Svara Nytt ämne
  1. 2009-05-19 16:11
    Svara | #1

Nykomling

Mögel/fuktskada i badrum?

Hej alla.
    Jag köpte hus för ca 1 år sedan, anlitade besiktningsman samt fuktmätning som visade riktigt fina värden. Huset är byggt 2005 och har kaklat badrum.
    Nu misstänker jag mögel i dusch hörnan. Vad tror ni med erfarenhet?
    bifogar bilder, har fler ifall någon vill se.

mvh jensa
    DSC_0095.jpg (1472 visningar)  

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-05-19 17:09
    Svara | #2

ACMEs avatar
    Forumgud
    Bristande rengöring som gör att tvålrester och hudavlagringar som har fastnat i fogen börjar mögla.
    Fogen i sig innehåller inget organiskt material och kan därför inte mögla.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-05-19 19:23
    Svara | #3

Nykomling
    Tusen tack för svaret ACME!
    Du tror alltså inte det är nåt som kommit "bakifrån" från själva väggen då??
    Jag tycker mig ha städat och rengjort rätt bra men tydligen har man slarvat rejält

mvh jensa

4. 2009-05-19 21:23
    Svara | #4

ACMEs avatar
    Forumgud
    Nej, baserat på vad man kan se på bilderna så finns det inget som tyder på en skada.

5. 2009-05-22 14:33
    Svara | #5

Nykomling
    Fortsätter denna tråd lite. Jag har nu försökt tvätta duschen med 2 olika medel som köptes hos ett städföretag här i staden, lyckades få golvet riktigt tokrent men fogarna i väggarna ändrade knappt alls. Någon som kan ge nåt bra tips hur jag ska bära mig åt för att få bort möglet? Går det ens att bli av med det??

mvh jensa

6. 2009-05-22 19:06
    Svara | #6

Gudfader Inloggad
    klorin

7. 2009-05-22 19:34
    Svara | #7

Nykomling
    Har testat klorin åxå men funderar ändå att ta en omgång igen med det...
    skam den som ger sig

mvh jensa

8. 2009-05-22 21:27
    Svara | #8

ACMEs avatar
    Forumgud
    Dessa två varianter brukar finnas på de flesta byggvaruhus. Hur bra dom funkar vet jag däremot inte.

http://www.kungsfarg.se/bad/kakel%20...%F6gelbort.htm

9. 2009-05-23 17:48
    Svara | #9

Gudfader Inloggad
    jeensa skrev Visa original
    Har testat klorin åxå men funderar ändå att ta en omgång igen med det...
    skam den som ger sig

mvh jensa
    det svåraste är att klorin måste kunna verka ett tag men rinner ner ..... vet ej hur man skulle kunna få den att stanna kvar...
    gaia

10. 2009-05-23 18:55

Banned
    Bristande rengöring som gör att tvålrester och hudavlagringar som har fastnat i fogen börjar mögla.

Aldrig att detta händer på en fyra år gammal fog, utan att den har utsats för massa av "näring" och sedan aldrig blivit rengjort.

I mina ögon så är det här en klockren fuktskada innefrån väggen (byggfusk) och inte hudavlagringar.

11. 2009-05-23 18:58

Banned
    Jag är ny här som kanske märks, första stycket( två första raderna) i mitt inlägg ovanför kommer i från ACME som jag trodde hade fixat sådär snyggt som ni andra gör.

12. 2009-05-23 19:33

Banned
    ACME skrev Visa original
    Aldrig att detta händer på en fyra år gammal fog, utan att den har utsats för massor av "näring" och sedan aldrig blivit rengjort!

I mina ögon så är det här en klockren fuktskada innefrån väggen (byggfusk) och inte hudavlagringar tvål eller dylikt.

Om mjukfogen är "orginal" och svartmöglet som det ser ut tränger in bakom mjukfogen så blir man riktigt orolig. Har du pressat in hudavlagringar där?

Mitt råd är att ta dit en sakunnig inom området som du säkert har i din vänkrets.

Det är dessutom bråttom att du får det "snabbkollat"

Det är inte så svårt att avfukta fuktskador vid försäljning om man vill .

Trevlig kväll

MVH

mr t.

13. 2009-05-23 20:54

ACMEs avatar
    Forumgud
    telabtelab skrev Visa original
    Det är inte så svårt att avfukta fuktskador vid försäljning om man vill
    Hur torkar du då ut fukten bakom tätskiktet utan att riva detsamma?

Jeensa; Jag vidhåller min teori, men ställer ändå några följdfrågor;

Sitter plattorna fast på väggen? Låter det bomt när du knackar på dom? Spruckna fogar eller plattor?
    Hur ser konstruktionen bakom kaklet ut? Sten- eller skivväggar?
    Hur är ventilationen i badrummet? Har du imma på spegeln efter dusch?
    Vad finns det på andra sidan väggen? Syns det något där?

14. 2009-05-24 02:26

Banned
    [quote=ACME;850755]Hur torkar du då ut fukten bakom tätskiktet utan att riva detsamma?

/quote]

En vägg har väl två ytskikt, borra ett litet hål och avfukta innan försäljning!!!
    Senast redigerad av telabtelab 2009-05-24 02:38

15. 2009-05-24 21:18

Consensuss avatar
    Forumgud
    Jösses...

Liknande ämnen

1. vitt mögel i gammal fuktskada
    av And0220 i forum Miljö & hälsa
  2. Fuktskada/Mögel i friggebod
    av Pärra i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  3. fuktskada/mögel?
    av ORKO i forum Miljö & hälsa
  4. Mögel efter fuktskada?
    av sobel_12 i forum Miljö & hälsa
  5. Mögel / fuktskada på hanbjälksvind (foto) ?
    av TheGambler79 i forum Tak & vind