Solpanelerna föll i backen

Besvarad 10 jul 2023 av Robin Toneby
Hej.
Vi håller på att montera solceller på vårt tak. Vid lossning från lastbilen så välte en av pallarna med paneler och föll i backen.
Vi var inte hemma när detta skedde, så en granne kom och berättade det för oss lite senare, men då var alla paneler redan monterade.

Jag kontaktade företaget och undrade varför de monterat paneler som blivit tappade i backen, och undrade dessutom varför inte de kontaktade oss angående detta.

De menar att de mätt upp panelerna och att de inte kan finna några fel på dem och att vi fortfarande har full garanti på allt.

Jag tycker att det känns olustigt att ha dessa paneler på plats, det är ju känsliga prylar detta och det är ju inte säkert att all skador syns.

Hur ska man gå vidare med denna fråga?

Med vänlig hälsning
Kim Ljunggren
 

Svar

Hej!
Ja - det kan ju bli ett problem i framtiden. Mikrosprickor kan växa och i sverige utsätts ju panelerna för stora belastningar tack vare klimatet. Är det Glas/Folie är känsligheten större än för t.ex. glas/glas.
Tyvärr tror jag inte du kommer så långt med att klaga. Har de mätt upp och även lämnat garanti kan en reklamation vara svår att vinna tänker jag. Även om problem kan visa sig först senare.

Jag hade inte heller varit så glad. Möjligen kan kontroll/uppmätning av panelerna göras med nedan metod - eller så kanske du kan maila och kort få lite info om riskerna kring att penelerna ramlat:
https://www.ri.se/sv/vad-vi-gor/expertiser/elektroluminiscens-av-solceller
Problemet är väl att det blir kostsamt...
 

Kommentarer

Åsa Lund
Åsa Lund ·
Ta in en besiktningsman och gör en besiktning. I protokollet ska föras in att panelerna har fallit i backen vid leverans. Den typen av papper är ovärderligt om det blir strul framöver.
 
TommyC ·
Det är tyvärr så illa ställt att man måste göra nästan allting själv för att vara säker på att resultatet blir blir bra och att inga onödiga kostnader uppstår. Duktiga hantverkare jobbar ogärna åt privatpersoner då strulpotentialen är för stor. Granska om möjligt panelerna själv i förväg för att hjälpa besiktningsmannen. Hittar ni några skador även om dom är små så är det nog läge att kräva utbyte av alla panelerna.
 
Åsa Lund
Åsa Lund ·
Eller be om förlängd garanti till tio år?
 
i94sveli ·
Det finns inga besiktningsmän eller solcellsinstallatörer som kan mäta upp panelerna korrekt i Sverige. Det finns en tillverkare i Sverige och de kan garanterat göra det. Rise kanske klarar av det.... Har installatören tappat kiselpanelerna är de garanterat fulla av mikrosprickor och samtliga bör bytas ut. Få installatörer är medvetna om detta. Kan leda till brand och minskad produktion. NREL gav ut en video för några år sedan för att visa på problemen:
 
Karl-E ·
Folk gillar att överdriva också. De låg kanske i frigolit i en pall och blev inte själva påverkade av en smäll, tex.
 
klaskarlsson ·
HUR blev dom tappade då ?
Om en pall välte på mjukt material eller panelerna var bra packade så blev det kanske inga som helst skador ?
Men det är ju bra tat du fått garanti, och att systemet funkar - då bör du kunna sova gott...
 
Dowser4711 ·
Den garanti som utlovas är ju typiskt 25-30år, från tillverkaren. Kontakta tillverkaren och fråga om garantin fortfarande gäller efter att pallen har blivit tappad. De kan svara att de förpackar dem så väl att de står för garantin oavsett, men troligtvis kommer de hävda att deras garanti inte gäller. Och då blir det upp till din leverantör hur de ska lösa problemet för att uppfylla sitt avtal mot dig, då de inte har producenten i ryggen längre.
 
mushu ·
En eller flera paneler har mest troligt fått mikrosprickor som kommer att förvärras över tid. Skulle börja med att kontakta tillverkaren samt ditt försäkringsbolag. Om inte tillverkaren samt försäkringsbolaget i skrift kan stå för panelerna spelar det ingen roll vad installatören lämnar för "garanti" - de skulle kunna gå i konkurs imorgon. Det gäller iofs också mindre etablerade tillverkare. I övrigt rimligt att kontakta något företag med erfarenhet av att kontrollera solpaneler och få en sådan besiktning ersatt av installatören. Begränsat utbud av sådana i Sverige!

Till sist vore det bra att se till att andra får veta vilken installatör det rör sig om. Extremt oseriöst agerande - de hade räknat med att komma undan och så får det inte vara.
 
Steinarmannen ·
Du bör kräva att hela installationen görs om med utbyte av alla paneler. Detta för att det inte med säkerhet går att säga vilka paneler som var med när pallen välte, då ni inte var närvarande. Installatörens trovärdighet kan ifrågasättas där eftersom de uppenbarligen ignorerade riskerna med framtida bränder och andra skador. Frågan är om de ens själva vet (och om man vågar lita på) vilka monterade paneler det rör sig om. Därför är det viktigt att allt byts ut. Ni har som fastighetsägare själva ett vårdansvar för att fastigheten inte riskerar att försämras och människor skadas. Det är även så att ni har en skyldighet att upplysa framtida köpare om händelsen med solpanelerna. Om det inte sker och senare kommer köparen till kännedom, t.ex. i samtal med en granne, en elektriker eller annan hantverkare m.fl, riskerar ni åtal för ”svekfullt förfarande”. Köpare kommer att hävda att panelerna måste bytas och vilja sänka priset med motsvarande belopp.
Föga troligt att hemförsäkringen gäller om kännedom har funnits om felet. Vad jag bl.a menar med vårdansvaret är att det inte är OK att låta en potentiell skada finnas och förvärras för att kunna ställa ett större anspråk på en annan part i framtiden, t.ex. skadestånd för en brand. Ni behöver sätta ner foten nu.

I första steget föreslår jag att ni pratar med installatörsföretagets VD. Tveka inte att berätta att ni vänder er till tillverkaren och domstol om så krävs.

Om inte det hjälper, kontakta VD för tillverkaren eller dess svenske representant. Där kan ni även begära ett möte tillsammans med installatörsföretaget.

Som tredje väg föreslår jag rättsliga åtgärder. En fråga här är er rätt till skadestånd för bortfallen elproduktion under den tid ni väljer att ha anläggningen avstängd i väntan på utbyte. Det finns sådana möjligheter, men man ska aldrig ta skadestånd för givna. Det är något ni bör ta upp med en advokat.

Jag föreslår att ni kontaktar en advokat som är välrenommerad inom byggfel och konsumenttjänster. Hemförsäkringen täcker vanligtvis en stor del av det.
https://lawline.se/rattsskydd

Allmänna reklamationsnämnden är en möjlighet men det tar minst ett halvår innan de kommer till sin rekommendation. Sen tar det ett halvår till att ta det till tingsrätten om ni inte är nöjda med ARN:s beslut.

Ni bör kontakta en auktoriserad besiktningsman som är sakkunnig inom området solpaneler. Ni får räkna med att betala några kronor för ett utlåtande och det kan ni lägga till kravet på installatören. …om de inte viker sig och byter era paneler först vill säga.
Besiktningsmannens utlåtande kan vara avgörande för era möjligheter att få rätt i en tvist i domstol. Det kan även vara trumf på hand i samtal/förhandlingar med installatören och tillverkaren.

Rent rättsligt har tillverkaren inget ansvar för detta, såvida ni inte har köpt en helhetslösning av tillverkaren. Däremot kan tillverkaren gå in och göra en frivillig goodwillinsats för att stötta sin installatör, kanske erbjuda installatören kraftiga rabatter på nya paneler. Tillverkaren vill sannolikt inte riskera framtida rubriker om paneler börjar brinna. Risken finns där även om pallar inte har vält så där bör de vara extra försiktiga.

Vad jag tror man kan säga med säkerhet är att en framtida skada inte kommer att täckas av vare sig garanti eller försäkring när olyckan nu är känd. Sen är det så att 25-30 års garanti på solpanelerna inte behöver vara värt mer än ett papper f*n torkar sig i ar*let med. Garantier är inte lagstiftade och gäller enbart till omfattning och med de begränsningar som utfärdaren har skrivit. Det finns säkert något som säger att tillverkarens ansvar begränsas till vad som kan anses vara kommersiellt försvarbart, eller motsvarande. Det ni har ett reellt värde i är konsumentköplagens tre år för reklamation av ursprungsfel, vilket inte är aktuellt här då det avser tillverkningen. Det andra är tio års reklamationsrätt för installtionstjänsten, enligt Konsumenttjänstlagen. Där gäller dock att man inte kan vänta från det att man fått kännedom om felet tills man riktar krav mot leverantören. I praxis för konsumentköp av varor ses två månader som tillräckligt skyndsamt. Jag gissar att det är samma sak för konsumenttjänster. Man har alltså klockan emot sig och behöver ta initiativ, annars riskerar man att få sämre eller ingen framgång i rätten.
 

De senast besvarade frågorna

Monoblock eller plit? Installera själv

18 nov 2025
Jag funderar på att installera en ny luftvattenvärmepump själv (är elingenjör). Vill egentligen ha en split och lekte lite med AI, ställde bland annat frågan om monoblock eller split och då säger...

Microventilation

4 dec 2025
Hej. Vi har ett hus i nybyggt hus i Spanien. Det är tre sovrum med tillhörande wc, och en typ paxfläkt i varje badrum samt en fläkt i köket. Vad vi har läst oss till så är flödet ca 8 l/s för...

Bergvärme eller luftvatten?

8 okt 2025
Vår luftvatten värmepump sjunger på sista versen och behöver bytas. Frågan är bara om vi ska gå över till bergvärme när vi ändå håller på. Huset är från 1971, ligger i Stockholm. Energiförbrukning...

Fråga experten

Robin Toneby

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.