Byggahus.se
Johanw123
S sinuslinus skrev:
Har du otur så fyller du källaren genom golvbrunnen om dräneringen blir full.
Finns helt klart den risken. Tror jag har ca 40-50 cm mellan brunnen och dräneringsröret. Har inte gjort klart dräneringen runt hela huset men blir en ordentlig sandfälle brunn i ena hörnet och bra utlopp från den så borde bli ok, sedan har jag ju redan min pumpbrunn inne i huset så jag har redan en risk där men även möjlighet att följa nivåändringar och pumpa ur vid ”högt vattenstånd”. Sedan skulle man även tänka sig att plugga med något vid extremväder om man är hemma.
 
Johanw123
Satte dubbla isodrän skivor hela vägen ner över syllklacken med plast mellan första och andra lagret osv enl isodräns instruktioner. Hade massa eps i marken från förra gången jag dränerade om och använde dessa för att sätta utvändigt, stämde av detta med isodrän folket och sedan kläddes allt med markduk, inte helt gjort enligt boken då man skall ha en kappa överst för att förhindra att att duken dras ner när man återfyller men vi får helt enkelt fylla försiktigt, skall dit med en plastlist överst men inte kommit dit ännu. Valde 200 mm, dvs dubbla skivor pga avstånd till fukt och inte främst pga isoleringsfömågan.

Dubbla lager av isodrän skivor mot grå betongvägg över syllklack med plastfolie mellan och markduk, i en grävd grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dräneringsarbete med dubbla isodrän skivor vid husgrund i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isodrän skivor installerade längs med husgrund omgivna av plast och markduk, med avloppsrör och grävd schakt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund av hus med isodrän skivor, plast och markduk vid dräneringsarbete, samt synlig EPS och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Johanw123
Köpte en fin kap och girsåg och kunde börja snickra tillbaka mitt sovrum. Byggt med 145 reglar och skall lägga till 45 invändigt på ytterväggar.

Nytt träregelverk vid husvägg under pågående renovering med snötäckt mark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av ett sovrum med träreglar och en ouppvärmd del av ytterväggen, tagen på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme till pågående sovrumsbyggnation med reglar synlig vid kvällstid, snö omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av husfasad med ny isolering och vindskydd, husgrund och snöig trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt blev det golvspån, hade inte koll på hur man lägger golvspån och fick för mig att varje kant skall ha stöd så blev lite overkill och fick gå en youtube utbildning för att lära mig hur man gör. Ordentligt med vinterlim i alla fogar.

Renoveringsprojekt av sovrum med reglar på vägg, isolering och partiellt lagt golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av sovrum med isolerade väggar och nyinstallerat golvspån, samt synliga träreglar och plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat sovrum under konstruktion med synliga reglar, isolering och lagt golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall byta fönstret till ett mindre 5x12 för att skapa flexibilitet i hur jag kan ställa sängen och då riva hela den gamla delen av ytterväggen. Nu är vi tillbaka i nutid och har haft vinteruppehåll i tre månader enl tradition men skall nu komma igång igen med att färdigställa dräneringen (prep innefattar riva 30m2 altan, bygga intern stålförstärkning för att förhindra sättning osv) bygga klart sovrummet och sedan en mindre tillbyggnad av källaren som dock är ett ganska stort jobb då jag måste riva 5 meter yttervägg på ovanvåningen för att komma till med en 5m HEA160 balk, så spännande fortsättning följer!
 
  • Gilla
linneac och 9 till
  • Laddar…
Johanw123
Altan-> Ingen Altan

Hus med en stor altan på stolpar över stenmur, utanför finns en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett enfamiljshus med tegeltak och stenkista på höjd framför grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johanw123
Dagens fråga: Mitt hus har satt sig lite (ganska mycket faktiskt). Tror dock inte att detta är någon ny sättning, hittar spår av gammal spricklagning när jag slipade bort utvändig puts tex. Dock har mitt grävande troligen inte gjort det bättre utan snarare värre, speciellt som jag slaktade bort halva syllen… Tar jag min krysslaser och mäter så skiljer det ca 5 cm över husets bredd dvs 5 meter iallafall i ett hörn. Jag skulle vilja slakta den utvändiga delen av syllen oxå för att gjuta min altan platta och vill gräva på den sidan för att göra klart dräneringen. Kommer att stämpa upp invändigt (om det nu heter så) under tiden men funderar på en mer permanent lösning. Nedan är två bilder på hur den påverkade väggen ser ut invändigt och längre ner är en skiss (inte helt skalenlig) på en invändig förstärknings ram svetsad av fyrkantsprofil KKR 50x50x5 S355 (lite slumpvis vald dimension). Behövs 19 meter och kostar strax under 4000 kr. Hyr en svets och svetsar det på plats och en domkraft för att få det i spänn. Tanken är inte att pumpa upp det för att höja tillbaka i våg utan bara att stålramen skall ta belastningen och att jag får ner den belastningen i min nya platta istället för i den gamla murade väggen. När jag sedan gör om golvet på ovanvåningen (vilket jag vill göra i vilket fall som helst eftersom jag har klinkers i köket vilket är svinkallt att gå på) så kan jag lägga nya reglar utanpå de gamla och få upp det i våg. Vad tror vi om denna kanske något oortodoxa lösning? Förbättringsförslag?

Källarhörn med synbara tecken på sättningsskador och utsatt syll, sida med dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild av ett ostrukturerat byggprojekt inomhus med verktyg och trämaterial, stämpar och en altandörr till ett hus med sättningsskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss över invändig förstärkningsram för husvägg med svarta vertikala stöd och gula horisontella balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Johanw123
Ingen superhjälte som har någon input på förstärknings idén?
 
Ska ramen sitta på utsidan eller insidan nuvarande vägg? Insida gissar jag ....
Tänkte bara så att tycket på golvet inte blir för högt iom att du har ingjuten golvvärme.
Sen är frågan om den övre balken bör vara hel , som det är nu kommer det att bli högt tryck på stående balk två från höger.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ska ramen sitta på utsidan eller insidan nuvarande vägg? Insida gissar jag ....
Tänkte bara så att tycket på golvet inte blir för högt iom att du har ingjuten golvvärme.
Sen är frågan om den övre balken bör vara hel , som det är nu kommer det att bli högt tryck på stående balk två från höger.
Säger samma. Gissar att det finns nån anledning till att inte ha liggande balk hela vägen. Utifrån skissen vore det en fördel att komplettera med en stående direkt under den tredje takbjälken från höger.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123 Johanw123 skrev:
Köpte en fin kap och girsåg och kunde börja snickra tillbaka mitt sovrum. Byggt med 145 reglar och skall lägga till 45 invändigt på ytterväggar.

[bild][bild][bild]
[bild]

Invändigt blev det golvspån, hade inte koll på hur man lägger golvspån och fick för mig att varje kant skall ha stöd så blev lite overkill och fick gå en youtube utbildning för att lära mig hur man gör. Ordentligt med vinterlim i alla fogar.

[bild]
[bild]
[bild]

Skall byta fönstret till ett mindre 5x12 för att skapa flexibilitet i hur jag kan ställa sängen och då riva hela den gamla delen av ytterväggen. Nu är vi tillbaka i nutid och har haft vinteruppehåll i tre månader enl tradition men skall nu komma igång igen med att färdigställa dräneringen (prep innefattar riva 30m2 altan, bygga intern stålförstärkning för att förhindra sättning osv) bygga klart sovrummet och sedan en mindre tillbyggnad av källaren som dock är ett ganska stort jobb då jag måste riva 5 meter yttervägg på ovanvåningen för att komma till med en 5m HEA160 balk, så spännande fortsättning följer!
Snyggt jobbat. Vore intressant att veta ungefär vad ett sådant här projekt kostar i tid och pengar, sett till så långt det kommit på bilden, dvs "klimatsäkrat".
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
M MrDizzy skrev:
Ska ramen sitta på utsidan eller insidan nuvarande vägg? Insida gissar jag ....
Tänkte bara så att tycket på golvet inte blir för högt iom att du har ingjuten golvvärme.
Sen är frågan om den övre balken bör vara hel , som det är nu kommer det att bli högt tryck på stående balk två från höger.
Ramen skall sitta på insidan. Den övre balken skulle gärna varit hel men har ett avloppsrör från köket som sitter lite i vägen. Tanken är att allt sedan göms bakom en uppreglad vägg byggd med 70 mm stål reglar och sedan 15 plywood och våtrumsgips.
 
Redigerat:
Johanw123
J JohanLun skrev:
Snyggt jobbat. Vore intressant att veta ungefär vad ett sådant här projekt kostar i tid och pengar, sett till så långt det kommit på bilden, dvs "klimatsäkrat".
Tack, har tyvärr inte gjort någon detaljerad kostnadsuppföljning men gör man allt jobb själv (utan el och vatten) så blir det inte så farligt dyrt, speciellt som det är utspritt över så lång tid, bilade upp källargolvet i Februari 2021 så har ju hållit på ett tag. Varje vinter har jag 3 månader uppehåll och annars blir det några timmar på kvällar och helger :) Skall se om jag kan sätta ihop en grov kostnadsuppskattning
 
Johanw123
Ingen som har någon fingertopps känsla runt 6 st stående i 50x50x5. Skulle kunna plocka fram formelsamlingen och räkna lite knäck fall med två fast inspända ändar men kommer att ta flera dagar att damma av den kompetensen samt belastningen blir mycket gissande osv. Visar sig att bygg konstruktörer har betydligt mer förenklade beräkningsmetoder jämf med maskinare (nu blir säkert någon kränkt, det är inte min mening!). Mitt betonggolv är välarmerat så att jag skulle knäcka av kanten på plattan känns inte så troligt, men det hade ju varit tråkigt att sabba golvvärmen om det skulle hända.
 
  • Gilla
Sxper
  • Laddar…
Johanw123 Johanw123 skrev:
Ramen skall sitta på insidan. Den övre balken skulle gärna varit hel men har ett avloppsrör från köket som sitter lite i vägen. Tanken är att allt sedan göms bakom en uppreglad vägg byggd med 70 mm stål reglar och sedan 15 plywood och våtrumsgips.
Tror att du skulle tjäna på att ev dra om det avloppsröret om det går så att du kan få en helbalk.
Ang storlek på balkarna, så jag jag säkerligen lika ringrostig som du. Det var 30+ år sen jag räknade på sådant. Jobbat med IT sen 99 dessutom
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Har 25 mm frigång bakom avloppsröret, med två 15 gradare så kan jag gå fritt och flyttar hela övre delen lite inåt, ganska lätt i slutändan för att få en hel balk i överkant! Om jag sedan kan lyckas få in en så långa balk i rummet är en annan sak men worst case så får jag väl köpa i två delar och svetsa ihop den på plats

Avloppsrör med en böj nära träbjälkar och isolering, med utrymme för justeringar bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Johanw123
Köpte fyrkantsprofiler i veckan och satte ihop min vägg förstärkning igår. Blev riktigt bra och nu känns det tryggt att gräva utanför nästa helg utan att hela huset rasar :)

Väggförstärkning med röda fyrkantsprofiler i ett rum med utsikt mot uteplats och landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som svetsar fyrkantsprofil till väggförstärkning inne i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person svetsar fyrkantsprofil för väggförstärkning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lånade en gammal pinsvets på jobb och mindes tillbaka 30 år när man på någon tekniklabb drog en perfekt sträng och tittade när slaggen reste sig själv… dock visade det sig att det var helt omöjligt att reproducera och det blev de sämsta svetsarna som gjorts detta året… blir till att hyra en Mig svets och svetsa om det, dock sitter grejerna ihop och ordentligt i spänn. Men ser proffsigt ut på bilderna :)
 
  • Gilla
linneac och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.