Problem med nyinstallerad luftvärmepump IVT ae807-1

Besvarad 18 apr 2023 av Robin Toneby
Har precis köpt och fått installerat denna, och det började inte bra. Det kom ett felmeddelande i appen men på enheten i huset visades inget fel, men det kom ingen värme. Tekniker på plats konstaterade att den som installerat lyckats att tömma gasen, efter åtgärder så går nu pumpen . Men det kommer hela tiden felmeddelande i appen Anywhere II utan att enheten visar några signaler att det är något fel. Felmeddelande raderas genom en fabriksåterställnig av enheten, nu känns det som att det inte går att lita på på enheten. Felmeddelande kommer om jag stänger av enheten via appen eller vid strömavbrott. Företaget verkar inte intresserade av att hjälpa till.
Vet inte hur jag ska hantera detta
 

Svar

Hej!
Så ska det såklart inte vara.
Får du ingen hjälp av företaget (och tjatat på dom) skulle jag börja med att maila IVT och påtala problemen. De har ju även serviceombud som kan skickas ut. spontant låter det ju som fel på produkten/mjukvaran.

Om de inte svarar inom rimlig tid skulle jag ställa ett skrivet brev/mail till företaget du köpt av och där kräva svar inom två veckor med ett åtgärdsförslag och datum för åtgärdande.
Svarar de inte inom två veckor utgår avhjälpandekravet och då skulle jag kräva att få häva köpet och koppla in ARN.

Var noga med att ange när du anmält/påmint om åtgärd osv.

Håll god ton och försök vara trevlig i kommunkationen.
 

Kommentarer

Ursviken ·
Haft liknande problem och väntar nu på att få utedelen bytt för andra gången sedan den installerades för två år sedan. Återförsäljaren/installatören har skött sig prickfritt. Det är pumpen som haft brister och nu efter två år har tillverkaren listat ut vari problemet ligger. Får hoppas de har rätt denna gång.
 
Thomas Styre ·
Har det varit ett riktigt problem så den inte har fungerat, eller som i vårat fall så är appen som felmeddelar men pumpen verkar fungera?
 
Thomas Styre ·
Till slut så gav utedelen upp även för oss , det föregicks av försök ifrån Ivt att uppdatera pumpen och appen. Men nu är den utbytt av företaget.
Det första som hände var att appen felmeddelade igen, till baka på ruta ett. Inget fel på pumpen?
 

De senast besvarade frågorna

Pålitlig info om förbrukning?

3 dec 2024
Bytte vp 2021 till Nibe S-1255 där man kan få info om använd energi och avgiven energi. Har ingen mätare på vp för övrigt men upplever att avgiven energi/använd ger ett högt Coop-värde. (Vilket är...

Minska tillskott pga effekttariff

3 dec 2024
Hej Jag funderar på att minska tillgängligt tillskott i vår ivt490från 9kw till 6 eller 3 med tanke på effekttarifferna. Finns det större nackdelar med detta och kommer det upp avsedd effekt...

LVVP från Qvantum bättre än Nibe?

22 nov 2024
Vi behöver byta ut vår luftvatten-värmepump (CTC Ecoheat från 2004) och har kikat Qvantum. Har du erfarenhet av dem och hur är deras kvalitet? Bättre eller sämre än Nibe?

Fråga experten

Robin Toneby

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.