Konsumenterna väljer billigare kök

Uppdaterad 22 februari 2013 13:34 · Publicerad 22 februari 2013 10:17

För de flesta kökstillverkare minskar omsättningen kraftigt - förutom Ikea som istället ökar kraftigt när konsumenterna väljer billigare kök.

Krisen i småhusbranschen drabbar inte bara byggentreprenörer och hustillverkare, även kökstillverkarna ser sina siffror sjunka. Tibrokök och Hagaköket har tillsammans nästan halverat sin försäljning sedan 2008 enligt uppgifter som Dagens Industri tagit del av - förra årets försäljning slutade med ett tapp på 26 respektive 13 procent för de två företagen. Även Ballingslöv tappade en hel del på grund av inriktningen mot småhusbranschen, men räddade upp detta med att sälja vitvaror.

Peter Ekman, vd på Nordic Kitchen Group, säger till DI att han tror att vi kommer att få se såväl utslagningar som sammanslagningar av köksföretag under året.

Istället för att köpa nya kök väljer allt fler att renovera det kök de har eller att köpa billiga kök från Ikea. Uppgifter till DI skvallrar om att Ikea ökade sin köksförsäljning med 50 procent förra året, och att företag med specialisering på att exempelvis lacka om luckor också ökar sin försäljning.

Elina Blom Westergren
red@byggahus.se

Senaste

E
2013-05-20
E
2013-03-09
E
2013-03-05
E
2013-02-25
E
2013-02-24