”Snart till salu” krångligt för köpare

Snart till salu får kritik i ny rapport från SBAB.

På bostadsmarknaden är det nu allt vanligare att bostäder marknadsförs som "snart till salu". Detta gynnar främst säljare och mäklare som kan testa marknadens intresse och kanske sälja till högre priser. För köpare innebär trenden däremot extra utmaningar, detta enligt en rapport från SBAB Bank.

Metoden innebär att köparen måste vara mer aktiv och använda flera olika sätt för att hitta tillgängliga bostäder. De måste ofta kontakta mäklarna direkt för att få information, eftersom alla detaljer inte alltid finns med i annonserna. Detta gör det svårare och mer tidskrävande för köpare att hitta och köpa en bostad.

43 procent av de tillfrågade mäklarna, i undersökningen som ligger till grund för rapporten, angav att säljaren ofta väljer denna metod om de inte behöver flytta just nu, men kan tänka sig att göra det om den får ett riktigt bra bud. Därefter följde att säljaren vill köpa först och sälja sen och samtidigt minska tiden mellan affärerna. Drygt 15 procent av mäklarna sade att det är ett sätt för mäklare att knyta till sig kunder som kanske är lite osäkra eller inte redo att sälja riktigt än. 

– Den gemensamma nämnaren när mäklarna får ge sin syn på varför förmarknaden vuxit fram är att det ligger i mäklaren och säljarens intresse – inte den potentiella köparens. Det blir också tydligt att bostäderna många gånger faktiskt är till salu även på förmarknaden, om säljaren upplever att den får rätt pris, säger Linda Hasselvik, SBAB:s privat- och boendeekonom.