Jag ska ta hål i 10x10 kakel (klinker är det nog), ett 60mm hål som går utanför kaklet så att säga, hålet ska sitta på ena kanten ca 20mm in.

Vilken metod är bäst? Ska jag köpa en hålsåg eller ska man försöka såga ut håletmed en kakelsåg? Eller något annat bättre sätt?

:)

Vag ska det vara i hålet? Är det rör eller en dosa som ska sitt över? Kör du med kakelsågen så blir det kanske inte så snygga kanter, men döljs de av en brytare eller anna så spelar ju det ingen roll.

Ytterst sällan man behöver hålsågs finish på kakel, hålen döljs ju oftast av något annat.

Jag tror att det är väldigt svårt att såga det där med hålsåg, det funkar skapligt om hela sågen får plats inom en platta.

Jag har kört dylika hål med hårdmetallklinga i sticksågen, det är då ganska lätt. Om det blir tunna kanter kvar så finns det rätt stor risk att vibrationerna från sticksågen knäcker kanten.

Hålen ska vara till väggdosorna där vattnet kommer ut. Dom döljs av täckbrickor vid dushen och av handfatsmöbeln vid handfatet samt att toans blir inbyggd.

Hårdmetall klinga till sticksågen var en nyhet för min del :)

Finns på de flesta byggmarknader, har för mig den kostade 40-50 kr.

Ta fram borrmaskinen och gör en jäkla massa småhål så har du ditt hål på en halvtimme. Har du billiga trä- eller metallborrar (helst trä tror jag) du kan avvara så funkar de fint några hål, sedan slits de ut. Du hinner inte till affären och tillbaka på den tiden :D

Vinkelslip är ett annat redskap som funkar kanon med en sten eller coremantklinga på.

Honken

Är det kakel och inte klinker så finns det runda sågklingor för kakel till vanlig bågfil och de funkar jättebra.

Jag har testat alla varianter och tycker att sten-/diamantklinga på en liten rondell funkar bäst för klinker. Sticksågen funkar bäst vid kakel och liknande mjukare material. Borra är sista alternativet.

Purre
Dremel har ett tillbehör för kakelplattor som funkar hyffsat iaf den gången jag testat det

Jag sågade med runt "sågblad" till bågfilen och det gick att lämna väldigt smala remsor på kakel utan att det sprack. Det tar lite tid men var väldigt bra att såga med. Blir fina hål.

T
Vinkelslip är det bästa alternativet efter riktigt bra diamanthålborr som kyls med vatten.

Ta en kniv och hammare och knacka bort den glaserade ytan med knivspetsen runtom först. Jag brukar göra det med vanliga hål innan jag borrar igenom och då kan man använda vilken borr som helst utan risk att plattan spricker

Finns diamantborrar på Bauhaus som inte kostar en förmögenhet. De håller kanske inte så länge, men tre hål lyckades jag iaf borra innan de var trötta.

Jag vill bara borra hål för upphängningar och har dels tunnt kakel och dels tjockt pei-5 klinker. Är det samma som gäller, dvs diamantborr?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.