Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    pa.albinssons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Östergötland

Sätta gips på ett träpaneltak i badrum -- ångspärr och våtrumsfärg

Jag renoverar badrummet på ovanvåningen. Tidigare var det träpanel i tak (och snedtak), men nu tänkte jag sätt gips istället. Min tanke är att sätta fast gipsskivorna direkt i gamla träpanelen.

Ovanför träpanelen sitter ångspärren. Målar man gipsskivorna med våtrumsfärg så hamnar väl träpanelen mellan två tätskikt -- är detta ett problem?

När jag letade efter liknande inlägg så är det mest väggar och golv som tas upp.

2.    länk #2
    gadu^s avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Har precis samma frågeställning, dock inte börjat med badrummet än... (taggar denna tråden)
    Mvh//Janne

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västra Götaland

Mig veterligen är det inte tillåtet att ha två olika tätskikt i badrum. Huruvida ångspärr klassas som tätskikt låter jag vara osagt. konsultera ditt försäkringsbolag i den frågan

4.    länk #4
    pa.albinssons avatar

Ringde mitt försäkringsbolag: "Vid frågor om renoveringar av badrum hänvisar vi till Byggkeramikrådet".

Mailade Byggkeramikrådet: "Detta är inte en fråga för oss eftersom vi arbetar med keramiska väggbeklädnader. Prova att kontakta MVK"

Mailade samtidigt GVK: "Vi sysslar inte med måleri. Du får vända dig till www.maleri.se när det gäller målade ytor."

Mailade MVK: Inget svar

Ringde MVK: De hade fått mitt mail, och hade skickat ut det till experter hos färgleverantörer. De hade bara fått ett svar och ville ha in fler innan de svarade. Hon hänvisade hellre till mitt försäkringsbolag.

Mailade MVK 2 mån senare: Inget svar

Passade vid tillfälle på att prata med två målarfirmor om det hela. De menade båda två att det inte är några som helst problem med innertak. De rekommenderade att måla med vattentät färg.

5.    länk #5
    GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2004
    Län: Jönköpings

Ja, den här situationen med en massa olika branschregler där man bara blir bollad till höger och vänster är bedrövlig. Att du inte överhuvudtaget fått svar från vissa är ju bedrövligt och under all kritik.

Jag kan inte se några problem med att du målar med våtrumsfärg i taket. Det gör man ju normalt. Antingen panelen sitter direkt bakom färgen, eller om det sitter en gipsskiva mellan kan inte påverka.

6.    länk #6
    pa.albinssons avatar

Nu fick jag ett svar från maleri.se (de fick in två utlåtanden):

"Vi har ju inget krav på fuktsäkerhetsprojektering på VA så då gäller samma regler som tidigare dvs målning på gipsskiva utan särskilt krav på bakomliggande konstruktion. Jag skulle säga ok till detta under förutsättning att även snedtaket ligger i "våtzon" klass VA!"

"Svårt att avgöra hur färgskiktet påverkar hela konstruktionen. Men med erfarenhet hade jag ändå rekommenderat i vårt system: grundning med våtrumsgrund och 2 strykningar Våtrumsfärg."

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom