Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Skåne

Om man ska ha den vägghända på vägg med snedtak så är det j en fördel med extern cistern. Då kommer man ju längre ut från väggen och slipper kanske slå huvudet i taket när man reser sig.

2.    länk #17
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

En fördel med vägghängda är också att man kan höja dem ett par centimeter. Tro mig det gör stor skillnad. Det känns som att sitta på golvet när man är hos andra

Snetak och mugg är annars bra kombinationer, man kan nämligen luta sig mot skallen när man står och ja ni vet. Hade så förut i badrummet uppe och det var en svart fläck i taket

Annars blir det inte ett dugg mer stopp i mina muggar än några andra, faktist inte blivit det ännu. Jäntorna har gjort ett försök men där gick deras tröja bet

Enda "abret" med mina IFÖ vägghängda är att om man trycker hårt på knappen skvätter spolvattnet (bara vattnet) upp på ringen emellanåt. I övrigt är de enormt lätta att hålla rena.

3.    länk #18
    WAR
    Junior medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Stockholm

Jag har Bauhaus billiga vägghängda på toan uppe och den har varit toppen.
    Så jag har köpt en till för att montera i badrummet jag bygger i källaren.
    2000spänn för komplett toa, förutom sits är ju helt ok.

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Kronoberg

Ett annat plus är Ifö Signs Fresh WC system, skjut en lucka åt sidan, dra ut en kassett och ploppa i en Fresh WC stav. sedan har du blått välluktande vatten i c.a en vecka, luktar och ser mycket fräscht ut.

5.    länk #20
    bumpaberras avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Ålder: 41
    Län: ÖREBRO
    Inloggad
    Jag har 2 vägghängda IFÖ med cisternen framme. Valde det då jag ej vill ha "vatten i väggen" att krångla med. Tycker de är jättebra. Förra huset hade jag vanliga, tycker de vägghända har lika bra bajs prestanda som vanliga, dock väldigt lätt städat.
    Once you pop, you can't stop

6.    länk #21
    Junior medlem Medlem: Mar 2009

Det är dags

att ta död på alla myter om inbyggd Wc cistern.

Vi kan börja med att en inbyggd Wc ej tar mer plats än en golvstående Wc, oavsett om du bygger in den i en lättvägg eller om du väljer att bygga en låta framför befintlig vägg.

Belastningen är inget problem. Både den inbyggda fixturen och porslin skall vara godkända för 400 Kg. (Samma som golvstående skålar)).

Det finns regler för hur man skall göra följ länken http://www.sakervatten.se/. Detta är dessutom något som försäkringsboilagen är med i.

Sämre spolning eller inte..... Det är framförallt ett problem med Svenska tillverkare där man letar vattenbesparing inabsurdum...... Man får problem då man använder sej av 2/4 liter, om inte annat så ökar risken markant för stopp i avloppet.

Installationstiden blir något längre jämfört med en golvmonterad mugg, men det är det klart värt. Du har valmöjligheter att i princip placera toaletten vart du vill, det finns smarta lösningar för hörn också.

OBSERVERA! När ni köper en Wc-fixtur med inbyggd cistern så kontrollera då att den har ett utförande för svenska regler.
    Jag har monterat ett flertal olika fixturer och det är skillnad. Det finns en anledning till att vissa märken kostar 3500-4000:- och att andra kostar 1200:- på billiga byggvaruhus.

Tänk säker vatten.

7.    länk #22
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Vi var helt inne på vägghängda toaletter i våra två nya bad/toalettrum, men i båda fallen stupar det på att avloppsröret (110 mm diam) inte får plats i väggarna.

Visst kan man bygga på en "gubbe" men det är en klumpig lösning som i förening med det högre priset på en vägghängd toalett i vårt tycke inte uppvägs av fördelen med lättare städning.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

8.    länk #23
    Junior medlem Medlem: Mar 2009

Ett tips är att frångå ett avloppsrör i Dim 110 mm.

Kör med ett 90 mm rör istället, godkänt och dessutom vinner du 20 mm.

9.    länk #24
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Hur mycket plats behöver finnas i väggen ? Skall bygga nytt men tycker innerväggarna ser lite smala ut...

10.    länk #25
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

En annan fråga..

Om man behöver reparera/inspektera sisternen, hur gör man då ? Denna sitter väl bakom väggen..?

11.    länk #26
    Senior medlem Medlem: Jan 2007

Det blir alltid stopp i dom efter en rejäl urladdning.. tom om man spolar innan man slänger i pappret så orkar inte den ynkliga vattenmängden trycka igenom lasset i det ändå ynkligare hålet i vattenlåset... Det händer aldrig i en gammal hederlig stol men säkert var 3-4gång i dom där vägghängda men kke är ngn modell bättre än andra?
    Tror problemet är delvis att det inte finns ngt vatten i skålen från början så det blir liksom en massiv pluggning där nere istället för att skiten flyter runt lite i vattnet innan man spolar?

12.    länk #27
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2007

Det blir alltid stopp i dom efter en rejäl urladdning.. tom om man spolar innan man slänger i pappret så orkar inte den ynkliga vattenmängden trycka igenom lasset i det ändå ynkligare hålet i vattenlåset... Det händer aldrig i en gammal hederlig stol men säkert var 3-4gång i dom där vägghängda men kke är ngn modell bättre än andra?
    Tror problemet är delvis att det inte finns ngt vatten i skålen från början så det blir liksom en massiv pluggning där nere istället för att skiten flyter runt lite i vattnet innan man spolar?
    Så sant som det var sagt..

13.    länk #28
    Forumgud Medlem: Nov 2009
    Län: Stockholms

Tänker aldrig skaffa vägghängda toaletter om de inte gör skålen djupare. På jobbet där de har vägghängda känns det ju som att man sitter i sin egen skit när man använder dom.

14.    länk #29
    Gudfader Medlem: Nov 2003

det är inte första gången man ser vägghängda wc . Dom fanns på 70-talet men försvann. Vet någon av vilken anledning?
    Hade det varit en så fantastisk uppfinning börde dom ju finnas överallt sen 40 år tillbaka
    gaia

15.    länk #30
    Senior medlem Medlem: Jan 2007

Tanken är ju god men hur j-vla svårt kan det vara att göra en lite rejälare sådan byggd för oss skandinaver? Nog för att jag är lång men jag hade gärna haft toan iaf 15cm högre så man lipper sitta med knäna under hakan och sedan kravla sig upp ifrån golvet
    Hade dom gjort dom 15cm högre så hade det dessutom funnits utrymme för en fungerande konstruktion.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09