Sponsrat av Puustelli

Partner

Nu vill alla ha snickarn med på köpet

Nu vill alla ha snickarn med på köpet

Foto: Puustelli

Kanske är det den låga räntan, kanske har vi vant oss att köpa hantverkstjänster med ROT och RUT. Eller så vill vi bara göra det enkelt för oss. En sak står i alla fall helt klar: stadigt allt fler köper sitt kök i paket med renovering. Och när köket ändå görs, passar de ofta på att renovera flera rum på samma gång.

Svenskarna fortsätter att renovera hemma. Utvecklingen för byggvaruhandeln har varit strålande under hela 2000-talet, med en genomsnittlig tillväxt på över 4 procent per år sedan 2010. Rekordåret 2015 växte försäljningen med hela 12,3 procent jämfört med året innan. Det visar undersökningen Bygg & Järnindex som tas fram av HUI Research.

Renoveringstrenden har hållit i sig åtminstone ända sedan 1990-talet och fortsätter att stå sig stark. Det lyft för hemmalivet som började när allmänhetens ekonomi förbättrades i mitten på 1900-talet, fortsätter idag i form av ständigt förbättrad bostandard i allt ifrån teknik till arkitektur och material.

Hemmet en statussymbol

I dag har hemmet också många gånger ersatt bilen som främsta statussymbol. Istället för att visa upp en skinande ny bil på uppfarten, visar vi gärna upp ett vackert och väl inrett hem för våra gäster – och för alla som ser oss online via sociala medier.

Puustelli Turdus Merula1
Lättskött lisa för själen. Samtidigt som vi idag uppskattar ett vackert hem där hela familjen både kan landa mellan varven och ha en stimulerande fritid, ska det vara enkelt att sköta på alla sätt. Därför är till exempel lättstädat kakel, rostfritt och keramik svenskarnas favoritmaterial i köket.

Men det handlar naturligtvis inte bara om status. Idag spenderar vi mycket tid i hemmet, samtidigt som vi ofta har svårt att hinna med allt vi vill göra. Ett vackert och ombonat hem är ett sätt att skapa själsfrid. Ett funktionellt och lättstädat hem gör det möjligt att hinna med mer saker på kortare tid.

Köket ”ett nav” i svenska hem

Ett av de populäraste rummen att renovera i svenska hem är köket. Det verkar finnas goda skäl till det – bland svenskar är det vanligare att umgås mycket i köket, jämfört med i andra länder i Europa. Både när vi är hemma med bara familjen – då köket är både matplats, läxplats, lekplats och arbetsplats – och när vi har gäster.

– Köket har blivit ett nav i de svenska hemmen och växlar mellan att fungera som vardagsrum, matrum och arbetsrum, berättar Marcus Hartwall, Nordenchef på Houzz, för tidningen Sköna hem.

Det är många gånger omfattande renoveringar: 2015 kostade var tredje köksrenovering mer än 200 000 kronor, enligt samma tidning.

Saknar tid och kunskap

Under flera år har kökstillverkaren Puustelli märkt en tydlig trend bland sina kunder. Idag köper 94 procent av deras kunder sitt nya kök inklusive montering, jämfört med bara hälften av kunderna för 15 år sedan.

– De kunder som vänder sig till oss lägger stor vikt vid vårt helhetserbjudande, All Inclusive, där renovering, montering av kök och rivning och bortforsling av den gamla köksinredningen är några av delarna. Erbjudandet har vi haft länge, men vi ser att det stadigt lockar allt fler att få kök och renovering på ett och samma bräde, säger Kent Eriksson, ansvarig för service hos kökstillverkaren Puustelli Sverige.

Vana att köpa hantverkstjänster

Bakom ökningen finns troligtvis många bidragande faktorer. ROT- och RUT-avdragen är två sådana.
– Avdragen har gjort svenskarna vana vid att köpa hantverkstjänster i större utsträckning. Om det förr var status att bygga om hela huset själv, är det idag inte alls lika laddat, säger Kent Eriksson.

Puustelli hantverkare
Snickarn på köpet. Andelen kunder som köper sitt kök inklusive montering hos Puustelli har nästan fördubblats de senaste 15 åren, enligt företaget. Samtidigt vill fler göra mer omfattande och grundliga renoveringar.

Kunskap spelar också in, framför allt när det kommer till kök där både vatten och el ingår i arbetet.
– Kunderna lägger mycket större vikt vid kunskap idag – de vill ha säljare och hantverkare som vet vad de pratar om, kan mer själva och ifrågasätter i större utsträckning. Folk har blivit duktigare köpare helt enkelt, säger Kent Eriksson.

Mycket som ska klaffa

Tidsbrist är ett viktigt skäl till att många köper renoveringen i paket, eller snarare att vi prioriterar att lägga tiden på annat än att renovera. De vet också hur svårt det är att hitta hantverkare och att renoveringsprocessen kan vara komplex.

– Fler och fler inser att det är svårt att få dit elektrikern, rörmokaren eller plattsättaren i precis rättan tid. Och ofta flera gånger: elektrikern ska vara på plats inledningsvis, men också vara den siste som gör sina avslutande jobb.

– Det blir en dramatisk skillnad att bara behöva ha kontakt med en person, kökssäljaren, som projektleder hela renoveringen. Enkelheten är något våra kunder uppskattar väldigt mycket, säger Kent Eriksson.

Snickarn räddar förhållandet?

Semesterresa
Tjänster som berikar. Att ta hjälp av någon annan för att få rikare upplevelser är något vi gör i många sammanhang. Idag är det till exempel vanligt att köpa färdigplanerade all inclusive-resor och bara njuta. Att Puustelli har valt att kalla sin paketservice för ”all inclusive” är heller ingen slump.

När du köper in hantverkstjänster, slipper du också köpa in en annan tjänst: parterapeutens. Det har nämligen visat sig att så många som var tionde svensk har övervägt parterapi eller skilsmässa som följd av hemmarenovering. Det rapporterade tidningen Expressen för en tid sedan. Enligt artikeln anser 38 procent av svenskarna att det är ”frustrerande” att renovera tillsammans med sin partner, 25 procent anser att det är ”svårt”, medan alltså hela 10 procent antingen övervägt separation eller parterapi efter renoveringen.

Renoverar på ett annat sätt idag

En trend som går parallellt med att fler köper renoveringen med köket är att fler gör mer omfattande renoveringar idag. Kunderna passar på att göra mer vid ett och samma tillfälle. Det har bland andra Peder Fransson Bygg & Inredning i Nyköping märkt av. Företaget är underleverantör till Puustelli och det är de som genomför renoveringen och köksmonteringen hemma hos Puustellis kunder i Nyköping.

– Förr gjorde man ett mindre jobb åt kunden, sedan återkom de efter kanske ett år och ville ha ett jobb till gjort. Idag vill kunderna göra allt på en gång – ”vi gör om hallen på en gång när vi ändå gör köket”, säger Peder Fransson, företagets ägare.

Puustelli Hantverkare i köket

Klart ”här och nu”

Själva renoveringarna görs också grundligare – om det förr handlade om att måla tak och väggar och montera det nya köket, rivs nu golv och väggmaterial och allt görs om från botten och upp.

Renovering
Saknar kunskap och kontakter. Många kunder har varken kunskapen för att renovera själva eller kontakt med hantverkare de litar på. Genom att köpa renoveringen i paket får de en garant för både inredningen och arbetet.

– Kunderna vill ha en trygg leverans. De efterfrågar ofta mycket kunskap, och när de märker att de får det, passar de på att renovera mer än de kanske ursprungligen tänkt. De vill få klart sitt hem här och nu, inte om fem år, säger Peder Fransson.

Därför köper vi kök och renovering i paket

• Enkelt!

• Spar tid

• Har inte kunskapen som behövs

• Smidigt

• Kan ta även renoveringen på avbetalning

• Har inte kontakt med några hantverkare

• Prioriterar familj och jobb

• Van att köpa in tjänster i större utsträckning