Svarta listan - Sök och hitta bluffmakare i din kommun

Här hittar du Sveriges mest omfattande lista över företagare som inte följt Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Vilka företag hamnar i listan?

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) prövar tvister mellan konsumenter och företag och fattar beslut i form av en rekommendation om hur tvisten bör lösas. De företag som inte kompenserar kunden, trots att ARN har fattat beslut om det hittar du i Svarta listan på Byggahus.se. Visa mer

träffar
Sortera:
  • Brael Norden AB
    Brael Norden AB
    Gustavslundsvägen 151E, 167 51 Bromma
    Bostad - Solceller
    2022-21842
    Annat
    Anm begär i 1:a hand att företaget fullföljer installation av solcellsanläggning. Företaget, som invänder att försening beror på yttre omständigheter (krig, pandemi), medger kravet och rekommenderas att färdigställa anläggningen så snart möjligt.

    Konsumenten beställde den 9 februari 2022 en solcellsanläggning av företaget. Växelriktare och laddbox i juni 2023 ännu inte levererats och anläggningen har inte satts i bruk. Solpanelerna är dock monterade på taket. Företaget förhalar leverans och installation. De uppgav att de skulle skicka växelriktaren och laddboxen och ta kontakt med elektrikern men det händer ingenting.

    Konsumenten begär i första hand att företaget färdigställer solcellsanläggningen, i andra hand att köpet hävs.

    Brael Norden AB hävdar att varit stora brister i tillgången på växelriktare i Sverige och i världen mot bakgrund av rådande konflikter i Europa och postpandemiska effekter i anskaffningskedjan. Förseningarna har uppstått på grund av faktorer utanför företagets kontroll.

    Nämnden rekommenderar Brael Norden AB att snarast färdigställa solcellsanläggningen i enlighet med parternas avtal.

    I juli 2023 hade konsumenten forfarande ingen fungerande anläggning och företaget hade inte följt nämnden rekommendation.

     

    Kontakta ARN för mer information.
  • Brael Norden AB
    Brael Norden AB
    Gustavslundsvägen 151E, 167 51 Bromma
    Bostad - Solceller
    2022-24732
    Avhjälpande

    Konsumenten beställde den 26 mars 2021 leverans och installation av en solcellsanläggning för 152 845 kr av Brael Norden AB. Konsumenten upptäckte den 29 december 2021 att smartmetern mätte felaktigt. Konsumenten reklamerade felet till företaget som skickade ut en extern elektriker som konstaterade att installationen var felaktig och att smartmetern mätte fel. Fel kablar hade monterats. Konsumenten kräver nu att felen avhjälps genom att han får en ny smartmeter samt att de felaktiga kablarna byts ut. Den garanti som medföljde avtalet gäller både för material och installation. Garantitiden är olika, dock minst tio år.

    Brael Norden AB motsätter sig kravet och menar att konsumenten behöver rikta kravet gällande smartmetern mot tillverkaren. 

    Nämnden rekommenderar Brael Norden AB att utan kostnad för konsumenten avhjälpa felen med solcellsanläggningen.

    ARN konstaterar att det är Brael Norden AB som i egenskap av avtalspart ansvarar för att installationen gjorts på rätt sätt.

    Företaget har inte följt rekommendationen.

    Kontakta ARN för mer information.
  • Brael Norden AB
    Brael Norden AB
    Gustavslundsvägen 151 E, 167 51 Bromma
    Bostad - Solceller
    2021-14613
    Avhjälpande
    Anm inte haft särskilda skäl att avvisa mps erbjudande om avhjälpande. Mp ska därför avhjälpa kvarvarande fel.

    Konsumenten begär 197 227 kr.

    I juni 2020 beställde konsumenten en nyckelfärdig solcellsanläggning. Den skulle kosta 262 984 av vilket 184 089 kr har betalats. Konsumenten upptäckte tidigt under installationen att det fanns brister i den och parterna upprättade därför ett skriftligt dokument om hur arbetet skulle
    fortsätta. Brael Nordens underentreprenör vill ändå ha mer betalt för att utföra åtgärderna. Dokumentet var ett försök att undvika fel och missförstånd i det fortsatta arbetet och vad gäller innehåll överlappar det nästan helt med offert, avtal och besiktningsprotokoll.

    Flera besiktningar görs mellan december 2020 och oktober 2021. Dessa visar ett antal fel i installationen bl.a. att panelernas kontakter inte är kompatibla med optimerarnas kontakter. Det framgår också av de båda besiktningsprotokollet från juni 2021 respektive oktober 2021 att konsumenten har fått andra paneler monterade än de avtalade.

    ARN rekommenderar Brael Norden AB att utan kostnad för konsumenten avhjälpa de kvarvarande fel som framgår av besiktningsprotokollet från oktober 2021. Nämnden avslår konsumentens krav i övrigt.

    Vi ARNs uppföljning  med parterna gällande huruvida beslut har följts har meddelar konsumenten att Brael Norden ännu inte gjort detta.

    Kontakta ARN för mer information.

Logga in för att se hela svartalistan.