling

Hej, har nu stött på ett problem i mitt badrumsprojekt. Tätskiktet är där det ska och kaklingen har påbörjats. Då helt plötsligt kom jag på att jag inte har någon träkottling bakom väggen att fästa blandarfästet i.

Jag har nämligen dragit Uponor Pex-rör och använt Väggbockfixtur 25 tillsammans med tillhörande väggskena. Därmed har jag nu bakom kaklet endast en 9 mm cementfiberskiva och den där tunna väggskenan i metall. Jag tror inte det är några problem med bärigheten i skivan, men vilka plugg och skruvar använder jag för att få det tätt runt hålet?

Någon som har ett bra tips?

2.    länk #2
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Jag har skippat metallskenan just av det skälet (fast jag kör med Roth systemet). Så som jag förstått det så är det tänkt att man skall skruva blandaren i plåtskenan. Samtidigt så är det inte godkänt enl. BKR reglerna såvitt jag förstår.

Jag byggde istället ihop en klots som var exakt 110mm tjock (kör med blandare med 150cc). Roth fixturerna är fyrkantiga och har cc40 om man buntar ihop dem, så med 110mm mellan blir det bra.

Sedan vågade jag inte köra med runda blandarfästen, de jag såg verkade ha skruvar som skulle hamna mindre än 20 mm från centrum rör, dvs mitt in i plasten på fixturen.

Istället har jag kört med Moras avlånga blandarfäste som har skruvarna på betryggande avstånd från rören.

3.    länk #3
    Zemerlins avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Sveriges framsida

Var står det att man inte kan räkna plåtskenan som massiv konstruktion? detta hittade jag i branschreglerna

6.4.4 Efterkommande installationer
    Infästningar skall förseglas enligt tätskiktstillverkarens
    monteringsanvisning.
    Alla skruvinfästningar skall göras i massiv
    konstruktion, såsom betong, murverk, reglar
    eller särskild konstruktionsdetalj. Skruvinfästningar
    skall inte göras i enbart golv- eller
    väggskiva. Reglerna gäller infästningar för wcstol,
    bidé, urinal, tvättställ, blandare, duschanordning,
    duschväggar och badrumstillbehör
    samt för klammer vid montering av rör.
    Vid krav på handikappanpassning gäller
    speciella regler.

Jag ser det som en så kallad "särskild konstruktionsdetalj"? eller är jag helt ute och cyklar? för jag hade själv tänk att beställa monteringsskenan för att det verkar smidigt och slippa fixa till något eget.

4.    länk #4
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Den är ju framtagen just för detta ändamål så jag kan inte heller förstå varför inte det skulle vara godkänt...
    Den gör ju verkligen att rören (slangarna) sitter där de ska och då håller ju tätskiktet bättre också anser jag...
    Mvh Paul

5.    länk #5
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

Sätt en regelbit i plåtskenan, man får ta av lite på en 45mm bred regel för att den ska gå i

6.    länk #6
    Inloggad
    ja särskild konstruktionsdetalj kanske den kan gå som. Jag har tolkat BKR reglera som så att hålet skruven sitter i skall ha botten, så att silikonet stannar i hålet.

7.    länk #7
    ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2005

Var står det att man inte kan räkna plåtskenan som massiv konstruktion? detta hittade jag i branschreglerna

6.4.4 Efterkommande installationer
    ...Alla skruvinfästningar skall göras i massiv konstruktion, såsom....särskild konstruktionsdetalj.
    "Såsom" syftar ju på "massiv konstruktion". Skenan är alltså bara godkänd att fästa blandaren i om den är massiv så att man får tryck på silikonet, precis som hempularen påpekar.

8.    länk #8
    Zemerlins avatar

Det kan vara möjligt att det är så som du säger ACME men riktigt så enkelt kan du inte förenkla det. inte i min lilla värld i alla fall

Det står såsom betong, murverk, reglar eller särskild konstruktionsdetalj.

Det är möjligt att det bara är jag som får det till att när man lägger till ordet "eller" så är det inte bara en uppräkning på vilka sätt som är okej att använda, utan att man där kan göra på ett annat sätt. Annars hade det väl det normala varit att skriva "och" istället för "eller"?

men men.. Möjligt att jag hänger upp mig på ord här och jag antar att enda sättet att få reda på hur tolkningen skall vara är att ringa till BKR?? Eller är du hundra på att det är så som du skriver ACME?

9.    länk #9
    ACMEs avatar

Med ett "och" istället för "eller" så hade någon säkert kunnat tolka det som att man måste ha alla fyra alternativ..

Jag är 100.

10.    länk #10
    Zemerlins avatar

Bah...va jobbig du e! ;-)

Känns som att det finns stor risk för att det kommer ske ett litet frånsteg från reglerna. det blir ju fasen riktigt svårt att få till en liknande konstruktion som hempularen så att det inte lutar å har sig när man skall bonka dit fixturerna. och sedan gäller det att hitta nått väggfäste som passar bra oxå....

suck suck...

hempularen...du får väldigt gärna beskriva lite utförligare hur du gick till väga

11.    länk #11
    Zemerlins avatar

Kom och tänka på en sak...

Hur funkar det med sånt här om man kör med plåtreglar?? eller är det inga som gör det i badrum just?

12.    länk #12
    ACMEs avatar

Då reglar man med plåt och kortlar med trä.

13.    länk #13
    Inloggad
    Jag tror att wirsbo fixturerna är rundare i formen, så det kanske är svårare. Roth fixturen är kantig, och har fästhål i sidled.

Jag ville ha cc150 för min blandare. Jag satte ihop ett antal träbitar (fick klyvsåga en ) till en klots som var 110mm tjock och format så den fick plats i väggen. Skruvade fast fixturerna i klotsen, på var sin sida. Och sedan klotsen i kottlingar i väggen. Med Moras blandarfäste har jag för mig att skruvhålen hamnar ca 10mm från kanten på klotsen. Mycket viktigt att förborra för skruvarna i klotsen, annars tror jag att risken är stor att den spricker.

Måtten bygger på att en Roth fixtur är 40mm tjock.

14.    länk #14
    Zemerlins avatar

Jag kommer oxå köra med Roth så det borde vara lugnt med fixturerna....

tack för infon...jag får fundera lite på hur man skall få till det...det vill ju verkligen till att man inte sätter det snett och att man inte missar på några milimeter i sin sågning. Kommer jag inte på något bra sätt att få till det så kan det nog bli en liten monteringsskena där ändå. Men skall först försöka få till det på rätt sätt.

Hur stor tror ni att sannolikheten är att dannyowl får problem med att bara fästa den i skenan? jag gissar på väldigt liten, men det är klart..har man otur så är olyckan framme och då biter man väl sig i tummen, ifall man tog den enkla vägen.

15.    länk #15
    Inloggad
    Jag gjorde om min första klots 3 gånger innan den blev helt rätt (bygger 2 badrum i huset). Men det är ju lätt att kontrollera innan man stänger väggen. Och det tar inte mer än 5 minuter att göra klotsen, så man tål ett par missar.

Det man måste tänka på är att man måste trä in slangen i fixturen på ena sidan innan fixturen slutligt skruvas fast.

En sak jag inte riktigt förstår i de här systemen, är hur det är tänkt med de runda blandarfästena. De har typiskt 3 skruvar fördelade runt cirkeln. Det innebär att om man kör med fixturen så hamnar minst en skruv, troligen 2 ofrånkomligen i plasten på fixturen. På samma sätt så hamnar max en skruv i plåtskenan om man använder en sådan.

Så hur tusan får man dit ett runt blandarfäste. Eller förutsätter det att man kör med OSB under våtrumsskivorna?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom