Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Zemerlins avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Sveriges framsida

Ja, du.. Det blir ju helt knas om man skall försöka fån infästningen i en massiv konstruktion.

Vilken maskin använde du till att klyvsåga med??

2.    länk #17
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Har ett litet sågbord som jag kan montera min cirkelsåg i. Men det blir en så kort bit att den går att köra i gersågen också.

3.    länk #18
    bonniers avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Östergötland

Med ett "och" istället för "eller" så hade någon säkert kunnat tolka det som att man måste ha alla fyra alternativ..

Jag är 100.
    Efter "såsom" brukar man sammanbinda delarna med "och", t.ex. "..skämtare, såsom clowner, pajasar och komiker..."

Vet inte vad jag vill ha sagt med detta, endast en reflektion

4.    länk #19
    Zemerlins avatar

Perfekt! =)

Jag funderar på att sätta en regel ungefär i mitten där jag tänkt ha blandaren. sedan så får jag ta och leka med gersågen så att jag får ut en bit som är 20mm. på andra sidan får en vanlig 45:a sitta då har jag 45+45+20= 110 och så blir det fixturerna på var sin sida, totalt 150mm då.

Fördelen med det måste ju vara att man sedan kan använda regeln till att fästa dusch hållaren i, eventuellt behöver man kanske smälla upp en träbit lite högre upp så att det blir 45+45 där uppe så att man har möjligheten att hamna i lod med själva blandaren...

EDIT: får även hålla med bonnier, kör man med ett "eller" så bryter man i min mening förutsättningarna för vad "såsom" syftar på. Det hela hade ju givetvis underlättats om man visste vad som menas med en "särskild konstruktionsdetalj"
    Senast redigerad av Zemerlin 2009-08-21 14:10

5.    länk #20
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Man kan ju bända reglerna bäst man vill det är ju mest den egna plånboken som drabbas.

Förs.bolaget ersätter inte ytskiktet tex. och är det fuskjobb drar de nog ner utbetalningen avsevärt eller höjjer självrisken rejält vilket som drabbar dig värst såklart.

Själv satte jag en likadan regel som kortling som jag byggt väggen i övrigt av, var bara att fila ur elelr fräsa där genomföringarna var. Blandaren sitter som berget.

Kortlade även där takduschens övre fäste skulle sitta

En plåtregel ger inte mycket motstånd och skillnaden mellan runddragen och åtdragen är väldigt fin.

6.    länk #21
    Zemerlins avatar

Tänkte bara visa vad jag fick för svar när jag ställde följande fråga till BKR

Frågan: Hej

Vad kan en "särskild konstruktionsdetalj" vara för något??

Kan det vara tex en monteringsskena som numera är väldigt populär att
    använda när man har fixturer till pex rör i rör som skall genom
    väggen?

Svar:
    Hej!

Ja det kan det nog vara. Det viktiga är att tillverkaren ansvarar för produkten och att den används på rätt sätt. Resultatet skall förhoppningsvis vara i överensstämmelse med byggnormer och branschregler.

Med vänliga hälsningar

Per Bernhardsson

Byggkeramikrådet
    Högbergsgatan 27
    116 20 Stockholm
    Tfn 08-641 21 25, Fax 08-702 20 15
    per@bkr.se

Fick ju inget jätteklart svar men det verkar ju ändå som att det skulle kunna gå att bara köra med en monteringsskena ändå. (säkert bäst att höra med försäkringsbolaget först) Dock vet jag inte vad han menar med att det är viktigt att tillverkaren ansvarar för produkten?

7.    länk #22
    ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Stockholm

Livrädda för konstruktionsansvar...
    Samma sak gäller med Säker Vatten. Dom talar om vad kraven är men inte hur dom ska uppnås.
    "Vi ska ju inte stå här och tala om för er hur man bygger, för det ska ju ni som är yrkesmän redan kunna".

8.    länk #23
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

men varför inte bara sätta en regelbit bakom skenan inget problem med det

9.    länk #24
    Zemerlins avatar

men varför inte bara sätta en regelbit bakom skenan inget problem med det
    Då kan man ju lika gärna skita i att använda monteringsskenan om man ändå måste ha trä bakom... Det blir svårt att sätta just en kortling mellan två reglar för du måste ju få plats med fixturen där i mellan så då får du ändå bygga ihop en "klots" som har beskrivits ovanför
    Senast redigerad av Zemerlin 2009-08-26 12:43

10.    länk #25
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Skåne

Skenan kan ju vara bra i alla fall eftersom den hjälper till att få rätt CC-mått.

11.    länk #26
    ninos avatar

så här gjorde jag
    http://www.ladda-upp.com/bilder/23504/dusch
    Skenan är nersänkt i reglarna, så skruvskallarna inte tar i gipset

12.    länk #27
    Zemerlins avatar

Har du silikonat fast en träbit mellan fixturerna? eller vad är det vita i mitten av skenan?

13.    länk #28
    ninos avatar

Regelbiten är skruvad och limmad med monteringslim

14.    länk #29
    Zemerlins avatar

Ahh, det var smart =)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom