Jag är på slut finishen med mitt projekt och har fått hjälp av två arkitektstuderande för att få till rätt utseende på huset. Nu undrar jag hur jag ska få fatt i en konstruktör?
Sådant jag behöver hjälp med är ju t ex. rätt dimensionering av bärande limträbalk, för ryggåstaket, i det kombinerade köket och vardagsrummet? Hur mycket armering jag behöver i mellanbjälklaget och om där eventuellt behövs en bärande pelare på bottenvåningen för att ta upp lasterna? Likadant med bottenplattan, hur mycket järn behöver jag, hur breda behöver voterna vara, ska jag ha en extra stor vot där limträet kommer centreras över bottenplattan? Så många frågor, men inga självklara svar.
Jag har själv en bakgrund i byggbranschen så jag vet hur en ritning "bör" se ut, men jag har inga egentliga kontakter beträffande just konstruktionslösningar för ett hus. Någon som har tips? A-ritningen kommer jag få tillgång som cadfil, vilket möjliggör att konstruktören kan vara tillgänglig över hela Sverige, då vår kontakt inte behöver vara öga mot öga. Det viktigaste är en duktig konstruktör till ett bra pris.
Tack på förhand!