Skriv svar Nytt ämne
  1. 2005-08-06 13:44
    Svara | #1

Nykomling Medlem: okt 2004
    35 inlägg

Tillbyggnad - sommarstuga till permanentboende

Hej alla!
    Jag och min sambo har köpt sommarstuga utanför ö-vik och vill nu flytta upp för att bo där permanent. Men sommarstugan är inte vinterisolerad och bara på ca 60 kvm och vi behöver iaf 100 kvm.
    Vad gör vi? Kontaktar arkitekter först? Skissar på egna planlösningar (lite svårt att bestämma bäst utnyttjande av tomten som sluttar m.m.). Funderade även på att riva sommarstugan och flytta dit ett annat hus men det är lite synd eftersom den är i bra skick tror vi.
    Har läst lite av de tidigare inläggen här på byggahus om att rita själv och kontakta arkitekter. Är det någon som har lite tips och idéer?
    Hälsningar,
    Stugförvirrade

2. 2005-11-30 13:56
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: apr 2004
    633 inlägg

1 bilder

Re: Tillbyggnad - sommarstuga till permanentboende

Vi har gjort det!

Iofs sommarstugan var redan återruntboende när vi köpte det - men isoleringen var ca 40 mm och i vissa fall obefintlig. En suterrängstuga på ca 60 kvm, två rum å kök plus badrum å en hall.

Första vi gjorde var å bo in oss.

Vi har INTE kontaktat en enda arkitekt, vi gjorde eget. Det går å göra när man skall bygga tilloch ta en gammel sommarstuga å göra nytt. Och göra mkt standardlösningar. För arkitektritat i all ära - man vill inte bygga ett alltför 'konstigt' hus heller.

Vad gjorde vi?

Jo vår sommarrstuga var en bra byggd en - det är nästan det första Du måste kolla hur ser grunden ut - är huset bra byggt elelr bara en rishög? Ta hjälp av snickare /kunnig Du kan lita på.

Sedan så valde vi att bygga ut på undervåningen, ta bort en del konstiga vinklar på huset, och sedan lägga på en självbärande ovanvåning. Det jobbiga är när man integrerar gammalt hus med nytt - det går långsamt och mkt pilleri. Men nu så syns inte vår gamla stuga ängre, den är helt inbyggd i det nya skalet. Tilläggsisolerade, bytte fönster, bytte position på fönster mmmm.

Nu undrar säkert några hur det står sig emot att riva å sedan bygga helt nytt.
    Vi sparde minst 500 000 på detta troligtvis mera då tomten inte är lättillgänglig och man måste ha ett annat boende. Och vi har numera ett egetritat hus med egetritad vinterträdgård och en ljuvlig ovanvåning med mkt ljus.

Har haft ovärderlig hjälp av vår förtrogne snickare som talat om för oss när vi var ute å cyklade och hur standardlösningar ser ut s a s. Mycket av det vi valt är mkt hög standard - det är itne ett snålbygge på det sättet även om vi snålat mkt mellan varven.

Inte en arkitekt har hjälpt oss däremot har vi haft besök av arkitekter som varit mäkta imponerade ;-) att anpassa huset efetr önskemål och förutsättningar - men vi har ju också bott mitt i bygget och tagit tid på oss - det är ju det som ger resultat.

Hälsar Ingrid

3. 2005-11-30 17:40
    Svara | #3

Ni bör kallt inse att en rotrenovering i allmänhet aldrig blir billigare än ren nyproduktion. *Om ni måste "rota" i grunden (byta nästan allt inkl trossbotten) har stugan knappast något restvärde alls. *Jag utgår från att ni lät ngn sakkunnig inspektera huset i samband med köpet. *Om icke bör ni - som sagt - börja med att ta reda på byggnadens skick. *

De svaga länkarna brukar vara grunden plus taket. *El och VA bör ni med största sannolikhet rensa ut i dess helhet. *Våtutrymmen blir enklare (och därför ngt billigare) att inreda i nya husdelar än i gamla.

Utan att ha sett ert ställe ser jag åtminstone dessa fem tänkbara strategier -
    1. Bygga ut befintlig stuga 40 kvm i samma plan.
    2. Bygga på en inredd ovanvåning (mha förstärkt bottenvåning).
    3. Riva den gamla stugan och bygga en ny om 100 kvm.
    4. Behålla den gamla stugan (i malpåse) och komplettera med nybygge.
    5. Rusta upp gamla stugan och komplettera med en ny om 40 kvm fristående (som annex)

Flera av dessa alternativ kan falla på bestämmelser i eventuell detaljplan. *Tomtens storlek, grannhusens stil och egen smak avgör förstås också.

Angående detta med arkitekt: *Jag tycker absolut att ni i första hand ska använda era egna kloka huvud. *Rita FLERA lösningar och tänk noga igenom alternativens plus och minus. *När ni äntligen kommer så långt som till EN verkligt bra skiss är det dags att (eventuellt) plocka in arkitekt. * Vid det laget har ni nämligen funderat så noga att dialogen blir både billigare, snabbare och mera meningsfull än om ni låtit arkitekten jobba "förutsättningslöst".

En sak ska ni minnas väldigt noga: *En arkitekt är ingen konstruktör. *Arkitektens bygglovsritning måste alltid kompletteras med en och annan konstruktionsritning.

4. 2005-12-01 13:08
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: apr 2004
    633 inlägg

1 bilder

Väldigt bra råd Billy.....Vi hade ju 'turen' att han som byggde vår stuga hade överdimensionerat allt, plus att väggen mitt i stugan verkeligen gick mitt i stugan. Den bär numera vår limträbalk :-))

Och det är mkt jobb med detta. Kan återupprepa - ha någon kolla vad Ni har - ruttet elelr värt att bygga vidare på. Nån som har erfarenhet av sådana tilltag. Och var beredda på att omgivningen komemr att idiotförklara Er - det gjorde vår. Och jag tror inte på denna sortens renovering om man har små barn.

Hälsar Ingrid

5. 2006-01-06 12:18
    Svara | #5

volvos avatar
    Forumgud Medlem: dec 2005
    Södra sverige
    2 771 inlägg
    Gillad 4 gånger

Steg ett är dock att börja med att kontakta kommunen för att se på deras villkor för åretruntboende och utbyggnad på er tomt.

Har ni otur så kanske ni inte får konvertera till åretruntboende.

Sedan instämmer jag i att ni ska rita MÅNGA olika förslag. Bolla ritningarna med vänner och bekanta för att optimera möjligheterna. Stirra er INTE blinda på hur huset är disponerat idag. Man kan ganska enkelt flytta vatten och avlopp vid en ombyggnad!

När ni ritat klart och provat er fram till den lösning som ni är mest nöjda med så skulle jag ändå rekommendera att ni visat planlösningen för en arkitekt eller byggingenjör. De har värdefulla kunskaper som för en billig peng kan göra ert hus ännu bättre!
    Det är ju enklare att ändra på ett streck än att börja ändra under byggskedet.
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

6. 2006-01-06 13:57
    Svara | #6

Givetvis! *Att kolla planbestämmelser är så självklart att jag glömde tipsa om det. *Bra att du nämner om det "volvo".

Däremot kan kommunen inte alls på formella grunder förhindra åretruntboende. *Nu gällande plan- och bygglagen använder överhuvudtaget inte ordet "fritidshus" kontra "åretrunthus". *ALLT "bostadsändamål" jämställs. * Ägaren kan därför driva sin sak långt grundat på vad lagen kallar "pågående markanvändning".

Om en gammal "områdesplan" ändå använder begreppet "fritidsändamål" är det en föråldrad och i praktiken oanvändbar term. *Det finns inget som helst hinder att mantalsskriva sig i vilken kolonistuga, eller vilket tält som helst. *Bara man står ut med dess standard...

Således blir det med just detta medel kommunen hejdar åretruntboende: *Att höja bebyggelsens standard kräver bygglov plus hälsovårdsnämndens tillstånd för avlopp.

Liknande ämnen

1. Solceller till sommarstuga?
    av huggan i forum Solenergi & vindkraft
  2. Gsm-Larm till sommarstuga
    av TJW Johnsson i forum Teknik
  3. Tillbyggnad av sommarstuga. Vilka avgiftskostnader tillkommer?
    av Magnus_78 i forum Lösvirke & timmerhus
  4. Tak till sommarstuga
    av anders_f i forum Tak & vind
  5. Tillbyggnad - sommarstuga till permanentboende
    av Hoops i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.