39 111 läst ·
2 svar
39k läst
2 svar
Skillnad A/K ritningar
Hej.
Jag ska bygga ett arkitektsritat lösvirkeshus och undrar vad skillnaden är emellan A och K ritningar? Är inte M ritningar och VÄG/PLAN ritning samma sak?
Anledningen till att jag undrar är för att vi köpte tomten av en arkitektfirma och då ingick ett ritningsförslag av ett hus. Efter att ha ritat om det ett par gånger så var vi nöjda och arkitektsfirman sa till oss att fram tills dess hade det inte kostat några pengar eftersom de åtagit sig att ge oss ritningsförslag. Vid detta tillfälle hade vi fullständiga bygglovshandlingar.
Nu har jag fått en faktura på:
Skisser/förslag : 5,5h
Ritningar, A/K/M : 9,0h
Ritningar, VÄG/PLAN : 18,0h
Tycker inte att det är rimligt, får helt enkelt ringa till arkitektfirman och kolla... Vad tycker ni?
Jag ska bygga ett arkitektsritat lösvirkeshus och undrar vad skillnaden är emellan A och K ritningar? Är inte M ritningar och VÄG/PLAN ritning samma sak?
Anledningen till att jag undrar är för att vi köpte tomten av en arkitektfirma och då ingick ett ritningsförslag av ett hus. Efter att ha ritat om det ett par gånger så var vi nöjda och arkitektsfirman sa till oss att fram tills dess hade det inte kostat några pengar eftersom de åtagit sig att ge oss ritningsförslag. Vid detta tillfälle hade vi fullständiga bygglovshandlingar.
Nu har jag fått en faktura på:
Skisser/förslag : 5,5h
Ritningar, A/K/M : 9,0h
Ritningar, VÄG/PLAN : 18,0h
Tycker inte att det är rimligt, får helt enkelt ringa till arkitektfirman och kolla... Vad tycker ni?
A är arkitektritningar och visar visionen medan K är konstruktionsritningar. Arkitekten har ( i de fall jag har varit med) ritat efter vision och funktionalitet. Därefter brukar konstruktören (K) lämna sina synpunkter över just konstruktion och hållfasthet och då får OFTA
A rkitekten justera så att det även funkar att bygga i verkligheten och inte taket ramlar in. Kan vara att balkar läggs in eller takkonstruktionen justeras.
Tack för svaret. Jag har inte fått några konstruktionsritningar och tyckte att det var lustigt att jag blivit fakturerad för det. Jag får helt enkelt ringa arkitektsfirman imorgon och reda ut det. 
Klicka här för att svara