Efter att Sander Bygg besökt konsumenten i början av december och de diskuterat det arbete han ville ha utfört. väggar. Parterna diskuterade även att vissa delar i offerten kunde vara löpande och vissa delar fasta. De fasta delarna skulle vara plåttak, fönster och betongplatta. De löpande kostnaderna skulle vara arbetstimmar, material, el och VVS. Senare kom parterna även överens om att nya fönstern, fönstermontagetimmar, material till fönsterbyte och lite extra på VVS-kostnaden skulle läggas på offerten.
Offerten landade på 659 344 kr.
Konsumenten har betalat 859 496 kr samt en obetald räkning om 84 413 kr. Konsumenten kan tänka sig att betala 15 procent över offerten. Det har inte förekommit några tilläggsarbeten eller oväntade utgifter.
Konsumenten begär återbetalning med 101 251 kr och betalningsbefrielse från 84 413 kr.
Enligt 36 § 2 stycket konsumenttjänstlagen får en ungefärlig prisuppgift inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg för bl.a. tilläggsarbeten enligt 38 §. ARN konstaterar att det inte har framkommit att några tilläggsarbeten har utförts. Detta innebär att konsumenten inte ska behöva betala mer än 15 § över det ungefärliga priset 659 344 kr, det vill säga totalt 758 245,60 kr för
tjänsten. Det i sin tur innebär att Br Sander Bygg ska rekommenderas att betala tillbaka 101 250,40 kr av vad konsumenten betalat till företaget samt avstå från betalningskravet om 84 413 kr gentemot denne.
Företaget har svarat konsumenten att de inte kommer "skicka fler fakturor" men inte följa ARNs rekommendation att återbetala 101 250,40 kr.
Kontakta ARN för mer information.