Hej,

Någon som har lust att reda ut skattereduceringen åt mig. Känner mig helt tom i bollen. Låt säga att man har lån på 2000000, ränta på 3,5 procent.

Detta ger räntekostnad på 70000.

Gör det någon skillnad om man har betalar 30% i skatt eller om man har högre inkomst och således betalar 50% i skatt?

Finns någon käck formel för detta?

/Nobbe

Hemmakatten
På ränteutgifter upp till 100.000 kr per år och person får man ett skatteavdrag på 30%. Dvs. på dina 70.000 kr får du ett avdrag på 21.000 kr. Detta avdrag gör skatteverket automatiskt så du behöver inte räkna ut det själv.

Vi har små marginaler nu när vi håller på att renovera vårat hus. Vi vill inte ha skattereduceringen i augusti! Kan man "jämka" för att på så slippa den innestående summan???

Hur gör man för att få det så :-??

Tack på förhand!

Immobli>> Thanks!

Hemmakatten
Åh, den alltid hjälpsamma Immobil hann före mig.
På sidan han länkade till kan du ladda ner en blankett, SKV 4302, att fylla i. Den går även att fylla i via internet om man har en e-legitimation. (En e-legitimation har väldigt många som använder sig av internet för att betala sina räkningar från sitt bankkonto.)

Blanketten ser krångligare att fylla i än vad den är. Syftet är ju att inte betala in mer skatt än nödvändigt, MEN utan att det blir kvarskatt att betala (det är ju så tråkigt).

Är man "vanlig" löntagare med en arbetsgivare och med en fast månadslön är det enkelt. I fältet "inkomster hittills" fyller du i 0 kr, under förutsättning att du skickar in blanketten nu i början av januari. I fältet "inkomster under resten av året" fyller du i din årsinkomst. Bry dig inte om eventuella förmåner i form av lunchkuponger eller annat smått, de har ingen betydelse. Har du förmånsbil är det klokt att fylla i årsbeloppet (titta på senaste lönebeskedet).

Under övriga avdrag fyller du i dina ränteugifter i fältet "Utgiftsräntor", dvs. räntorna på dina lån. Fyll inte i något under kapitalinkomster om du inte har stora ränte (eller andra inkomster). Övriga kapitalutgifter kan du också strunta i (de brukar balansera dina övriga inkomster). Avdrag i tjänst kan du också strunta i (se det som en glad överraskning när du får tillbaka skatt på bilavdraget).

Glöm dock inte fastighetsskatten som är 1% procent av taxeringsvärdet i normalfallet. (I annat fall kan du riskera att få kvarskatt, och det vill man ju inte). Resten av uppgifterna kan du strunta i.

Skriv under och skicka in. Besked att lämna till arbetsgivaren kommer inom ett par veckor! :)

Detta som jag skrev gäller bara om du har en arbetsgivare och inte en massa andra inkomster.... En ansökan om jämkning kan man lämna in hur många gånger som helst under året. Att stämma av framåt våren/sommaren brukar vara bra, och då eventuellt skicka in en ny jämkningsansökan.

Hoppas detta blev lite klarare! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.