Byggahus.se
Jag sitter här helt inspirationslös till ett badrumsgolv.
Har länge varit helt inne på sjösten men börjar nu tveka då jag har hört att det skall vara "jobbigt" att hålla efter. Finns det kakel som liknar sjösten?
Några andra tips och eller idéer?
 
  • Bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 2.jpg
Håller absolut inte med att det ska vara jobbigt att hålla rent!!

Du rollar på en impregnering 1-2 ggr om året den är som vatten å varken luktar eller klibbar.

Höganäs FB 9700 tror jag den heter.

Å själv tycker jag sjösten bara blir finare med åren, för det som blir skitigt är ju fogarna å det kommer du inte undan oavsätt plattor.

Det du ska tänka på är ju att inte spilla vätskor ex rödvin, hårfärg, blod men med vanlig smutts är det inge problem å hålla rent.

MVH Linus
 
Får man fråga vad man kan hitta sjösten någonstans? Hur är kvalitén, är det någon speciellt märke man ska titta efter eller hålla sig undan ifrån?
Tar gärna emot lite budget tips.
 
Coop har ju sjösten på byggavdelningen.

Sen tror jag beijer har ett finskt märke .
 
Frågan är om man "vågar" köpa ett golv som man måste vara rädd om för fläckar.

Jag hittade en sida med klinkers som liknar sjösten. Se bild.
Informationsvis stod det.
"Le Terre från Golvabia.
Le Terre är ett klinkergolv i gammaldags stil. Kan användas på både golv och väggar. Finns även i tre andra toner. Mått: 10 x 10 cm."
Efterlyser andra ställen man kan hitta och köpa dessa eller liknande.

Hittade även några snygga kakelplatter i vit nyans som påminner om kalksten. Kan man ha detta kakel på golv tro? Se bild med bokstaven "B" på.

Visar också ett jättevackert klinkergolv i ljusa nyanser. Se bild med en växt på. Gud så vackert.

Sist har vi det vackra vita kakelstenen. Bild med den vita stenen längst till höger. Kan man ha detta i badrum?

Summa av kardemumma: Det är kanske klinker man ska satsa på om man vill ha något som tål lite?

Klinker/natursten, vad är det?
 
  • le_terre_365.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • b som i badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sneakpeek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • d67bffb04b.jpg
Redigerat:
Jag hittade en produkt som heter Klinker Loya Natursten, är det klinker eller natursten? Förvirrad.
 
Linisen,
Överväger du på något sätt hur praktiskt/lättskött ett material ska vara i ett badrum, eller handlar det bara om estetik?
 
Hihihi, jag har lite svårt att tänka praktiskt före estetik ja.
Men det är såklart att slutvalet blir något mitt emellan för vad jag har förstått det som så är allt det jag tycker är snyggt opraktiskt.

En annan fråga till rörande golv, mina svärföräldrar tyckte det var självklart med golvvärme om man har klinkers på golvet "Annars blir det så kallt". Är iså fall matta det enda alternativet annars?
Känns som att golvvärme blir väldigt dyr kostnad. Dessutom har vi ett hus med direktverkande el.
 
Redigerat:
Hur snyggt något än är, så kan det ju snabbt förändras till något annat (som man kanske ändå måste ha kvar i 10-15 år framåt) om man helt bortser från de praktiska aspekterna.

Komfortvärme (så att klinkersen inte upplevs som så kall) är ingen dyr kostnad. Med de planer du beskriver hade jag uppfattat det som en självklarhet.. :)
 
Badrummet skall göras på andra våningen, vilken typ av golvvärme rekommenderar du iså fall när man har direktverkande el?
 
Då finns det inte mycker mer att välja på än elektrisk golvvärme.
 
Hur menar du? Vart kan jag läsa om detta?
Du menar elektrisk golvvärme alt ingen golvvärme alls?
 
Redigerat:
Linisen_01 skrev:
Badrummet skall göras på andra våningen, vilken typ av golvvärme rekommenderar du iså fall när man har direktverkande el?
Skulle utan tvekan välja matta och ingen golvvärme.
 
Luddet> Varför? Berätta.
 
Mattan är tät. Finns säker också numera i häftiga färger. Golvvärme kostar och är ytterligare en sak som kan krångla. Inbyggda saker som krånglar är inte roliga.

Att fogar inte är täta vet vi. Alltså tätar vi UNDER. Korkat. Vill inte ha vatten ständigt stående under golvytan.

Därför skull jag välja matta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.