Byggahus.se
Nån mer som har råkat ut för fabrikationsfel på Fighter 310P i Forumet? Enligt Folksams undersökning så ligger denna i topp med hundratals om inte tusentals kompressorbyten dom sista 5 åren. Min kompressor rök nu efter 4 års drift, och jag har förståt att andra drabbats oftast efter 3-5års drift. Svenska försäkringstagare har dom senaste 5 åren fått lägga ut över 200 miljoner i reparationskostnader för felaktigt konstruerade frånluftvärmepumpar. Det värsta är dock att du som villaägare får stå för en avsevärd del av reparationen på grund av skälvrisk och ersättningminskning om pumpen är äldre än 2 år. Är det verkligen rimligt med en livstid på en värmepump om 3-5 år! Nån som är intresserad av att undersöka möjlighet till grupptalan mot Nibe angående ersättning för reparation (kommande el. utförd) avseende fabrikationsfel
i vara?
 
krieb skrev:
Nån mer som har råkat ut för fabrikationsfel på Fighter 310P i Forumet? Enligt Folksams undersökning så ligger denna i topp med hundratals om inte tusentals kompressorbyten dom sista 5 åren. Min kompressor rök nu efter 4 års drift, och jag har förståt att andra drabbats oftast efter 3-5års drift. Svenska försäkringstagare har dom senaste 5 åren fått lägga ut över 200 miljoner i reparationskostnader för felaktigt konstruerade frånluftvärmepumpar. Det värsta är dock att du som villaägare får stå för en avsevärd del av reparationen på grund av skälvrisk och ersättningminskning om pumpen är äldre än 2 år. Är det verkligen rimligt med en livstid på en värmepump om 3-5 år! Nån som är intresserad av att undersöka möjlighet till grupptalan mot Nibe angående ersättning för reparation (kommande el. utförd) avseende fabrikationsfel
i vara?

Rör det sig om fel i konstruktionen eller fel i inställningerna vid instalationen, så den får jobba ogynsamt?
 
Är fabrikationsfel som bygger på felaktig konstruktion av kompressorn, när man bytte
köldmedia i pumparna från Freon till Propan. Nibe medger också detta. Det absurda
är att du tillsammans med försäkringsbolaget ( allas våra premier ) får stå för hela
notan. Har du en 3-4 år gammal pump blir det ungefär en 5000 du får stå för skälv.
Ämnet verkar heller inte vara nytt på forumet, då jag hittade många andra som varit
i samma situation, därav rubriken. Sedan några år tillbaka har vi ny lagstifting som
tillåter ett ombud att representera en större grupp ( som tagit likvärdig/snarlik skada )
juridiskt mot svarande ( minskar riskerna/kostnaderna för enskilda att gå upp mot
företag med större ekonomiska muskler ). Enligt Folksam drabbades enbart 2004,
fler än 700 av dessa pumpar av kompressor haveri, dock verkar även andra tillverkare
haft snarlika problem.
 
Som jag skrev i en annan tråd så "drabbade" detta problem med köldmediumbyte alla märken på värmepumpar. Det visade sig att propanet inte gick ihop med oljan i kompresssorerna varpå dessa skar. Då fick man byta smörjmedel i kompressorerna. Det finns alltså ett visst tidsspann där denna ogynsamma kombination tillverkades.

Skillnaden mellan värmepumpar är i stort sett endast hur dessa fel åtgärdas, med inblandning av försäkringsbolag eller ej osv.

/Gojan
 
Vist, jag har läst det här tidigara, men har svårt att tro att dom "fortfarande" tilverkar pumpar med fel smörjmedel. så jag ahr nsvårt att ta till mig att dom nån gång gjort detta!
jag har inte set att Nibe erkänner detta!
hur vet ni att pumpen är korekt inställd?
hur många starter hade du på kompressorn/ år? & på hur många drift timmar?
 
Vad jag har förståt så härstammar dom flesta fabrikationsfelen från det ungefärliga tidspannet 2000-2002. Det finns dock ingen anledning att konsumenten ska ta
ansvaret för konstruktionsfel. Jag anser för övrigt också att garanti och konstruktionfel
är två skilda saker. Vet nån om detta har prövats rättsligt i Sverige tidigare?
 
Jag hänger på för 17.
Jag har nu struntat i att köra värmepumen, det är ingen idée ens att fixa till kompressorn ens om jag kommer undan med 5000 spänn. Besparingen är så liten på en frånluftare.

Hör av dig om det blir tillräckligt många som hänger på.


 
Ett av problem var oljekylningen(oljesort) till kompressorn, och det märks tyvärr ännu mer på en vp som jobbar på högre tryck\tempratur, vs ett vanligt kylagg med propan i.
kompressorn tillverkaren till nibe mfl, var ute på tunn is i början av 2000-talet.
Hela kyl och vp branschen hade problem med just propan och oljan i kompressorn i olika Applikationer då.Men nu som jag förstår så har dom löst problemet hos nibe mfl.
Man får inte glömma att just propan är ett väldigt bra köldmedium i olika aspekter.

Dock väldigt trist när det drabbar så många privatpersoner i denna tid med allt snack om energibesparningar.
 
Nån måste fortfarande ta ansvar för en felaktig konstruktion, sen om det är Nibe el.
en ev. underleverantör som tillverkar deras kompressorer är en annan femma!
Dock ska inga privatpersoner behöva ta smällen anser jag. Framförallt för dom pumpar
som var under garanti då felet kom till Nibes kännedom, istället låter man folk leva
ovetande i väntan på smällen!!!
 
Carman;
Antal start&stopp på kompressorn.. Jag har start på hösten, stopp på våren + några starter för VV på sommaren.

310P är en riktigt kass pump, som förutom att den har problem med kompressorhaverier har den ett styrprogram som skulle kunna vara skrivet av en PRAO-elev! >:(

Min kompressor har hittils hållit, men om den havererar så vete fan om inte hela pumpen åker ut och ersätts med en ComfortZone.

Och korrekt inställd förresten, den enda inställningen man har är värmekurvan, allt annat är fast inbränt i minnet och går inte att ändra på.
 
Först o främst ska vi komma ihåg att 310p inte är en värmekälla uten att ventilations system, men det går att plocka ut värme ur den.
du har inte 2 starter/ år. det kan jag lova dig. gissar på att du har 6000 starter eller mer/ år

Du har ju mycke riktigt inte så många menyer att justera i själva värmepumpen. där kan du bara se till att ventelations systemet blir rätt justarat & rengjort i tid.
du ska har rätt kurva & rätt finjustering, dom flästa kör har på för hög kurva!
du ska sen se till att radiatorsystemet är rätt instrypt & att inga termostater kan ligga o strypa flödet, här har många termostater & det är fel!
 
Jag skulle nog snarare beskriva den som en i huvudsak elpanna, fast med integrerar frånluftsfläkt som man kan plocka ut lite värme från

Nej klart jag inte har två starter per år, det var lite överdrivet..
Men kompressorn går faktiskt i princip vintern igenom, förutom om man t.ex. eldar väldigt mycket i kaminen så att det inte finns NÅGOT värmebehov inne...

På sommaren nån start varannan timme för varmvattnet.. På våren lite blandat..

Så många starter per år har man inte, det är inte det som sliter på kompressorn i detta fallet...
 
Och en sak till Carman,

Med denna pumpen ser jag inget problem med att ha termostater (jag har det och det fungerar ypperligt). Pumpen jobbar ändå med fastkondensering mot varmvattenberedarens dubbelmantel, och från denna dubbelmantel shuntas vatten ut till radiatorerna. Varken värmefaktor eller pressostaten påveras med hög framledning.

Hög kurva är alltså bara ett problem ifall framledningen överstiger 52 grader så att kompressorn stannar och det blir ren eldrift.

Den är alltså inte uppbyggd som Nibes markvärmepumpar.
 
SkaneErik skrev:
Och en sak till Carman,

Med denna pumpen ser jag inget problem med att ha termostater (jag har det och det fungerar ypperligt). Pumpen jobbar ändå med fastkondensering mot varmvattenberedarens dubbelmantel, och från denna dubbelmantel shuntas vatten ut till radiatorerna. Varken värmefaktor eller pressostaten påveras med hög framledning.

Hög kurva är alltså bara ett problem ifall framledningen överstiger 52 grader så att kompressorn stannar och det blir ren eldrift.

Den är alltså inte uppbyggd som Nibes markvärmepumpar.
OK, trode inte den körde med fast kondensering.
 
CarMan skrev:
OK, trode inte den körde med fast kondensering.
Nej man skulle inte tro att Nibe är så dumma ;) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.