Byggahus.se
oj vilken dag det har varigt, ca 20 cm snö. tur man har en husqvarna yth 150 xp, som jör jobbe,

vad har ni för maskiner?
 
Valmet 4wd + Trimalastare + 2,20 skopa...

 
David Brown D31 + schaktblad
 
Spanskt väder. Ingen snö. 8)

Veklingar. 8)
 
david brovn d31, vad är det för års mod? har en fordson major 54. går som en klocka, lite stor på tomten att söra snö med annars går den som f_n. har även en gammal t21 48.. jo jag gillar traktorer av äldre kaliber,
 
En JCB-3, traktorgrävare från 1964 gör jobbet roligare här hos oss ;) ;D
 
Volvo L120C, synd bara att skopan är för bred för uppfarten ;D ;D
 
mattiaxen skrev:
david brovn d31, vad är det för års mod? har en fordson major 54. går som en klocka, lite stor på tomten att söra snö med annars går den som f_n. har även en gammal t21 48.. jo jag gillar traktorer av äldre kaliber,
David är av -58:a års modell och har precis fått arbeta ett pass :D

Drömmer dock om en Valmet 604/405-4 ........cab kör man på sommaren vanligtvis :-/
 
jag har varit hos banken och fått ett lånelöfte på det hus vi skall bygga och med i kalkylen så finnes det 50000 kr att KÖPA TRAKTOR för. dewt borde vara lag på en traktor per hus ;D
 
traktorer det rockar ju, synd bara att alla priser är där efter.
 
  • Gilla
eddan89
  • Laddar…
mattiaxen skrev:
traktorer det rockar ju, synd bara att alla priser är där efter.
Min var gratis i.a.f, har inget att invända mot det priset :)
 
Haagbard skrev:
Min var gratis i.a.f, har inget att invända mot det priset  :)
::) Då kan man inte pruta heller. ::) ;D
 
nej gratis är ju det bästa.
jag ska berätta om mina trädgårdstraktorer och det har blivet ett par (5 st). jag fick en stiga villa när jag köpte mitt torp, märkte snart att den knappt dög att klippa gräs med, den var inte gord för annat en golfbaner och en riktig villatomt, så det blev att sälja.
köpte sedan MTD B130 tror jag den hette, funkade kannon tils efter ca 6 mån då den helt slutade att driva, fram o tilbaks till verksatn, jag bytte in den till MTD H140, och den var kannon i ca 20min sedan bara vräkte det ut olja, så jag reklamera den och det komm en lika dan, o den funkade i ca 10 min, samma skrot tänkte jag. så jag hävde köpet och köpte min nuvarande husqvarna, och den har verken sackat eller strulat har haft den i ca 1 år. vet ej vad det kan varit med mina mtd traktorer. kanske något strul med BS motorerna, nu sitter det en fin kavva i min traktor. :-/
 
Provat stiga park med snöblad men det är bara leksaker i snön även med hjulvikter och kedjor.

Har nu en Yamaha Kodiak fyrhjuling med 1.5 m snöblad och elvinsch för manövreringen och det funkar kanonbra trots att jag var skeptisk innan och att jag dessutom inte har några snökedjor (Köpte den inte för att ploga snö men fick med ett snöblad ändå) Bedömer att det är fyrhjulsdriften på den som gör att det funkar så bra. För när jag glömmer att koppla in framhjulsdrifte så tar det stopp alldeles för lätt trots helt stel bakaxel. Dessutom så väger snöbladet bly så axeltrycket bak med snöbladet uppvinschat är väldigt lågt.....

Är från norrland och är uppväxt med fyrhjulsdriven traktor Fendt 306 med hydrostatisk koppling, 220 cm skopa och en 240 cm snöfräs därbak och det är egentligen också leksaker jämfört med en vanlig baklastare med kedjor! Bakhjulsstyrningen alt midjestyrningen gör att man kan svänga av och tippa snömöglet ;D på sidan av vägen! Eller så har man snöfräs (Tvåstegs traktorsnöslunga med inmatningsskruv) då skickar man möglet all världens väg bara traktorn orkar!
 
skogstomten skrev:
Provat stiga park med snöblad men det är bara leksaker i snön även med hjulvikter och kedjor.

Har nu en Yamaha Kodiak fyrhjuling med 1.5 m snöblad och elvinsch för manövreringen och det funkar kanonbra trots att jag var skeptisk innan och att jag dessutom inte har några snökedjor (Köpte den inte för att ploga snö men fick med ett snöblad ändå) Bedömer att det är fyrhjulsdriften på den som gör att det funkar så bra. För när jag glömmer att koppla in framhjulsdrifte så tar det stopp alldeles för lätt trots helt stel bakaxel. Dessutom så väger snöbladet bly så axeltrycket bak med snöbladet uppvinschat är väldigt lågt.....

Är från norrland och är uppväxt med fyrhjulsdriven traktor Fendt 306 med hydrostatisk koppling, 220 cm skopa och en 240 cm snöfräs därbak och det är egentligen också leksaker jämfört med en vanlig baklastare med kedjor! Bakhjulsstyrningen alt midjestyrningen gör att man kan svänga av och tippa snömöglet ;D på sidan av vägen! Eller så har man snöfräs (Tvåstegs traktorsnöslunga med inmatningsskruv) då skickar man möglet all världens väg bara traktorn orkar!
Vi har en ny Fiskars spade som också skickar det all värdens väg, iallafall de två första skoptagen, sen är det spagetti i armarna...
Men nejdå, jag är inte avis....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.