- Anmält företag:
- Vialarm
- Adress:
- Uddevallavägen 3, 452 33 Strömstad
- Bransch:
- Bostad - Övriga tjänster
- ARN:s ärendenr.:
- 2022-23717
- Beslut:
- Annat
- Beskrivning:
- Mp inte lämnat rätt info om ångerrätten.
Den 30 juni 2022 beställde konsumenten ett larm av en säljare som kom hem till hen. Hen hade redan larm från ett annat företag men Vialarm erbjöd ett lägre pris. Konsumenten frågade flera gånger om några avgifter skulle tillkomma men fick till svar att det skulle det inte göra. Konsumenten skrev därför på avtalet där det stod att det skulle vara en månadskostnad på 275 kr i månaden.
Den 27 juli kom deras montör och bytte larmkomponenterna och bad konsumenten skriva på ett papper att larmet var installerat, vilket sedan visade sig vara ett kontrakt med Wasa kredit.Konsumenten var inte medveten om att hen köpte ett larm för 29 800 kr utan trodde att hen hyrde ett för 275 kr i månaden.
Det framgår att avtalet har ingåtts utanför Vialarms fasta eller rörliga affärslokal. Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) är därför tillämplig. Nämnden ska därför bedöma om konsumenten har rätt att ångra, dvs. frånträda, avtalet.
Nämnden rekommenderar Vialarm att låta konsumenten ångra avtalet. Det innebär att Vialarm ska betala tillbaka det belopp som konsumenten har betalat mot att denne lämnar eller skickar tillbaka larmutrustningen till företaget. Vialarm ska bekosta återlämnandet av den. Företaget ska också avstå från att kräva något ytterligare betalt av konsumenten.
Företaget har ej följt rekommendationen.